סיכון גבוה יהפוך לברירת מחדל: תוכנית חיסכון לכל ילד עוברת מהפכה

רשות שוק ההון פירסמה טיוטת חוזר, לפיה ברירת מחדל ניהול כספי חיסכון לכל ילד תהיה חיסכון ברמת סיכון גבוהה במקום נמוכה • חיסכון לכל ילד הוא חיסכון לטווח ארוך, ולכן יש הגיון רב להפנות אותו למסלול השקעות בסיכון גבוה, שכן עד שהילד יגיע לבגרות, יש זמן רב גם להשיג תשואה, וגם להתאושש ממשברים

הורים בעלי אוריינות פיננסית נמוכה יחסית לא מבצעים בחירה אקטיבית עבור ילדיהם / צילום: Shutterstock, Lady_Luck
הורים בעלי אוריינות פיננסית נמוכה יחסית לא מבצעים בחירה אקטיבית עבור ילדיהם / צילום: Shutterstock, Lady_Luck

טיוטת חוזר של אגף שוק ההון שפורסמה היום (ב'), משנה את ברירת מחדל ניהול כספי חיסכון לכל ילד לחיסכון ברמת סיכון גבוהה, במקום ברמת סיכון נמוכה - כפי שקיים היום. טיוטת החוזר מגיעה לאחר שבדצמבר האחרון עברה בקריאה טרומית הצעת חוק דומה: חוק הביטוח הלאומי (תיקון - הפקדות ברירת מחדל לחיסכון ארוך טווח לילד), התשפ"א-2021, של ח"כ ינון אזולאי ומשה ארבל מהאופזיציה, שזכתה לתמיכת הקואליציה.

כאשר נולד תינוק, נפתח עבורו חיסכון לכל ילד, בו מופקדים 50 שקלים בכל חודש מקצבת הילדים שמקבלת האם, וזו יכולה אף לבחור להפריש לטובת החיסכון 50 שקלים נוספים. המטרה: צבירת סכום התחלתי שישמש אותו עם הגיעו לבגרות.

החיסכון יכול להתנהל או בקופת גמל להשקעה בבית השקעות, או בבנק. אם נבחר בית השקעות, החיסכון יכול להתנהל ברמות סיכון משתנות: נמוכה, בינונית וגבוהה. אם ההורים לא ביצעו בחירה אקטיבית, ברירת המחדל כיום היא שהחיסכון יתנהל בקופת גמל, ברמת סיכון נמוכה.

בנוסף, היא כוללת שינוי של מנגנון ברירת המחדל כך שאם ההורים לא בוחרים את מסלול ההשקעה של כספי החיסכון בתוך חצי שנה, הם יופנו למסלול השקעה עם סיכון מוגבר בקופת גמל להשקעה עד שימלאו לילד 15 שנים, זאת בניגוד לברירת המחדל כיום, לפיה הכספים מופנים להשקעה ברמת סיכון נמוכה.

זמן רב להתאושש ממשברים

מאז שיצא לדרך חיסכון לכל ילד נערכו מחקרים, ביניהם מחקר מקיף של המוסד לביטוח לאומי, שמראים כי הורים בעלי אוריינות פיננסית נמוכה יחסית לא מבצעים בחירה אקטיבית עבור ילדיהם, ובשל ברירת המחדל, כספי החיסכון מופנים לחיסכון בסיכון נמוך, וכך נוצרים פערים בין הסכום שנצבר עבור ילדיהם לעומת הסכום שנצבר עבור ילדים של הורים שמבצעים בחירה אקטיבית בסיכון גבוה.

חיסכון לכל ילד הוא חיסכון לטווח ארוך, ולכן יש הגיון רב להפנות אותו למסלול השקעות בסיכון גבוה, שכן עד שהילד יגיע לבגרות, יש זמן רב גם להשיג תשואה, וגם להתאושש ממשברים, אם יקרו. לאורך שנים ארוכות כל כך, מרכיב הריבית דריבית על הכסף מגדיל את החיסכון באופן משמעותי. על כן, משנה רשות שוק ההון בטויטת החוזר את ברירת המחדל, מסיכון נמוך - לסיכון גבוה.

נזכיר שהצעת החוק שקודמה בסוף השנה שעברה, כללה הצעה נוספת - ביטול אפשרות ניהול החיסכון לכל ילד בבנקים, והעברתו רק לקופות גמל להשקעה לניהול בשוק ההון, על מנת שלאורך השנים יצבור תשואה. עם זאת, הצעה זו לא נכללה בטיוטת החוזר שפירסמה הרשות.

בחירת מסלול ההשקעות משמעותית מאוד לצבירת החיסכון לכל ילד, אך גורם נוסף משמעותי הוא הכפלת ההפקדה החודשית. על פי המחקר של המוסד לביטוח לאומי, רק 31.7% מההורים המשתייכים לחמישון התחתון הכפילו את ההפקדה, בעוד ש-76.3% מההורים בחמישון העליון עשו זאת. נציין, כי הדבר יכול לנבוע גם מחוסר אוריינות פיננסית, אך גם מצורך ממשי בכסף שמקורו בקצבת הילדים, על מנת לצלוח את ההוצאות המשפחתיות כעת.