פאגאיה התרסקה ביותר מ-67% במסחר בנאסד"ק, וזו כנראה הסיבה

החסימה על מחצית ממניות חברת הפינטק הישראלית שוחררה, ומייסדי החברה ובעלי מניות בולטים בה יוכלו לממש מניות בהיקף משמעותי • שווי ההחזקות המצטבר של המייסדים מגיע ל-1.2 מיליארד דולר • החברה - שבשלב מסוים הפכה לישראלית הגדולה ביותר בוול סטריט - רחוקה כבר ב-80% מהשיא

מייסדי פאגאיה - מימין: אביטל פרדו, יהב יולז'רי, גל קרובינר / צילום: ענבל מרמרי
מייסדי פאגאיה - מימין: אביטל פרדו, יהב יולז'רי, גל קרובינר / צילום: ענבל מרמרי

מועד הסרת החסימה על מכירת מחצית ממניות פאגאיה שבידי מייסדיה, בעלי המניות שהחזיקו בה עוד כחברה פרטית וה-SPAC שאליו מוזגה - הגיע, ומניית החברה הגיבה בהתרסקות בשיעור של יותר מ-67% במסחר בנאסד"ק. במקביל הגישה החברה ל-SEC, רשות ניירות הערך של ארה"ב, תשקיף מדף למכירת מניות על-ידי בעלי מניות (הצעת מכר).

זו שהתרסקה וזו שהכפילה שווי: מה עשו המניות מגל ההנפקות של 2021? 
מומחי השקעות ממליצים: מה כדאי לעשות עם 100 אלף שקל פנויים | בדיקת גלובס
חד-הקרן לושה מגיב לתביעת המיליונים נגדו וחושף סיפור מדהים על הקמתו  

בעקבות הנפילה החדה המניה מתקרבת עכשיו שוב למחירה לפני הזינוקים הגבוהים והבלתי-מוסברים שהיו בה בחודש יולי, וזאת אחרי מספר שבועות שבה היא נמצאת במגמה שלילית.

מה הוביל לזינוק המטאורי במניה בשבועות הקודמים 

פאגאיה היא חברת פינטק ישראלית שמספקת לגופים פיננסיים טכנולוגיה שפיתחה, המבוססת על למידת מכונה וביג דאטה, שמאפשרת לדבריה הקצאה מדויקת יותר של האשראי ללקוחות אותם גופים. החברה הפכה לציבורית בחודש יוני כשהשלימה מיזוג לחברת SPAC אמריקאית, לפי שווי פעילות של 8.5 מיליארד דולר. על אף ירידות חדות בשווקים בתקופה שבין חתימת הסכם המיזוג לפני כשנה להשלמתו לפני שלושה חודשים, שווי החברה לא הופחת, ורוב משקיעי ה-SPAC העדיפו לפדות את כספי השקעתם ולא להשתתף במיזוג. לאחר מגמה שלילית במניה בשבועות הראשונים למסחר בה, המגמה השתנתה בפתאומיות וללא הסבר והיא זינקה במשך ימי מסחר רצופים, כך שתוך שבועיים שוויה הוכפל ביותר מפי 10. כאשר לזמן קצר פאגאיה אף הייתה החברה הישראלית הגדולה ביותר.

ההערכה הייתה שמדובר במקרה קיצוני של "שורט סקוויז", כלומר, משקיעים שהעריכו שמניית פאגאיה תרד עשו עליה שורט - מכירת מניה בחסר שבה סוחר מקבל בהשאלה את הנייר מבעליו ומוכר אותו בשוק, ולאחר מכן רוכש אותו מחדש להחזיר לבעלים, כך שאם כפי שצפה המחיר ירד - הוא מרוויח. אלא שבפאגאיה מספר המניות שניתן לסחור בהן (הסחורה הצפה) נמוך מאוד, וההערכה היא שהשורטיסטים לא הצליחו להשיג מניות כדי "להתכסות". וככל שגבר הלחץ שלהם לקנות, מחיר המניה עלה עוד ועוד.

 
  

למה נחסמו המניות, ומדוע השתחררו כעת 

למרות שמאז המגמה השתנתה שוב והמניה נחלשה מאוד מאז השיא, העליות החדות של חודש יולי הובילו לכך שמחיר מניית פאגאיה עקף רף מסוים שנקבע במסמכי ההנפקה, וכך במקום חסימה של 6-12 חודשים על מכירת מניות על-ידי בעלי עניין, הוקדמה הסרת החסימה: מחצית מהמניות משוחררות כאמור היום, והיתרה - ב-19 בדצמבר.

תשקיף המדף מגלה את מספר המניות שעשוי למכור כל אחד מבעלי המניות בחברה. שלושת מייסדי החברה הם אביטל פרדו, מנהל הטכנולוגיה הראשי, גל קרובינר המנכ"ל ויהב יולזרי מנהל ההכנסות הראשי. פרדו עשוי למכור עד כ-73 מיליון מניות ששווין הנוכחי (במחיר שאליו נופלת המניה בטרום מסחר, כ-3 דולר) מגיע ל-218 מיליון דולר, יולזרי ימכור עד כ-61 מיליון מניות בשווי נוכחי של כ-183 מיליון דולר, וקרובינר ימכור עד כ-28 מיליון מניות בשווי נוכחי של כ-85 מיליון דולר ועוד מניות המוחזקות לטובתו בנאמנות בשווי נוכחי של כ-98 מיליון דולר. שלושת המייסדים מחזיקים במניות מסוג B שנותנות עדיפות בזכויות ההצבעה, אך ימכרו מניות מסוג A (המניות הרגילות). נכון להיום, שווי ההחזקה של שלושת המייסדים מגיע במצטבר ל-1.2 מיליארד דולר, לעומת כמעט פי 10 בשיא.

מי צפוי למכור, וכמה עתיד להרוויח 

קרן ויולה עשויה למכור את מלוא המניות שלה בפאגאיה, כאשר לפי התשקיף היא תוכל למכור מניות בשווי נוכחי של למעלה מ-300 מיליון דולר. ויולה כבר מכרה חלק מהחזקתה בחברה עוד לפני ההנפקה, כשבמרץ 2021 מכרה מניות תמורת 31.5 מיליון דולר, כשמייסדי החברה מכרו אז מניות ב-86.5 מיליון דולר. בעלת מניות בולטת נוספת היא כלל ביטוח שתוכל לפי התשקיף למכור את כל מניותיה בחברה, ששווין במחיר כיום מגיע לכ-129 מיליון דולר. גוף ישראלי נוסף שמחזיק במניות פאגאיה ויוכל למכור אותן כעת הוא פועלים שוקי הון, עם החזקה בשווי של 33 מיליון דולר.

טייגר גלובל, Oak ו-SARO הם עוד שלושה בעלי מניות בולטים שעשויים למכור מניות בשווי מצרפי של מאות מיליוני דולרים.

בתשקיף מסכמת החברה את כלל המניות שעשויות להימכר, מהן מניות ה-SPAC, מניות גופים שונים שהשתתפו ב-PIPE (הנפקה פרטית שנלוותה למיזוג) ומניות הגופים שהשקיעו בחברה עוד כחברה פרטית. כך למשל בעוד שהמניות של משקיעי ה-PIPE נרכשו על-ידם במחיר של 10 דולר למניה, מחיר הרכישה האפקטיבי של בעלי המניות טרום המיזוג היה 75 סנט, כלומר גם במחיר הנוכחי של מניית פאגאיה הם רושמים רווח מכובד.

בכל תשקיף שמוגש, החברות נדרשות לציין את הסיכונים הכרוכים בהשקעה בהן. אחד מגורמי הסיכון שמציינת פאגאיה בתשקיף המדף הוא הסיכון לתנודתיות במניה בשל שורט סקוויז. לפי החברה, "למרות שאין לנו ודאות לגורם לביקוש המוגבר למניות שלנו, סביר שחלק גדול ממניות סוג A נסחרו וימשיכו להיסחר על-ידי משקיעי שורט, מה שמגדיל את הסבירות שיהפכו ליעד לשורט סקוויז. זה יכול לגרום לתנודתיות במחיר המניה שאינן קשורות או לא פרופורציונליות לתנאים הפיננסיים או לפעילות שלנו, ועלולות לגרום לכך שברגע שהמשקיעים ירכשו מספיק מניות כדי לכסות את הפוזיציה שלהם, מחיר המניה עלול לרדת בחדות".