ליברמן נגד לפיד: קיצור התורנויות למתמחים הוא ספין בחירות

שר האוצר ליברמן סירב להתייחס ברצינות להודעת ראש הממשלה לפיד ונציגי המתמחים על כך ששעות התורנויות יתקצרו, ואמר: "אתם יודעים, לפני הבחירות יש הרבה הודעות" • לפיד דורש שהאוצר יעביר באופן מיידי תקציב של 66 מיליון שקל להתנעת מהלך הקיצור

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

מחאת הרופאים המתמחים שככה - לפחות באופן זמני - עם קבלת החלטתו של ראש הממשלה יאיר לפיד על קיצור התורנויות הארוכות בבתי החולים מ-26 שעות כיום ל-16-18 שעות "בלבד". ואולם ההכרעה של לפיד הביאה אותו לעימות מול שר האוצר אביגדור ליברמן. לפיד דורש שהאוצר יעביר באופן מיידי את הכסף הנדרש למהלך, 66 מיליון שקל בסך-הכול, אל מערכת הבריאות. אלא שליברמן מתעקש כי הוא הוא מנוע משפטית מלהעביר את התקציב בשנה הקרובה.

ליברמן התייחס בביטול להודעה החגיגית המשותפת שהוציאו לפיד ונציגי המתמחים על מציאת הפתרון למשבר: "אתם יודעים, לפני הבחירות יש הרבה הודעות", עקץ היום (ג') ליברמן מעל במת ועידת המנכ"לים והמזכירים ברשויות המקומיות באילת. לדבריו, "אין שום שינוי לגבי תחילת מתווה קיצור התורנויות, שיהיה בספטמבר 2023 כפי שקבעה היועצת המשפטית לממשלה. היה כאן דבר חמור. כולנו רוצים רפואה טובה, וכולנו בעד המתמחים, וכולנו חייבים לציית להוראות החוק. כל עוד היועמ"שית לא תבהיר שמותר להתחיל מיד במהלך - כל זה הוא פשוט ספין לפני בחירות", אמר ליברמן.

ליברמן נמנע מלתקוף ישירות את ראש הממשלה והתמקד בביקורת על שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, חברת מפלגתו של לפיד. ברביבאי פנתה השבוע למנהלי בתי החולים וקראה להם להקדים ככל הניתן את קיצור התורנויות: "מנהל מחלקה או בית חולים אשר יכול ומעוניין לקצר את היקף שעות התורנות למתמחים - רשאי ואף מומלץ לעשות זאת", כתבה ברביבאי למנהלים. היא פירטה בפנייתה כי כי אין מניעה משפטית להקדים את קיצור התורנויות, למרות הקיצור יהפוך לחובה רק החל בעוד שנה (תחילה בבתי החולים בפריפריה).

לאחר הבהרה כי אין מניעה משפטית: מנכ"לית משרד ראש הממשלה ביקשה ממנכ"ל האוצר להעביר את התקציב

אולם, לידי גלובס הגיע מכתב ששיגרה ביום שני מנכ"לית משרד ראש הממשלה, נעמה שולץ, למקבילה במשרד האוצר, רם בלינקוב, ובו דרשה: "אבקשך לפעול כבר עתה במסגרת סמכותך כמנכ"ל משרד האוצר לשם התחלת יישום ההיתר, ובתוך כך לוודא העברה מיידית של 66 מיליון השקלים, שיועדו ותוקצבו, כשלב ראשון, לטובת תקנים לבתי החולים עליהם חל ההיתר, לשם תחילת ההיערכות לקיצור שעות התורנות".

שולץ סתרה את טענתו של ליברמן למניעה משפטית: "יובהר כי מכתבי זה נכתב לאחר שהובהר לנו בכתב היום על-ידי המשנה ליועצת המשפטית לממשלה כי אין כל מניעה משפטית בהיערכות להבטחת ישימות ההיתר, ומכאן שאין כל סיבה לעכב שלא לצורך את ביצוע השלב הראשון ביישום ההיתר, והוא - העברת התקציב הייעודי לאלתר".

שולץ טענה כי כדי ליישם את קיצור התורנויות במועד שנקבע לעוד שנה, צריך כבר היום להעביר את הכסף לבתי החולים כדי לפתוח תקנים למתמחים נוספים שיגויסו. "אומנם התיקון להיתר אמור להיכנס לתוקפו בספטמבר 2023, אך עם זאת ניתן וצריך להתחיל בהיערכות לקידומו, וללא העברת התקציב הייעודי לתקנים כאמור, לא ניתן להתחיל להיערך ליישום ההיתר, ולפיכך יש לוודא את העברתו במלואו ללא עיכוב נוסף למשרד הבריאות", כתבה לבלינקוב.

היחסים בין לפיד לליברמן ידעו עליות וירידות מאז קמה ממשלת גוש השינוי בשנה שעברה. באחרונה נרשמו בין הצדדים מספר חיכוכים, כמו סביב הסכם שכר המורים, שגם שם הרגיש ליברמן כי לפיד "התערב" יותר מדי כדי לקנות שקט פוליטי בכסף, בניגוד לעמדת האוצר. בכנס באילת לא היסס ליברמן למתוח ביקורת על ראש הממשלה גם בהקשרים אחרים: "לצערי, ברור שיאיר לפיד מכין את דעת הקהל לקואליציה עם ש"ס ויהדות התורה", אמר.

בשורה התחתונה, אין מחלוקת לגבי התקציב שצריך האוצר להעביר לשם קיצור התורנויות - 66 מיליון שקל זה סכום זעום ביחס לתקציב הבריאות שעומד השנה על 44 מיליארד שקל. השאלה היא מתי להתניע את המהלך. האם עכשיו כפי שדורשים המתמחים ולפיד - או שמא להשאיר את הצעדים לעתיד המעורפל של אוקטובר 2023, שלא ברור כיצד תיראה הממשלה באותה עת והאם יעמוד לרשותה תקציב מדינה. ליברמן, כך נראה, מעדיף שהיועמ"שית תחזיק אותו ותאלץ אותו לדחות את ההכרעה לעוד שנה.