ארבעה חדרים עם נוף לים: הדר מוכתר מחזיקה דירה בבעלותה

ליו"ר "צעירים בוערים", הדר מוכתר, יש דירה בחיפה. זה לא מפריע לה לטעון שאין לה ולצעירים רבים יכולת לקנות דירה בישראל, ושבשמם היא רצה לכנסת • "אבא שלי נתן את כל הכסף לדירה. היא על שמי, אבל לא שלי", אמרה לגלובס

הדר מוכתר / צילום: איל יצהר
הדר מוכתר / צילום: איל יצהר

מאז שעות הבוקר (א') הרשת גועשת סביב הידיעה המרעישה שליו"ר "צעירים בוערים", הדר מוכתר, יש דירה בחיפה, למרות שהיא טוענת פעמים רבות כי אין לה ולצעירים רבים יכולת לקנות דירה בישראל, ובשמם היא רצה לכנסת. הקרדיט על החשיפה הוא ליואב אליאסי הידוע בכינויו "הצל", נדבך מוזר נוסף לעיסוק המתמשך שלנו בתופעה הכי מרתקת בבחירות האלה: צעירה בת 20 העומדת בראשות מפלגה וטוענת לתיק השיכון (גם בראיון בגלובס).

בגיל 20 בלבד, הדר מוכתר נערכת לכבוש את הכנסת, דרך הטיקטוק 
המושכים בחוטים: היועצים והאסטרטגים שמשפיעים על מהלכי הפוליטיקאים 

על פי נסח הטאבו של עיריית חיפה, למוכתר יש דירה על שמה בעיר שנקנתה על ידי אביה בשנת 2021. מדובר בדירה קטנה יחסית, 56 מ"ר גודלה, ארבעה חדרים עם נוף לים. שטר המכירה של הדירה פורסם אף הוא במהלך היום ושיווה נופך דרמטי לעיסוק הממושך בנכסי משפחתה של מוכתר.

מבחינת הצעירה הבוערת אין אגב סתירה בין הדרישה שלה לדירה לבין העובדה שכבר יש אחת כזו הממתינה על שמה בחיפה. בשיחה עם גלובס היום (א') בצהריים אמרה מוכתר: "אבא שלי נתן את כל הכסף לדירה. היא על שמי, אבל לא שלי. אני לא מתכוונת לקחת את הכסף של ההורים שלי. אני רוצה להגיע לדירה בכוחות עצמי לבד, בלי לקחת את הפנסיה של ההורים שלי".

"אני לא אקח להם את הדירה, כי אז הם לא יוכלו לחיות"

כשנשאלה שוב האם אין טעם לפגם בעובדה שהתראיינה רבות על המרוץ לדירה מבלי להזכיר את העובדה הקטנטנה הזו, חזרה מוכתר על הטענה כי הדירה על שמה אך לא שלה. למעשה, לדבריה, זו הדרך של אביה להבטיח הכנסה לפנסיה, מה שמעלה תהיה נוספת בנושא הדרכים הישראליות להתחמק מתשלום מס רכישה. "אני לא אקח להם את הדירה, כי אז הם לא יוכלו לחיות", אמרה. "זו קצבת הזקנה שלהם. לא בשביל זה הקמתי את 'צעירים בוערים'".

על אף שאינה יכולה להתמודד בעצמה לכנסת, מוכתר הגישה את רשימת "צעירים בוערים" לוועדת הבחירות המרכזית ביום חמישי האחרון ובה מספר פעילים מרכזיים של המפלגה. כפי שאמרה גם בראיון לגלובס, היא מכוונת לתיק השיכון, גם אם אין בכוונתה להיות חברת כנסת, אלא שבינתיים היא מככבת בסקרים מתחת לאחוז החסימה, ובעיקר בשל העובדה שהיא משיגה מספר קולות דומה להפליא לאיילת שקד, שרה בכירה מכהנת ויו"ר רשימת "בית יהודי" לבחירות הקרובות.

מתי מותר לתת דירה במתנה?

טענתה של מוכתר על כך שהדירה שאביה רכש מכספי הפנסיה שלו ורשומה על שמה היא "לא שלה" - מעלה את השאלה לגבי חבות מס רכישה בעת שנרשמה הדירה על שם הבת.

כאשר מדובר ברכישת דירה יחידה, קיים פטור ממס רכישה עד סכום של 1.8 מיליון שקל. אולם להבדיל, ברכישת דירה להשקעה משלמים לפחות 5% מס רכישה, במדרגות מס שעולות ככל שהנכס יקר יותר. בנוסף, כשזו אינה הדירה היחידה של הבעלים, אין פטור ממס שבח במכירה. איננו יודעים במקרה זה האם באמת הדירה אינה שלה, כטענתה של מוכתר.

להורה מותר לקנות דירה במתנה לילדו. עד כאן לכאורה אין בעיה. אך לא פעם נתקלו ברשות המסים במקרים שבהם "המתנה" לא באמת ניתנה לילד, והשליטה בנכס נותרה בידי ההורה שהעניק אותה, כמו גם ההכנסות מהשכרת הנכס במקרים בהם הושכר. אז הדברים עלולים להסתבך עבור אותו הורה שרכש את "המתנה".

רשות המסים בוחנת במקרים הללו את "מבחן השליטה", כדי לבחון מי הבעלים האמיתיים בנכס. במקרים בהם מתברר כי השליטה בנכס נותרה בידי רוכש הנכס - ההורה - ומעולם לא הועברה למקבל המתנה - הילד/ה, רשות המסים עשויה להוציא שומת מס לרוכש הנכס, על כלל המסים שלא שולמו, מס הרכישה, השבח, מס ההכנסה בעבור הכנסה משכירות ועוד. במקרים קיצוניים או במקרים של דירות מרובות, הרשות עלולה לפתוח בהליך פלילי נגד מתכנן המס היצירתי.