משרד החוץ עתר לוועדת הבחירות המרכזית: עצרו את העיצומים

המשרד מבקש צו שיורה לוועד עובדי משרד החוץ להימנע מלהפריע למהלך הסדיר של הבחירות ולבטל כל הוראה שניתנה למנוע את שליחת הקלפיות וחומר ההצבעה לנציגויות המדינה בחו"ל • המדינה טוענת כי מדובר בעבירה על החוק בעוד העובדים טוענים כי המהלך חוקי כחלק מסכסוך העבודה שהוכרז

מחאה של עובדי משרד החוץ על תנאי העסקתם / צילום: ועד עובדי משרד הוץ
מחאה של עובדי משרד החוץ על תנאי העסקתם / צילום: ועד עובדי משרד הוץ

מדינת ישראל ומנכ"ל משרד החוץ עתרו ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון שופט יצחק עמית, למתן צו שיורה לוועד עובדי משרד החוץ להימנע מלהפריע למהלך הסדיר של הבחירות ולבטל כל הוראה שניתנה למנוע את שליחת הקלפיות וחומר ההצבעה לנציגויות המדינה בחו"ל.

כפי שפורסם בגלובס הוועד הודיע כי בשלב זה לא ישלח את הקלפיות כחלק מהעיצומים בשל סכסוך העבודה המתמשך מזה יותר משנה. במכתב דרישה מהוועד מטעם ועדת הבחירות ומשרד החוץ, שפורסם בגלובס ביום חמישי, הוזהרו העובדים כי מדובר בעבירה על החוק. בעתירה שהוגשה ביום שישי מעט לפני כניסת שבת, נאמר כי עיכוב משלוח הקלפיות -"דבר המפריע את המהלך הסדיר של הבחירות," כאמור בסעיף 119(א)(1) לחוק הבחירות.

לטענת העותרים, ככל שימנעו עובדי משרד החוץ משליחת הקלפיות, הקלפיות עלולות שלא להגיע ליעדן במועד שיאפשר את הצבעתם של עובדי המדינה וגופים נוספים הזכאים להצביע בנציגויות ישראל בחו"ל, דבר שיביא לפגיעה קשה ביותר בזכות היסוד החוקתית לבחור, ובמהלכן הסדיר של הבחירות לכנסת בכללותן.

בהחלטה קבע השופט שתגובות יוגשו בכתב עד מחר, יום ראשון בבוקר 25.9.2022, וככל שהשופט יחשוב שיש לקיים דיון - הוא יתקיים ברביעי בבוקר 28.9.2022 וישתתף בו ארנון בר דוד - יו"ר ההסתדרות בעצמו.

ועד עובדי משרד החוץ הודיע על כוונתו לשבש את הבחירות בנציגויות, לוועדת הבחירות המרכזית וזו פנתה למנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז השוהה עם ראש הממשלה בניו יורק.

נזכיר כי בבחירות לכנסת ה 21 עלה איום דומה מעובדי משרד החוץ ואז כתב היועץ המשפטי של המשרד חוות דעת שלפיה אם ימנעו עובדי המשרד את משלוח הקלפיות והמעטפות, עשוי להיות בכך עבירה על חוק הבחירות ואותו סעיף 119 - אך הוא לא קבע זאת קטגורית.

סכסוך עבודה מאושר כדין או עבירה פלילית

וועד עובדי המשרד פנה לקבלת חוות דעת משפטית משלו ואותה סיפק עורך הדין אופיר סובול. במענה לשאלה כתב סובול כי הטענה על עבירה על חוק הבחירות לא מתבססת על שום תקדים וכי היא מרחיקת לכת בשימוש בסעיף המדובר. לפיו הסעיף הזה נועד למנוע פגיעה בטוהר הבחירות בתקינות ההליך ובספירת הקולות, ולא בעניינים לוגיסטיים כמו במקרה הזה.

"מדובר בסכסוך עבודה מאושר כדין", קובע עו"ד סובול, סכסוך המאפשר עיצומים לגיטימיים מטבע הדברים גורמים אי נוחות וקשיים, כדי להפעיל לחץ לסיום הסכסוך. עוד הוא כותב כי בגץ קבע שסמכות יו"ר ועדת הבחירות המרכזית להוצאת צווי מניעה מוגבלת למקרים ש עבירה על החוק, ואם אין עבירה כזו אין ביכולתו להוציא צו כזה.

בגלובס כתבנו השבוע כי במסגרת העיצומים עובדי המשרד לא נתנו לראש הממשלה לפיד שירותי ארגון לנסיעותיו האחרונות והוא שכר חברה פרטית שתטפל בלוגיסטיקה ובעלות של כ 800 אלף שקל. עובדי המשרד נמנעו מלפגוש את לפיד בניו יורק למעט השגרירים והקונסול הכללי, ולפיהם בשל אי מעורבותם לפיד נפגש עם מספר מועט יחסית של ראשי מדינה שגרירים ושרי חוץ מאשר בדרך כלל בדיוני עצרת האום. לפיד מצידו ממדר את עובדי המשרד הבכירים ולא משתף אותם בהכנות המדיניות לפגישות ובאירוח ראשי מדינות ושרי חוץ - כך לפי העובדים.

האיום שלא לטפל במשלוח הקלפיות הוא החרפה של ממש בסכסוך העבודה המתנהל כבר יותר משנה. בחודש שעבר פרסמה לשכת לפיד כאילו הושגו רוב דרישות העובדים בהסכמה עם האוצר וההסתדרות אבל בדיקת גלובס הראתה שאין שום סיכומים ובהסתדרות ומשרד האוצר הודיעו כי המו"מ במבוי סתום.