עובדים בכאל הציעו לעסקים הטבות, והחברה תשלם 10 מיליון שקל

התשלום נקבע במסגרת צו מוסכם בין חברת כרטיסי האשראי ובין הממונה על התחרות • העובדים הציעו הטבות בדיינרס למי שימשיכו לסלוק כרטיסי ויזה וישראכרט

כרטיס אשראי דיינרס של חברת כאל / צילום: יח''צ
כרטיס אשראי דיינרס של חברת כאל / צילום: יח''צ

חברת כרטיסי האשראי כאל חתמה אמש (א') על צו מוסכם, במסגרתו התחייבה לשלם לאוצר המדינה סך של 10 מיליון שקל. הצו המוסכם מפורסם להערות הציבור למשך 30 ימים בטרם יוחלט אם להגישו לאישור בית הדין לתחרות. 

האוצר מזעזע את עולם כרטיסי האשראי: מחייב את ישראכרט וכאל לחלוק ברווחי הסליקה של אמריקן אקספרס ודיינרס 

התשלום הגבוה נובע משינוי בחוק, לפיו הסכום יחושב על-פי מחזור הפעילות של כל קבוצת דיסקונט, כולל לדוגמה המשכנתאות שהעניק הבנק, ולא רק לפי מחזור הפעילות של חברת כרטיסי האשראי.

"גובהו של הסכום המוסכם נגזר ממחזור המכירות הכולל של בנק דיסקונט, ואין בו כדי להעיד על אופי המקרים וחומרתם", הסבירו בכאל.

בנוסף, כיוון שמדובר בצו מוסכם, אין בו משום הודאה של כאל בעבירה על החוק. לפי כאל, מדובר בפעולות שביצעו מספר עובדים, ולא במדיניות של החברה.

ברשות התחרות ציינו כי כאל כפופה לתנאים שהטילה הממונה על התחרות עליה ועל שאר חברות כרטיסי האשראי במסגרת החלטה למתן פטור להסכם הסליקה הצולבת בין חברות כרטיסי האשראי. תנאים אלה אוסרים בין היתר על חברות כרטיסי האשראי לקשור בין מתן שירותי סליקה של הכרטיסים הפתוחים לתחרות (ויזה, מאסטרקארד) למתן שירותי סליקה של המותגים הסגורים לתחרות (דיינרס, אמריקן אקספרס). קשירה בין הכרטיסים יכולה להיעשות למשל באמצעות מתן הנחות או הטבות בכרטיס הסגור לתחרות, בתנאי שייסלק גם הכרטיס הפתוח לתחרות.

רשות התחרות בחנה האם כאל הציעה במספר מקרים תנאים מסחריים מיטיבים לשירותי סליקה של כרטיסי חיוב מהמותג דיינרס, ללקוח שירכוש או ימשיך לרכוש מכאל שירותי סליקה של אחד או יותר מהמותגים ויזה וישראכרט.

מכאל נמסר כי "במסגרת בדיקה של רשות התחרות עלו מספר מקרים בגינם הגיעה החברה להסדר לתשלום מוסכם. יודגש כי אין בהסכמה האמורה משום הודאה או קביעה כי כאל או מי מטעמה הפרו את החוק. כאל מנהלת מדיניות אכיפה קפדנית, ונקטה ותנקוט אמצעים על-מנת למנוע הישנות מקרים מעין אלה".