האפליקציה הייחודית שמייעלת את חלוקת משלוחי המזון

האפליקציה "חגי" של נועם הניג עוזרת לחלק 400 אלף משלוחי מזון וסיוע בשנה • אינוביד החליטו לתרום אופציות בשווי כ-1.5 מיליון שקל לארבע עמותות • וגם: הפיתוח של מהנדסי אלביט מערכות ופצוע צה"ל, דוד לייטנר • אירועים ומינויים

נועם הניג / צילום: תומר אלמקייס
נועם הניג / צילום: תומר אלמקייס

כשישראל נכנסה לסגר הראשון שלה בעקבות הקורונה נסגרו גם בתי הספר, שחלקם חילקו ארוחות חמות לתלמידים, ונוצר חור שצריך למלא. ארגון סח"י, המתמחה בחלוקת משלוחי מזון, חיפש מי שיעזור לו במשימה "ואז הם מצאו פוסט שכתבתי בפייסבוק", מספר נועם הניג, מפתח אפליקציית חגי המייעלת חלוקת מארזי תרומה. "בבוקר הם דיברו איתי, ובערב כבר חילקו 1,500 משלוחים. מאז אני בקשר איתם".

הניג הוא מנכ"ל ומייסד Firefly Migration המתמחה בהסבות תוכנה, אבל את האפליקציה הזו הוא פיתח ומפעיל עד היום בהתנדבות מלאה. הרעיון נולד אחרי שלפני כמה שנים נשלח בידי אשתו לחלק סלי מזון. "מצאתי עצמי הולך לאיבוד בשכונות של נתניה, לא מצאתי את הדרך ואת המשפחות. חלוקה זה אירוע מאוד כאוטי, וחשבתי שתוכנה יכולה לפתור את זה.

"ישבתי עם העמותה ‘אימהות מחבקות’ ועם השותף שלי יוני רפפורט, ויצרנו תוכנה שקולטים אליה את מקבלי הסיוע, המערכת מבינה את המיקומים שלהם על מפה, ואז בקלות אפשר להוציא מתנדבים לשטח".

בהמשך הוא נתן את האפליקציה לעמותות נוספות, וב-2019 כבר חולקו באמצעותה 17 אלף משלוחי מזון. "ואז הגיעה הקורונה, העולם יצא משליטה, והחל מבצע חלוקת מזון ענק. רדפתי אחרי הרווחה והצבא כדי לתת להם את האפשרות להשתמש באפליקציה. ב-2020 כבר היו לנו 15 אלף חלוקות ביום.

"כל הזמן שיפרתי את האפליקציה, כדי להגדיל את היקף הפעילות. אחוזי ההצלחה של המשלוחים הרבה יותר טובים בזכותה, וזה חשוב כשמחלקים מנות מבושלות כמו שהצבא עשה. זה השיג המון אפקטים שלא דמיינתי".

מאחורי שמה של האפליקציה עומד סיפור עצוב. "החלטתי לקרוא לה על שם האחיין שלי חגי איינמר, שנפטר בינואר 2020 מסיבוכים בלב. בחייו הוא נגע בהרבה אנשים, הלב שלו היה כל כך גדול שחילק לכולם, עד שלא נשאר לו לעצמו. העבודה על האפליקציה היא גם חלק מההתמודדות שלי עם האבל".

כיום מחולקים באמצעות המערכת 400 אלף משלוחי מזון וסיוע בשנה על ידי עשרות אלפי מתנדבים. רבים מהם מתבצעים בחגים, ובין העמותות בולטת במיוחד פעילותה של סח"י - סיירת חסד ייחודית, שמגייסת אלפי בני נוער לעזור לנזקקים בשכונות שבהן הם גרים. בשבוע שעבר יצא הארגון לארבע חלוקות מזון בכל רחבי הארץ.

איזה עוד ארגונים יכולים להשתמש באפליקציה?
"במכינה קדם צבאית בטירת הכרמל עשו פרויקט התקנת גלאי עשן לקשישים, והשתמשו בה. בקרן לשורדי השואה חילקו עם זה שמיכות, והצבא השתמש בזה לבדיקות קורונה לחיילים. היה גם פסק הלכה שאישר לזק"א להשתמש באפליקציה בשבת כדי להודיע לאנשים חרדים שהם חולי קורונה. אגב, משתמשים בה לא רק בארץ - יש חלוקות בדרום אפריקה, במלבורן ובסופיה של בתי חב"ד, וגם הסוכנות היהודית הפיצה את זה בין השליחים בחו"ל. נהייתי מין צומת של התנדבות, אני מפתח אפליקציות לעוד ארגונים וגם עושה המון מנטורינג".

מה היית רוצה שיקרה עם האפליקציה עוד שנתיים מהיום?
"עדיין יש ארגונים שלא משתמשים בה, והייתי רוצה לסייע להם. קשה לארגונים להאמין שאני עשה את זה בחינם ובהתנדבות, ושהאינטרס זה רק ההנצחה של האחיין שלי. אני לא מחפש לגדול, לכבוש שווקים או למכור, אלא שכולם ייהנו".

האופציות שהפכו לתרומה לעמותות

לפני כ-15 שנה, כשהוקמה חברת אינוביד (Innovid), הפועלת בתחום הפרסום הדיגיטלי בטלוויזיות חכמות, הקצו היזמים צביקה נטר וטל חלוזין אופציות לעמותת תמורה, התומכת במלכ"רים העוסקים צמצום הפערים החברתיים בישראל. עכשיו, כשאינוביד היא חברה ציבורית הנסחרת ב-NYSE לפי שווי של מאות מיליוני דולרים, האופציות הללו שוות כ-1.5 מיליון שקל והפכו לבנות מימוש.

נציגי העמותות ומיכל לבני סמנכ''לית משאבי אנוש באינוביד / צילום: אינוביד
 נציגי העמותות ומיכל לבני סמנכ''לית משאבי אנוש באינוביד / צילום: אינוביד

בחברה החליטו לתרום את הסכום לארבע עמותות שונות: ארגון הנוער הגאה איגי, MEET העוסקת בשילוב האוכלוסייה הערבית בתעשייה הטכנולוגית, 'שוות' לקידום נשים, וקמאטק, הפועלת לאינטגרציה של החברה החרדית לתוך האקוסיסטם הטכנולוגי הישראלי.

בנוסף לתרומה פועלת אינוביד באופן אקטיבי לשילוב אוכלוסיות מגוונות בחברה, כמו מיזם פנימי לקליטת חרדים שפועל זה מספר שנים, שיתוף פעולה ממושך עם איגי, וכן שיתוף פעולה עם Fursa לשילוב אוכלוסייה ערבית בטק הישראלי ועוד.

"שיתוף הפעולה עם עמותת תמורה הוא מרגש, וראוי שחברות טכנולוגיה רבות אחרות בישראל ישתפו איתה פעולה כדי לתת בחזרה לקהילה", אומר צביקה נטר, מנכ"ל אינוביד. "הפעילות החברתית של אינוביד בקרב הקהילה הגאה, החברה החרדית, נשים, ערבים ועוד אינו מתמצה רק בתרומות, אלא בפעילויות ארוכות טווח שהיא מובילה זה שנים".

הפיתוח של אלביט לפצועי צה"ל

כך רותמים את התעשיות הביטחוניות המתקדמות של ישראל ליישומים אזרחיים רפואיים: מהנדסי אלביט מערכות פיתחו יחד עם פצוע צה"ל, דוד לייטנר, מגן ייחודי לכיסא גלגלים אשר מגן על רגליו מפגיעות ומונע כאבים קשים.

דוד, 45 ואב לשלושה, עלה לארץ בגיל 20, התגייס לצה"ל כחייל בודד ושירת כצלף ביחידת הקומנדו מגלן. במהלך שירותו ספג פציעה קשה ברגליו, וכיום הוא מתנייד בכיסא גלגלים וסובל מכאבים כרוניים קשים ברגליו.

פרויקט התנדבותי למען פצוע צה''ל דוד לייטנר / צילום: אלביט מערכות
 פרויקט התנדבותי למען פצוע צה''ל דוד לייטנר / צילום: אלביט מערכות

צוות ממחלקת המכניקה בחטיבת היבשה של אלביט מערכות, שבימים רגילים מפתחים מרגמות ותותחים, פיתח מגן ששומר על רגלי פצועים מפגיעות סביבתיות. הפיתוח מורכב ממעטפת גמישה ומתקפלת, המשלבת לוחות קרבון ומחברים מיוחדים בצורה שהותאמה לצרכים הייחודיים, ומאפשר הגנה וניידות שוטפת.

מדובר בחלק מפרויקט Makers for Heroes ועמותת Restart, הפועלים למציאת פתרונות מכניים, הנדסיים וטכנולוגיים לסייע לפצועי צה"ל לחזור לשגרת חיים, באמצעות מערכות שאין כיום בשוק. "דוד יכול כעת לשחק עם בנו בייסבול ללא חשש", אומר מיכאל, ראש הצוות באלביט מערכות. ואילו ניב עפרון, מנכ"ל ריסטארט, מסכם: "החיבור בין פצועי צה"ל לחברות מובילות במשק מאפשר להם לפרוץ את כל האתגרים הבלתי אפשריים בזכות המענה הטכנולוגי".

חדשות טובות

מאות עובדי תנובה ארזו אלפי חבילות מזון המורכבות ממוצרי החברה, בשווי של מאות אלפי שקלים. החבילות נמסרו לעמותות פתחון לב, חסד מציון, יד ביד ולארגון לתת.