חשד לחבלה: דליפות מסתוריות בצינורות להעברת גז מרוסיה

מדינות אירופה, רוסיה ומפעילת צינורות הגז נורד סטרים חוקרות מספר דליפות שנמצאו בסמוך לשוודיה ודנמרק • הנזק הוא "חסר תקדים" לטענת המפעילה והצדדים המעורבים לא שוללים כי מדובר בחבלה מכוונת

צינורות נורד סטרים סמוך לים הבלטי / צילום: Reuters, Fabrizio Bensch
צינורות נורד סטרים סמוך לים הבלטי / צילום: Reuters, Fabrizio Bensch

מדינות אירופה חוקרות דליפות בלתי מוסברות בשני צינורות גז רוסיים שעוברים מתחת לים הבלטי ליד שוודיה ודנמרק, תשתיות שנמצאות במוקדו של משבר האנרגיה המתפתח באירופה מאז שרוסיה פלשה לאוקראינה.

עוני, אבטלה ודיכוי מיעוטים: באיראן מוחים על יותר מרעלה | ניתוח
סין בנתה תשתיות בטריליון דולר מסביב לעולם, האם זה השתלם לה?  

מומחים, ביניהם כאלה מטעם רוסיה, זו שבנתה את רשת צינורות הגז, אמרו כי אין לשלול את האפשרות שמדובר בחבלה.

רשויות הים של שוודיה פרסמו אזהרה בנוגע לשתי דליפות בקו הגז נורד סטרים 1, זמן קצר לאחר שהתגלתה דליפה בקו הסמוך נורד סטרים 2 - שגרמה לדנמרק לאסור על יצוא ברדיוס של 5 מייל ימיים.

שני הצינורות היו כאמור במוקד של משבר האנרגיה בין בירות אירופה ומוסקבה, שמרסק כלכלות מערביות וגורם למחירי הגז להרקיע. השקת פעילות נורד סטרים אף הוקפאה על ידי גרמניה בשל המלחמה באוקראינה. בצינורות נמצא גז טבעי בלחץ על אף שרוסיה הפסיקה את אספקת הגז לאירופה לחלוטין באוגוסט.

רוסיה ציינה כי הדליפה ברשת הצינורות הרוסית גרמה לחשש רב וכי הם לא שוללים חבלה כלל. "אי אפשר לשלול שום אופציה כרגע", אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב לכתבים.

"הנזק שקרה סימולטנית באותו יום בשלושה ענפים שונים של צינורות הגז במערכת נורד סטרים הוא חסר תקדים", נמסר מחברת נורד סטרים AG שאחראית על הפעלת רשת אספקת הגז, "בלתי אפשרי עדיין להעריך כמה זמן ייקח שחזור התשתית". 

ראש סוכנות האנרגיה של דנמרק אמר בתגובה לאירוע כי "נקבים בצינורות הגז מתרחשים לעיתים רחוקות מאוד... אנחנו רוצים להבטיח שאנו מנטרים את מצב התשתיות הקריטיות של דנמרק כדי לחזק את הבטיחות והביטחון בעתיד".