תיכנס לכלא? שאקירה תואשם בעבירות מס בהיקף של 14.5 מיליון אירו

בית משפט בברצלונה הורה לזמרת הפופ לעמוד לדין בגין שישה אישומים בעבירות מס לכאורה בהיקף של 14.5 מיליון אירו, לאחר שדחתה הצעה לעסקת טיעון • התובעים בספרד מעוניינים בעונש של 8 שנות מאסר וקנס של כמעט 24 מיליון אירו, אם תימצא אשמה

שאקירה. תואשם בעבירות מס / צילום: Reuters, Piroschka Van De Wouw
שאקירה. תואשם בעבירות מס / צילום: Reuters, Piroschka Van De Wouw

כוכבת הפופ הבינלאומית שאקירה תעמוד למשפט בספרד בגין האשמות בעבירות מס בהיקף של 14.5 מיליון אירו, זאת לאחר שדחתה בעבר הצעה לעסקת טיעון שהגיש צוות התביעה.  התובעים מעוניינים בעונש של 8 שנות מאסר וקנס של כמעט 24 מיליון אירו, אם תימצא אשמה. 

במרכז הסכסוך עומד מעמד התושבות של שאקירה בין השנים 2012 ל-2014. טענת התובעים היא שהזמרת גרה בשנים אלה בספרד, אך ציינה את מקום מגוריה הרשמי במקום אחר. לפי החוק הספרדי, אנשים השוהים יותר משישה חודשים במדינה נחשבים לתושבים לצורכי מס.

לעומת זאת, שאקירה בת ה-45 מכחישה שוב ושוב כל טענה לעבירה. "אני בטוחה שיש לי מספיק הוכחות כדי להוכיח את צדקתי, ושבית המשפט יפסוק לטובתי", אמרה לאחרונה בראיון למהדורה הספרדית של מגזין "Elle". הזמרת טוענת כי באותה תקופה היא חיה אורח חיים "נוודי", וכי ספרד לא הייתה המקום העיקרי שבו היא גרה באותה תקופה. עוד טוען צוות ההגנה כי עד 2014, רוב הכנסותיה של הזמרת הגיעו מסיבובי הופעות בינלאומיים, וכי היא בילתה חלקים ארוכים של זמן מחוץ לספרד.

בראיון למגזין "Elle" העבירה הזמרת ביקורת על הרשויות בספרד ואמרה כי "רשויות המס הספרדיות ראו שאני יוצאת עם אזרח ספרדי והתחילו להזיל ריר. זה ברור שהם רצו לרדוף אחרי הכסף הזה, לא משנה מה", אמרה למגזין "Elle".

שאקירה הכריזה על ספרד כמקום מגוריה לצרכי מס ב-2015. היא טוענת כי שילמה 17.2 מיליון אירו במס, וכי אין לה חובות. "זה ידוע שרשויות המס הספרדיות עושות את זה לעתים קרובות לא רק עם מפורסמים כמוני (או כוכבי הכדורגל כריסטיאנו רונאלדו, ניימאר, צ'אבי אלונסו ועוד רבים אחרים), זה קורה גם למשלם המסים הפשוט", אמרה שאקירה.

אל מול טענותיה של הזמרת עומד מסמך שהציגו התובעים בחודש יולי האחרון, לפיו הזמרת קנתה בית בברצלונה בשנת 2012, שהפך מאז למקום מגוריהם שלה ושל בן זוגה דאז, כדורגלן ברצלונה ג'רארד פיקה. לדברי התובעים, שאקירה בילתה בספרד יותר מ-200 ימים בכל אחת מאותן שנים, אלא שהחוק הספרדי מתיר שהות ללא תשלום מס של 183 ימים בשנה בלבד.

במקרה נפרד משנת 2019, פיקה נקנס ב-2.1 מיליון אירו על-ידי בית המשפט הלאומי בספרד בגין העלמת מס בין השנים 2008 ל-2010. בנוסף, שמה של שאקירה, יחד עם אלה של מפורסמים אחרים, נקשר בשני אירועי הדלפת מסמכים פיננסיים - מסמכי פרדייז ב-2017 ומסמכי פנדורה ב-2021.