הסרט "פרשת פיגו" מספק הצצה לכוחות הכלכליים שמניעים את עולם הכדורגל

סרט תיעודי חדש חוזר אל עסקת הרכישה של שחקן הכדורגל לואיש פיגו, ממועדון ברצלונה, על ידי היריבה המושבעת ריאל מדריד בשנת 2000 • המעבר הזה, שעורר בזמנו אמוציות חזקות מאוד בעולם הספורט, מסופר בדוקו על ידי כל הנוגעים בדבר • הוא חושף כיצד הכסף הגדול הינדס מחדש את חוקי הכדורגל

לואיש פיגו מתוך הסרט ''פרשת פיגו: המעבר ששינה את הכדורגל'' / צילום: נטפליקס
לואיש פיגו מתוך הסרט ''פרשת פיגו: המעבר ששינה את הכדורגל'' / צילום: נטפליקס

על "פרשת פיגו: המעבר ששינה את הכדורגל"

מוקרן: נטפליקס
ז'אנר: דוקו
משך הסרט: 104 דק'
במאי: דייוויד טריהורן, בן ניקולס
משתתפים: לואיש פיגו, חוסה וייגה, ז'וזפ גוארדיולה, פאולו פוטרה, פלורנטינו פרס
שפות: אנגלית, ספרדית, קטלאנית, פורטוגזית
עלייה למסכים בישראל: 25.8.22
ציון IMDB:
7.1/10 (2,700 קולות)

ישנם סיפורים רבים של ספורטאים מעוררי השראה, אבל אין הרבה סיפורים על ספורטאים שעשו מעבר היסטורי בין קבוצות יריבות כמו סיפורו של הכדורגלן לואיש פיגו. סרט הדוקו החדש "פרשת פיגו: המעבר ששינה את הכדורגל" מחזיר אותנו לאותה מעבר שהטביע חותם על עולם הכדורגל, וחושף בפנינו את העובדה, שלמרות שהפרשה והסרט קרויים על שם שחקן העבר, הוא לא הגיבור היחיד בסיפור.

תקציר העלילה

לואיש פיגו, 50, היה אחד השחקנים הטובים ביותר בעולם. הוא החל את דרכו בברצלונה בשנת 1995. בשנת 2000 הוא עבר ליריבה המושבעת של הקבוצה - ריאל מדריד. המעבר נחשב לבגידה באוהדי ברצלונה ועורר סערה בעולם הכדורגל. 22 שנים אחרי, מנסה פיגו "לטהר את שמו" ולהסביר מה קרה באותם ימים. הסרט מציג גרסאות שונות של אנשים שונים, שכולם טוענים לאמת.

למרות שהסרט לא מציג בסופו של דבר אמת מוחלטת, הוא מבהיר עובדה חשובה: פיגו לא היה מי שיזם את המעבר. מאחורי עסקת המיליונים עמדו שלושה אנשים: פלורנטינו פרס, נשיא ריאל מדריד הנוכחי, שהתחרה באותה שנה על נשיאות ריאל מדריד בפעם הראשונה ורכש את פיגו; חוסה וייגה, הסוכן של פיגו, ופאולו פרטה, שחקן כדורגל לשעבר, שעזר במשא ומתן. שני האחרונים, היו דמויות משמעותיות בהחלטה של פיגו והרוויחו לא מעט מהעסקה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ביקורות מהעולם

"הסרט התיעודי בבימוי של דייוויד טריהורן ובן ניקולס מציג את החזון של הצדדים השונים המעורבים באותו סיפור. לומר שבידי מישהו מהם יש את האמת המוחלטת זה לא נכון, אבל ההפקה הזו מובילה את הצופה לקבל פרספקטיבה טובה יותר על מה שקרה".
(יולנדה גונזלס, לטין אמריקן פוסט)

ההקשר למציאות

המעבר של לואיש פיגו מברצלונה לריאל מדריד הוא אחד מהמעברים הידועים בהיסטוריה של הכדורגל. הסיבה לכך היא היריבות ההיסטורית בין הקבוצות: קבוצת הכדורגל ברצלונה תומכת בעצמאות קטלוניה ואילו ריאל מדריד היא קבוצה ספרדית, מאלה שכבשו את קטלוניה. הסיבה השנייה היא העלות הגבוהה של המעבר: 62 מיליון אירו, ששברה שיאים באותה תקופה. כיום, מעברי שחקנים בין קבוצות הם תופעה נפוצה הרבה יותר. גם התפיסה לגבי מחויבות השחקנים לקבוצות שלהם השתנתה. סכום המעבר, שבזמנו היה בלתי נתפס, מתגמד לעומת סכומי המעברים היום. בעיקר לעומת השיא הנוכחי, בו מחזיק שחקן הכדורגל הברזילאי ניימאר, שעבר בשנת 2017 ממועדון ברצלונה למועדון הכדורגל פריס סן־ז'רמן תמורת 222 מיליון אירו.

ההקשר הקולנועי

דייוויד טריהורן ובן ניקולס שיתפו פעולה בעבר: הם ביימו את הדוקו "פלה: אגדה ברזילאית" (המשודר בנטפליקס) על אגדת הכדורגל פלה.

דייוויד טריהורן אמר בפודקסט "The Seleção Podcast", בו התארח יחד עם ניקולס, כי הוא מאמין שהסרט על פיגו הוא ייחודי: "קשה למצוא סרטי ספורט דוקומנטריים שאומרים משהו חדש, שהם לא רק ביוגרפיות או היסטוריה של הצלחות ספורטיביות". באותו ראיון הוא גם אמר שהתמקדות הסרט במעבר עצמו - ולא בקריירה של פיגו, מהווה הזדמנות לחשוף את החמדנות והמוסר בספורט הפופולרי בעולם.

3 דברים שכדאי לדעת

● לואיש פיגו ושחקן העבר ומאמן מנצ'סטר סיטי בהווה ז'וזפ גוארדיולה, המתראיין גם הוא בסרט, נחשבו לחברים טובים בזמן שפיגו שיחק בברצלונה. כל כך טובים, שהיו שמועות שהייתה ביניהם מערכת יחסים רומנטית. בשנת 2019 החליט פיגו לשים סוף לשמועות וסיפר בראיון למגזין ICON: "גוארדיולה היה חבר נהדר. הוא עזר לי המון. היינו שותפים לחדר, אבל לא היה בינינו כלום. אני אוהב נשים".

● בשנת 2002, שנתיים לאחר המעבר, במהלך משחק קלאסיקו, שהתקיים באצטדיון קאמפ נואו, אוהדי מועדון ברצלונה זרקו ראש חזיר על לואיש פיגו, כשעמד בפינת המגרש והתכוון לבעוט קרן.

● לאחר שפלורנטינו פרס שינה את פני הכדורגל העולמי עם רכישת פיגו, שנחשב לגלאקטיקו הראשון (שחקן יקר ומפורסם שנרכש במסגרת המדיניות של פרס), הוא שואף לעשות שינוי נוסף: פרס עומד בראש רעיון ה"סופר־ליג", ליגה אירופאית שנתית שנוסדה ב־2021, אך הרעיון נפל זמן קצר לאחר ההקמה. ביולי דווח בעיתון הספרדי "מארקה" כי נשיאי שלושת הקבוצות שהובילו את ההקמה, פרס מריאל מדריד, ז'ואן לאפורטה נשיא ברצלונה ואנדראה אניילי נשיא יובנטוס, נפגשו בלאס וגאס בניסיון להחיות את הליגה.

למה בחרנו בו

"פרשת פיגו" מצטרף לשורה של סרטים וסדרות ספורט שנוצרו על ידי חברות הסטרימינג בשנים האחרונות. למרות שהוא מוגדר כדוקו ספורט הוא הרבה מעבר לזה. הסרט, המשלב קטעי ארכיון עיתונאים, צילומי משפחה וראיונות מעמיקים עם כלל המשתתפים, מאפשר לנו לנסות להבין את הלחץ, המתח והאינטרסים שמניעים את עולם עסקי הכדורגל.

הסיפור שבמאי הסרט בנו, שלב אחר שלב, מאפשר לכל אחד ואחת להבין את הנרטיבים הרבים של הסיפור. מה שהופך את הסרט למרתק הוא העובדה שאין טוב או רע - יש יצר, יש רצון, יש בחירה.

יוצרי הסרט לא תופסים עמדה, אלא פותחים לצופים את העיניים על אחת מהפרשות המדוברות ביותר שהיו אי פעם בעולם הכדורגל.

עוד מהז'אנר

● רונאלדו, 92 דקות
סרט דוקו, משנת 2015, על שחקן הכדורגל הפורטוגלי כריסטיאנו רונאלדו. הסרט מגולל את חייו המקצועיים והאישיים, תוך כדי חשיפת רגעי השיא והשפל. במאי: אנתוני וונקי. זמין לצפייה בנטפליקס.

● יש לו את זה, 136 דקות
דרמת ספורט משנת 1998 שביים ספייק לי. סיפורו של ג'יזוס שאטלסוורת (אותו מגלם שחקן הכדורסל לשעבר ריי אלן), השחקן המבטיח ביותר בכל נבחרות הכדורסל של התיכונים בארה"ב. עם סיום לימודיו, הוא מתלבט בין ההצעות הרבות העומדות לפניו. עם דנזל וושינגטון ומילה יובוביץ'. זמין לצפייה באפל טיוי.