ההנפקה הגדולה באירופה זה עשור: פורשה החלה להיסחר היום בגרמניה

חברת רכבי היוקרה מגייסת קרוב ל-10 מיליארד אירו, כאשר מחיר המניה ושווי השוק עמדו בטווח העליון של התחזיות • פורשה היא כעת יצרנית הרביעית בגודלה בעולם במונחי שווי אחרי טסלה, טויוטה והחברה-האם פולקסווגן

מכוניות פורשה בבורסה בפרנקפורט, הלילה / צילום: Reuters, Kai Pfaffenbach
מכוניות פורשה בבורסה בפרנקפורט, הלילה / צילום: Reuters, Kai Pfaffenbach

יצרנית רכבי היוקרה פורשה מצטרפת הבוקר למסחר בבורסת פרנקפורט שבגרמניה, לאחר שהדירקטוריון אישר הנפקה ראשונית במחיר של 82.5 אירו למניה (הטווח העליון של התחזיות), כך שהחברה תגייס 9.4 מיליארד אירו. זוהי ההנפקה הראשונית הגדולה ביותר באירופה בעשור האחרון, מאז הנפקת ענקית הכרייה הבריטית גלנקור שגייסה ב-2011 כ-10 מיליארד אירו.

שווי השוק של פורשה עומד על כ-75 מיליארד אירו, גם בטווח העליון של ההערכות בתשקיף, מה שהופך אותה ליצרנית הרכב הרביעית בשוויה בעולם - אחרי טסלה , טויוטה והחברה-האם פולקסווגן 

המסחר במניה (סימול P911) החל לאחר פתיחת המסחר באירופה, ללא תנודות חדות.

"רמת הביקוש הגבוהה מוכיחה את אמון המשקיעים בעתידה של פורשה", אמר מנהל הכספים של פולקסווגן ארנו אנטליץ בהצהרה. "ההכנסות מההנפקה יספקו לפולקסווגן גמישות פיננסית משמעותית יותר כחלק מהשינוי שלה לעבר עולם הרכב החשמלי ודיגיטציה". קבוצת פולקסווגן כוללת גם את מותגי הרכב אאודי, סקודה, סיאט וכמובן פולקסווגן. 

שוק ההנפקות היה יבש במיוחד בשנה האחרונה בעולם כולו ובאירופה בפרט, שם משבר האנרגיה, עליות הריבית ואינפלציה ברמות שיא מרתיעים חברות מלהצטרף לשוק ההון השברירי. על פי נתונים שפורסמו בבלומברג, מינואר עד אוגוסט גויסו פחות מ-10 מיליארד דולר בהנפקות ראשוניות - ירידה של 83% בהשוואה לסכומים שגויסו בתקופה המקבילה אשתקד.

"אם אתה יכול להוציא לפועל הנפקה בשוק כל כך קשוח, זה מראה את האטרקטיביות של העסק", אמר אנליסט ג'פריס פיליפ הוצ'ויס לבלומברג. "פורשה היא עסק בוגר ומוכר שלא צריך לגייס הון. היכולת להנפיק עסק שכבר צמח כמעט במלואו היא די מרשימה".

פורשה אוטומוביל הולדינג SE  הרשומה כבר עתה בפרנקפורט נפרדת מעסקי המכוניות. החברה נוסדה לפני כעשור כאשר פורשה ניסתה להשתלט על פולקסווגן - שהייתה אז גדולה בהרבה בהשוואה להיום. חברת ההחזקות פורשה מחזיקה ב-53% מזכויות ההצבעה בפולקסווגן, שהיא בעלת השליטה בחברת הרכב פורשה.