שיעור הנפגעים הצעירים בתאונות כלים דו-גלגליים חשמליים ירד ב-50%?

מעורבות בני הנוער בתאונות דו־גלגלי חשמלי נמצאת בירידה? תלוי ממתי סופרים • המשרוקית של גלובס

ארז קיטה, מנכ''ל הרלב''ד, סדר יום, כאן ב', 4.9.22 / צילום: יוסי זמיר
ארז קיטה, מנכ''ל הרלב''ד, סדר יום, כאן ב', 4.9.22 / צילום: יוסי זמיר

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

ילדה בת ארבע שנדרסה בתחילת החודש בנמל תל אביב על ידי נער שרכב על אופניים חשמליים, הובילה לעיסוק התקשורתי מחודש בסכנה שמהווים הכלים הללו, שלא אחת נוהגים בהם נערים צעירים בניגוד לחוק. כשמנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד), ד"ר ארז קיטה, נשאל על כך במהלך ראיון בכאן ב' הוא ציין בפתח דבריו דווקא נתון אופטימי. "אנחנו רואים שחקיקה עוזרת, אנחנו קידמנו את ההיתר של הרכיבה מגיל 16 (ומאז) אנחנו רואים שירד שיעור הנפגעים מתחת לגיל 16 ב־50%". האם אכן חל שיפור שכזה בנתונים? בדקנו.

ראשית מהו אותו היתר רכיבה שעליו דיבר מנכ"ל הרלב"ד? ב-2016 בוצע תיקון לתקנות התעבורה, תשכ"א-1961, לפיו נהיגה בקורקינט ממונע או אופניים חשמליים מותרת מגיל 16 בלבד. בשלב שני, החל מיולי 2019, אף נאסרה הרכיבה על כלי רכב אלו על מי שלא עבר מבחן תיאוריה (רגיל או ייעודי לרכיבה). מטעמו של קיטה הסבירו לנו כי הירידה שעליה דיבר חלה בשנים שבין 2015, השנה שלפני השלב הראשון בחקיקה, לבין 2021, וכי הנתונים הם מתוך דוח של מכון גרטנר. ואכן, על פי סיכום שנתי ל-2021 שפרסם המכון בעוד שב-2015 43% מהנפגעים היו בני פחות מ-16, הרי שב-2021 רק 23% נמנו עם בני הגיל הזה. כלומר, ירידה של 46.5% בקטגוריה הזאת, בדומה לדבריו של קיטה.

אלא שעיון במסמך שאליו הפנו אותנו ברלב"ד מקפיץ מיד לעין נתון בולט נוסף: "בשנת 2021 נמשכת העלייה במספר הילדים מתחת לגיל 16 שנפגעו ואושפזו כתוצאה מתאונה כשרכבו על אופניים/קורקינט חשמליים", נכתב בעיקרי הדוח. מדוע במכון גרטנר מדברים על התמשכות העלייה בזמן שמנכ"ל הרלב"ד מתגאה בירידה? השאלה היא כמובן למה משווים. מתברר כי בשנתיים האחרונות דווקא נרשם גידול במעורבותם של בני פחות מ-16 בתאונות הללו. אם ב-2019, אז נרשם השפל בנתונים, עמד שיעור מעורבותם של בני הגיל הזה על 14% בלבד, הרי שב-2020 נרשמה עלייה ל-21% וב-2021 כבר מדובר כאמור בכרבע (23%) מכלל התאונות, בדומה לנתון מ-2018 לפני שנכנס לתוקפו השלב השני בחקיקה.

 
  

​מהרלב"ד נמסר לנו כך: "אנו שמחים על בדיקת המשרוקית של גלובס. למשרוקית ולרלב"ד היכרות מוקדמת שעד כה, לשמחתנו, לא הצדיקה שריקה. מנכ"ל הרלב"ד, ד"ר ארז קיטה, ציין בראיון שעל פי הנתונים שבידנו ישנה ירידה של כ-50% בחלקם של צעירים מתחת לגיל 16 שנפגעו בתאונות בעת רכיבה על כלים זעירים. אין חולק כי הנתון שנאמר בראיון מדויק, ולמערכת המשרוקית נשלח דוח של מכון גרטנר שמראה שבשנת 2015 חלקם של רוכבים מתחת לגיל 16 בעוגת הנפגעים היה 43% ובשנת 2021 חלקם היה 23%.

"אחת הסיבות לירידה בהיפגעות צעירים קשורה לתיקוני החקיקה שנעשו בנושא בשנת 2016, בהם נאסר על צעירים מתחת לגיל 16 לעשות שימוש בכלים הללו. הנתון הוזכר כדי להדגיש את חשיבותה של רגולציה מתאימה והשפעתה על ההיפגעות. המנכ"ל אכן לא ציין שבין שנת 2015 לשנת 2021 היו שנים בהן היפגעות צעירים הייתה נמוכה אף יותר, בעיקר כדי לא להעמיס נתונים על המאזין אלא לדבר על כלים ומידת יעילותם. הסבתם לתשומת ליבנו - נלמד, נתקן, ונמשיך לשקף לציבור נתוני אמת מדויקים כפי שאנו עושים מדי יום". 

בשורה התחתונה: אז האם שיעורם של בני פחות מ־16 מבין הנפגעים בתאונות קורקינטים ואופניים חשמליים ירד ב־50% מאז 2015? כן, אבל. אם בוחנים את הנתונים החל מ־2015, לפני הכניסה לתוקף של התקנות בעניין, אכן נרשמה ירידה של כ־47% בנתון הזה. יחד עם זאת, בשנתיים האחרונות הנתון חזר לעלות, משיעור של 14% ב־2019 לשיעור של 23% ב־2021. 

תחקיר: טלאור שמש

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: ד"ר ארז קיטה
ארגון: הרלב"ד
תאריך: 04.09.22
ציטוט:
"אנחנו בעצם קידמנו ההיתר רכיבה מגיל 16 ואנחנו רואים שירד שיעור הנפגעים מתחת לגיל 16 ב-50%"
ציון: כן אבל...

בעקבות פציעתה של ילדה בת 4 בנמל יפו בתחילת חודש ספטמבר, עלה להתראיין מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), ד"ר ארז קיטה, לקרן נויבך בתכנית סדר יום של כאן רשת ב'. לדבריו, מתחילת השנה, נהרגו 10 בני אדם בתאונות קורקינט, כאשר רובם רוכבים שככל הנראה נפגעו מכלי רכב אחר. כשהסביר מה הפעולות שהרלב"ד עושה כדי לטפל בתופעת תאונות הדרכים של קורקינטים ואופניים חשמליים, ציין כי "אנחנו בעצם קידמנו ההיתר רכיבה מגיל 16 ואנחנו רואים שירד שיעור הנפגעים מתחת לגיל 16 ב-50%".

היתר רכיבה מגיל 16 נכנס בשני שלבים. ב-2016 בוצע תיקון לתקנות התעבורה, תשכ"א-1961, לפיו נהיגה בקורקינט ממונע או אופניים חשמליים מותרת מגיל 16 בלבד. נוסף על כך, החל מחודש יולי 2019 נאסרה הרכיבה על כלי רכב אלו למי שאין ברשותו רישיון נהיגה או מי שטרם עבר בהצלחה מבחן תיאוריה רגיל או בחינה ייעודית לרכיבה. את המבחנים ניתן לעשות החל מגיל 15 וחצי ולרכוב ניתן החל מגיל 16. את כל המידע על היתר הרכיבה מגיל 16 ניתן למצוא כמובן באתר הרלב"ד, אך לגבי הנתונים אודות הנפגעים בתאונות דרכים הפנה אותנו הדובר לדו"ח נתוני היפגעות מאופניים וקורקינטים (גלגינוע) חשמליים - סיכום שנתי 2021 של מכון גרטנר והוסיף כי ההשוואה עליה מדבר קיטה היא ביחס לנקודת הציון הראשונה - הנתונים בשנת 2021 לעומת 2015, לפני ששונו התקנות.

מכון גרטנר לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות של המרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה אוסף נתונים אודות נפגעי תאונות אופניים וקורקינטים חשמליים. ממכון גרטנר נמסרה הבהרה כי הנתונים בדו"ח מתייחסים לנפגעים שהגיעו או הועברו לאשפוז או נפטרו באחד מבי"ח המדווחים לרשם הטראומה הלאומי. הם אינם כוללים מקרים של תמותה בשטח או של פציעות קלות ששוחררו מהמיון ללא אשפוז. לפיכך, בכל מקרה, הנתונים הם הערכת חסר ביחס לתופעה.

נתחיל מההשוואה שדובר הרלב"ד ציין כהשוואה שהם ביצעו: בשנת 2015 43% מהנפגעים היו מתחת לגיל 16 לעומת 23% בשנת 2021, כלומר 47% פחות - מספיק קרוב לירידה של חמישים אחוז. אם נשווה לשנת 2018, שנה לפני הדרישה כי הנהג יהיה בעל רישיון או מבחן תיאוריה או מבחן ייעודי, נראה שהמצב דומה לזה של השנה האחרונה - 22%. התמונה המלאה מגלה מצב מעט פחות חיובי מזה שהציג קיטה בדבריו. אמנם, בשנת 2015 שיעור הנפגעים מתחת לגיל 16 היה 43%, אך מאז הוא ירד באופן הדרגתי עד שהגיע ל-14% בלבד בשנת 2019. מאז רואים חזרה עליה הדרגתית עד ל-23% בשנת 2021. בפנייתנו למכון גרטנר, שלחו לנו דו"ח חצי שנתי לשנת 2022 לפיו במחצית הראשונה של השנה הנוכחית 22% מהנפגעים הם בני פחות מ-16 לעומת 26% במחצית הראשונה של השנה שעברה. כמובן שאין זה מעיד על המשך השנה ומה יהיו הממצאים של השנה כולה.

שוחחנו גם עם עוז דרור, דובר עמותת "אור ירוק", שהפנה אותנו לנתוני הלמ"ס, שהם למעשה עיבוד של נתוני משטרת ישראל, מכון גרטנר וקובצי קצבאות של הבטל"ח. הלמ"ס מפרסמת בכל שנה סיכום שנתי של תאונות דרכים עם נפגעים. הסתכלנו על הסיכומים של השנים 2021, 2019, 2015. בניגוד לדו"ח מכון גרטנר, בסיכומי השנה הללו יש התייחסות גם לנפגעים שדווחו למשטרה וגם לכאלו שאושפזו בבי"ח אך לא דווחו למשטרה. אחרי סכימה של הנפגעים מתחת לגיל 16 משתי הקבוצות והמרה לשיעור הנפגעים (בדוח מוצגים מספרים מוחלטים בלבד), שיעור הנפגעים מתחת לגיל 16 בשנת 2021 עמד על 13.55% לעומת 33.42% בשנת 2015, ירידה של כ-60%. עם זאת, בשנת 2019 באופן לא מפתיע גם על פי נתוני הלמ"ס הנתון היה נמוך יותר ועמד על 7.48%.

מדובר הרלב"ד נמסר בתגובה: "אנו שמחים על בדיקת המשרוקית של גלובס. למשרוקית ולרלב"ד היכרות מוקדמת שעד כה, לשמחתנו, לא הצדיקה שריקה. מנכ"ל הרלב"ד ד"ר ארז קיטה ציין בראיון שעל פי הנתונים שבידנו ישנה ירידה של כ-50% בחלקם של צעירים מתחת לגיל 16 שנפגעו בתאונות בעת רכיבה על כלים זעירים. אין חולק כי הנתון שנאמר בראיון מדוייק, ולמערכת המשרוקית נשלח דו"ח של מכון גרטנר שמראה שבשנת 2015 חלקם של רוכבים מתחת לגיל 16 בעוגת הנפגעים היה 43% ובשנת 2021 חלקם היה 23%. אחת הסיבות לירידה בהיפגעות צעירים, ניתן לקשור לתיקוני החקיקה שנעשו בנושא בשנת 2016, בהם נאסר על צעירים מתחת לגיל 16 לעשות שימוש בכלים הללו, ולבגירים הוטלה חובה לקבל היתר רכיבה כדין. הנתון הוזכר בראיון כדי להדגיש את חשיבותה של רגולציה מתאימה והשפעתה על ההיפגעות. אך לאחרונה נעשו תיקוני חקיקה נוספים, כגון החמרת ענישה על עבירות בכלים זעירים ומתן סמכויות אכיפה לפקחים עירוניים, כל זאת כחלק מתהליכי חקיקה נוספים שבדרך בהם חובת התקנת לוחית רישוי בכלים זעירים, הגבלות בייבוא ועוד. אין ספק שחקיקה לבדה איננה כלי מספק, ולכן במקביל מקדמת הרלב"ד אמצעים נוספים לצמצום ההיפגעות - אכיפה אפקטיבית, על ידי שוטרים יעודיים, פקחים עירוניים ואמצעים דיגיטליים, סלילת תשתיות מתאימות לרכיבה, חינוך תעבורתי בבתי הספר, הסברה לרוכבים ועוד - כפי שפורטו בראיון המדובר ובראיונות נוספים. המנכ"ל אכן לא ציין שבין שנת 2015 לשנת 2021 היו שנים בהן היפגעות צעירים הייתה נמוכה אף יותר, בעיקר כדי לא להעמיס נתונים על המאזין אלא לדבר על כלים ומידת יעילותם. הסבתם לתשומת ליבנו - נלמד, נתקן, ונמשיך לשקף לציבור נתוני אמת מדוייקים כפי שאנו עושים מידי יום".

לסיכום, על פי דו"ח מכון גרטנר, בין שנת 2015, לאחריה נאסר על נהיגה בקורקינט ממונע או באופניים חשמליים מתחת לגיל 16, לשנת 2021 הייתה ירידה של 47% בנפגעים מתחת לגיל 16. עם זאת, בהסתכלות רחבה יותר על הנתונים ניתן לראות שעד 2019 חלה ירידה ומאז ועד 2021 המספרים חזרו לעלות. לכן הציון לדבריו של קיטה הוא כן אבל…