הצוללת | פודקאסט

מהי עבודת החלומות? הפוך ממה שאתם חושבים

מאז הקורונה הפכו החלומות על שינוי תעסוקתי לבוערים מתמיד ומיליונים כבר התפטרו מעבודתם בחיפוש אחר משרה טובה יותר • אבל כלל לא בטוח שהם ימצאו את מבוקשם • מה באמת מקנה לנו אושר בעבודה, ומה אפשר ללמוד מהאיש שזכה ב"עבודה הכי טובה בעולם?" • האזינו 

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

כשאמיר סלייני היה בן 8, אמא ואבא שלו יצאו לקורס סקיפרים. שניהם תמיד אהבו את הים, והחליטו שזה הזמן לקחת את זה כמה צעדים קדימה. "הם חטפו חזק את החיידק", הוא מספר. מאותה השנה בכל חופש גדול הם היו יוצאים להפלגה של חמישה שבועות בים התיכון, כששניהם על ההגה, מתחלפים. "בכל קיץ, אחרי המחנה של הצופים, הם היו אורזים אותנו על סירה קטנה, עם מפות נייר, מצפן, תכוויני רדיו. היינו מתחילים בהפלגה של ארבעה ימים בים הפתוח לטורקיה או יוון ואז ממשיכים בין האיים והמפרצים". 

עם השנים, סלייני הפך בעצמו לסקיפר שמשיט יאכטות, אבל הוא לא חווה מכך סיפוק רב ובשלב מסוים עזב. "לאט לאט הבנתי שאני לא חי את החיים שלי. הלו"ז היה תלוי בגחמות של הבוס - היום אתה בקאריביים, מחר הוא רוצה לפלורידה. לא היו לי חברים קבועים, ואם לא הסתדרתי עם מישהו בסירה, הייתי תקוע איתו כמה חודשים. היו איזה חודשיים שאני ואיש צוות אחר לא דיברנו, היה מתח, ובמבט לאחור אנחנו לא זוכרים למה. היו ימי עבודה של 20 שעות על הרגליים, ובעיקר לא הייתה הפרדה בין בית לעבודה, לא היו גבולות. אנשים שרוצים להקים משפחה, ללמוד, לא נשארים בעבודה כזאת. אי אפשר לעשות את זה באופן רציף וממושך". 

אם לבלות ימים שלמים על יאכטה עם כל הפינוקים ולקבל על זה שכר הוגן ביותר זו לא עבודת החלומות, אז מה כן? לפי הפסיכולוג הקליני והכלכלן פרופ' אורן קפלן, מנהל תוכנית פסיכולוגיה חיובית במסלול להב לפיתוח מנהלים באוניברסיטת תל אביב, עבודת החלומות היא בדיוק ההפך ממה שאנחנו נוטים לדמיין. בעיניו, כמו בזוגיות ארוכת שנים, גם בעבודה החוכמה היא לאהוב אותה לאורך שנים. "לחלום על עבודת החלומות זה יותר מזיק מאשר מועיל, כי הציפיות הן לא ריאליות בטווח של החוויה האנושית. הסיפור המרכזי הוא שגרה ואיך יוצרים שגרה שהיא חיובית.

" אין בעיה שתחביב יהפוך לעבודה, כל עוד הוא נשאר חלק מהשגרה. עבודת חלומות צריכה להתחבר לקצב שלי ולאתגרים שאתעניין בהם. יש אנשים שהם יזמים באופיים ויש אנשים שהם יותר אדמיניסטרטיביים, ומזה הם נהנים. זר לא יבין זאת. אבל מה שחשוב למרבית האנשים הוא Work-life-balance . היכולת להכניס עוד דברים אל תוך היום, כל אחד ומה שהוא אוהב, טבע, ספורט, משפחה, תחביבים, מסייעת במניעת שחיקה ".

קפלן מסמן שלושה מרכיבים שהופכים את העבודה לחוויה טובה ומעוררת Engagement: " עבודה שבא לך ללכת אליה בדרך כלל, שבה הקשר עם המנהל הישיר הוא טוב, ושהזמן בה עובר מהר. יש חוויה של זרימה בעבודה. זה לא אומר בהכרח שכל רגע ביום הוא נשגב או מספק, אבל הזמן עובר מהר, לא שמתי לב והגיע הערב. כשמשהו לקוי באחד המרכיבים האלה, זו לא יכולה להיות עבודת החלומות".

האם "עבודת חלומות" היא אכן בת-השגה ומה אפשר ללמוד מבן סאות'הול הבריטי, שבשנת 2009 זכה בתחרות "העבודה הכי טובה בעולם" כ"שומר" של איי שונית האלמוגים במדינת קווינסלנד, אוסטרליה? כל התשובות בפרק השבוע של "הצוללת של גלובס".