שלושה יזמים הקימו חברה שעוזרת לעבד מידע. כעת, רושמים אקזיט לענקית גיימינג מארה"ב

חברת המשחקים האמריקאית זינגה הודיעה על רכישת חברת ההייטק המקומית Storemaven • סכום הרכישה לא נמסר, אך גלובס מעריך כי מדובר בעסקה של כמה עשרות מיליוני דולרים • החברה הישראלית מפתחת טכנולוגיות לניתוח נתונים עסקיים עבור חברות ענק בתחום האפליקציות והמשחקים

מטה חברת הגיימינג זינגה. רכשה את סטורמייבן הישראלית / צילום: Shutterstock, marleyPug
מטה חברת הגיימינג זינגה. רכשה את סטורמייבן הישראלית / צילום: Shutterstock, marleyPug

חברת המשחקים האמריקאית זינגה (Zynga) הודיעה על רכישת חברת סטורמייבן (Storemaven) הישראלית וכי המהלך הזה ירחיב משמעותית את פעילותה בארץ. זינגה תטמיע את הטכנולוגיות שפותחו בישראל ביחידות העסקיות שלה, והיא מתכננת להקים מרכז מחקר ופיתוח אסטרטגי בישראל. החברה סירבה למסור את סכום הרכישה, אך להערכת גלובס מדובר בעסקה על סך כמה עשרות מיליוני דולרים.

נכון לעכשיו, חברת סטורמייבן, שהוקמה בשנת 2015 על ידי גד מאור, אדם רכיב (בנו הצעיר של זקי רכיב) ואלדד אבל, מונה כחמישים עובדים בישראל, שכולם יעברו בעצם לעבוד תחת חברת זינגה. על פי הודעת החברה, זינגה מתכננת לגייס מאות עובדים בשנים הקרובות. כך שלמעשה, זינגה מתכוונת להגדיל את ההשקעה בחברה והשימוש בטכנולוגיה שלה.

מנכ"ל החברה גד מאור והנשיא אדם רכיב אמרו בשיחה עם גלובס כי "אנחנו מתמחים כדי לספק שירות לחברות המובייל הגדולות בעולם, מחברות המשחקים, דרך חברות גדולות אחרות כמו גוגל ופייסבוק, איירבינבי ואובר. לכל החברות האלו ישנם מקורות נתונים רבים כדי לתפעל את הפעילות העסקית שלהם. ולנו יש מערכות כדי לעזור להם להבין מה הם עושים טוב ומה לא". למעשה, הם מדמים את זה למוח, המספק נתונים על מערכות עסקיות ותובנות שיניעו את הלקוחות לפעולה - כדי להבין האם להיכנס לטריטוריה חדשה לדוגמה, וכדי להבין אלו פעולות לא מניבות הצלחה או דאטה. "זה נותן להם תמונת מצב ומודיעין מאוד מדויקת איפה הביזנס שלהם נמצא", הם מסבירים.

זינגה רכשה לפני כשנה את פלטפורמת הפרסום והמוניטיזציה Chartboost, וכעת, רכישת סטורמייבן מהווה המשך לגישה הזו. סטורמייבן מפתחת טכנולוגיות לניתוח נתונים עסקיים עבור חברות ענק בתחום האפליקציות והמשחקים כגון זינגה והיא פעלה במודל בוטסטראפ מיום הקמתה.

סטורמייבן עוזרת לקרוא נכון את הנתונים

"כחברה, ניסינו ללכת למקומות שיש בהם הכי פחות מדדים והכי קשה לבחון וללמוד אותם - ודווקא שם לייצר טכנולוגיות ולהאיר מקומות חשוכים", מאור ורכיב מתארים. "יש מהפכות פרטיות ברחבי העולם - אפל וגוגל אומרות ששוק המובייל נהנה מגישה לא הוגנת לנתונים. אם בעל חנות רגיל לא ידע מאיפה הגעתי ומדוע רכשתי, בשוק המובייל זה היה פרוץ. אפל החליטה לנתק את היכולת של חברות לגשת לנתונים שהיו רגילים לעבוד איתם", הם מצביעים, ומוסיפים: "כשהמהפכה הזו קרתה, היינו בפורומים מאוד מצומצמים של חברות שמובילות את השוק. וכולם מצאו את עצמם בשוקת שבורה, ולנו זו הזדמנות נהדרת".

סטורמייבן החליטה לפני שנים שלא לעקוב אחרי המשתמש הבודד, אלא להתעסק אסטרטגית בפעילות של החברה. מאוד קשה לנטרל פעולות מסוימות או להבין בדיוק איזו פעילות גרמה למה, אי אפשר להקפיא פעילויות כדי להבין השפעה או איך זה השפיע על הביזנס של החברות. "אנחנו חזינו את המהלכים הללו של אפל וגוגל. מי שעקב מקרוב, זה היה ברור שזה הולך לשם. חזינו את זה מראש ולכן פעלנו עם מערכת טכנולוגיה שכזו. ולהיות עם טכנולוגיה מפותחת שנה וחצי לפני שכל זה קורה, זה מאוד עוזר", הם אומרים. לכן נוצרה בעיה של עומס גדול של נתונים לאותן החברות. "אם אתה קורא לא נכון את הנתונים, אתה מגיע למסקנות לא נכונות. ואת זה אנחנו פותרים", הם טוענים. במילים אחרות - במקום שחברות גיימינג ישיקו המון משחקים ואחד יתפוס, סטורמייבן עוזרת להם להבין מה הצליח במשחק ואיך אפשר לפתח את זה.

בשנתיים האחרונות, חברת אפל עשתה שינוי חד צדדי משמעותי בכל תעשיית הפרטיות. בעזרת מדיניות חדשה, עזרה למשתמשים להבין איך המידע שלהם נאסף על ידי חברות שונות, כמו מטא, ובכך שינו את כללי המשחק באיסוף מידע על משתמשים. "הרבה מהמצב בתעשייה נובע בגלל המלחמה בדאטה, זה המטבע החדש. כולם שואלים מי הבעלים של המידע, ואפל וגוגל מנסות לענות על זה", הם מסבירים. מאור ורכיב מחדדים: "אנחנו הולכים לעולם שבו אפל וגוגל ישחקו תפקיד הרבה יותר גדול וריכוזי. גוגל עושים את זה קצת יותר בשיתוף פעולה עם התעשייה, אבל המלחמה על הדאטה היא אדירה. איך זה יתבטא? כנראה נראה את אפל משחקת תפקיד יותר משמעותי בתחום הפרסום".

בחודש מאי האחרון, חברת Take-Two Interactive השלימה את רכישת זינגה תמורת 12.7 מיליארד דולר, ובכך מעסיקה מעל ל-10 אלף עובדים ברחבי העולם. Take-Two האחראית לכותרים מוכרים במיוחד בשוק כמו GTA ו-NBA2K. הרכישה הזו סייעה לטייק טו לתת מענה לרכישת מיקרוסופט את אקטוויז'ין בליזארד, ולקבל אחיזה רחבה יותר בתחום המשחקים למובייל. לזינגה יש כותרים כמו FarmVille ו-CSR2.

לקראת הקמת מרכז מו"פ של זינגה בישראל

משמעות המהלך היא שחברה שעומדת בשורה הראשונה של מפתחות המשחקים ברחבי העולם פועלת כדי להקים מרכז מו"פ בישראל. סגן נשיא חטיבת המשחקים של זינגה, ירון ליבנד, מסר בהודעה לתקשורת כי "ישראל היא חממה של טכנולוגיות וחדשנות. הרכישה הזו מאפשרת לזינגה להטביע חותם באזור, ולהמשיך לפתח ולבנות טכנולוגיות ויכולות שיתנו לנו הזדמנויות להשתמש בכישרונות הרבים של קהילת ההייטק הישראלית".

זה האקזיט השני של שלישיית המייסדים. בשנת 2016, הסטארט-אפ שייקר נמכר ל-Playstudios העולמית. מאור ורכיב חושפים שהם חוזרו על ידי גורמים רבים. "חוזרנו על ידי הרבה חברות בתעשייה - הרבה רוצים את היכולות של איך מודדים ומה שקורה בעולם השיווק. הצלחנו להפוך מאוד מרכזיים להמון חברות. בשנה האחרונה קיבלנו טלפון מכל מנכ"ל חשוב בתעשייה", הם אומרים.

אתם כחברה פועלים מול הרבה חברות, ודווקא חברת גיימינג רכשה אתכם. מדוע?
"זה נובע מה-DNA של חברות גיימינג, הן עובדות מהר מאוד, והן ראשונות לנסות טכנולוגיות חדשות או לשים הרבה משאבים וכוח-אדם במהלכים. אלו החברות הראשונות שפועלות בערוצים חדשים או להיכנס למקומות חדשים. כשהתחלנו, חברות גיימינג היו החברות הראשונות שנתפסו על הטכנולוגיה שלנו ועם השנים זה השתנה".

לא מתמקדים בגיימינג וזה ממש לא האקזיט האחרון

למייסדים ברור לחלוטין שאפשר להעתיק את הטכנולוגיה לתעשיות אחרות. בחברה מבהירים שאמנם זינגה רוכשת והיכולות יכנסו למשפחת החברות של טייק טו, אבל הם עדיין חושבים החוצה גם. "אנחנו בראש ובראשונה נביא את הטכנולוגיה שלנו כדי להבין איך לעזור לטייק טו ולזינגה כדי לכבוש את תעשיית הגיימינג. אנחנו נכנסו פה לשיתוף פעולה בין שלוש החברות הללו. עם זאת, אנחנו בשום פנים ואופן לא נסגור את הדלת. כשנעבור את השינוי ונטמע פנימה, אנחנו ניקח את החודשים הקרובים כדי לבנות ולשדרג את המערך הטכנולוגיה שלנו, וגם נפנה גם פנימה וגם החוצה", לדבריהם. הם מחדדים שבגלל שסוג הבעיות השתכלל והפך רחב, גם הפתרון צריך להיות כזה ולכן הם עובדים לפתח טכנולוגיות נוספות בתחום.

כאמור, זינגה תרחיב את הפעילות בישראל ותקים מרכז מחקר ופיתוח כאן. ישנם 10 עובדים בישראל של חברת זינגה, ועוד 50 עובדים של חברת סטורמייבן. המרכז הישראלי ימשיך לפתח את הטכנולוגיות שיספקו את התובנות על השוק, כמו גם להמשיך להיות "המוח שמוביל את הטכנולוגיה הזו". לצד זאת, "עם הזמן נהיה פה זרוע קדמית של חברת טריפל איי וזה מרגש שמפה, בישראל, יעבדו על המשחקים והכותרים הגדולים בעולם", הם מספרים. בחברה מתכננים לגייס מאות עובדים בשנים הקרובות כאן בישראל. הם מבהירים: "הטאלנט הישראלי הוא מדהים. יש פה חברות נהדרות שפועלות בארץ. הטאלנט הוא נדיר, מדהים וסופר מיוחד".

מאור ורכיב מבינים שאין זה הרכישה האחרונה, גם לא פה בישראל. "זו פעם ראשונה שאנחנו חווים אתה שוק במקצבים אלו, הייתה התפוצצות של הרבה טכנולוגיות וחברות. אנחנו בטוחים שזו לא הרכישה האחרונה, ובין היתר התפקיד שלנו יהיה למצוא חברות בישראל שנוכל לצרף אותן לקבוצה, בין אם אלו חברות טכנולוגיות או חברות משחקים. זה באמת מנדט שאנחנו מקבלים וכל חברה בקבוצה מקבלת", הם אומרים.

הפנים לכיוון המטא-וורס?
"התחום הזה מאוד בחיתוליו ומעניין לאיפה הוא ילך. זה בעיקר מעניין כי צריך להבין את המוח האנושי, ולהבין איך יתקשרו וידברו בפלטפורמה הזו. יש המון תובנות על התחום הזה, ישנו שיח מאוד ער. זה כיף לראות את התחום מתפתח בישראל. השקענו המון מהחיים שלנו כדי להבין מעבר להכל את האנתרופולוגיה מאחורי האנשים".