אלפי עולים מרוסיה בדרכם לישראל. אלה הטבות המס שמגיעות להם

פטור מדיווח, פטור ממס על הכנסות בחו"ל ונקודות זיכוי בשווי אלפי שקלים - אלה ההטבות במס מישראל שיקבלו העולים מרוסיה שמגיעים בעקבות גיוס החובה שהטיל פוטין על המדינה

עולים חדשים מגיעים לנמל התעופה בן גוריון / צילום: Reuters, ilia Yefimovich
עולים חדשים מגיעים לנמל התעופה בן גוריון / צילום: Reuters, ilia Yefimovich

כבר עם פרוץ המלחמה בין רוסיה לבין אוקראינה החלו אזרחים ואנשי עסקים רבים ממדינות אלה לשקול לעלות לישראל. אלא שההתפתחות האחרונה במלחמה, שבמסגרתה החליט נשיא רוסיה פוטין לגייס מאות אלפי חיילים רוסים למלחמה המדשדשת, הפכו את ההתלבטות לעובדה, כאשר בימים האחרונים החלה נטישה המונית של אזרחים רוסים את מדינתם, והגבירה עוד יותר את הצפי להגעתם של לאלפי עולים חדשים מרוסיה לישראל. 

מחוזות הדונבאס סופחו רשמית לרוסיה; אוקראינה ביקשה להצטרף לנאט"ו
הגיוס ברוסיה והירידה במחיר הנפט מחלישים את היד הכלכלית של פוטין
לקראת גל העלייה מרוסיה: הממשלה תאשר תוכנית קליטה "ללא תנאים"
המיעוטים על הכוונת, מאות מפגינים נעצרו: כך נראית רוסיה לאחר ההכרזה על הגיוס החלקי
פוטין הכריז על גיוס, ו"מראית העין" של השגרה ברוסיה נשברה | פרשנות

על רקע הצפי להגברת העלייה מרוסיה בחודשים הקרובים גיבשו שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה תוכנית לקליטת עלייה בהיקף של 90 מיליון שקל. על פי ההערכות, יעלו לישראל כ-4,500 יהודים וזכאי חוק השבות בכל חודש בשלושת החודשים הקרובים.

מלבד סל הקליטה, אחד "הפיתויים" של עולים חדשים ותושבים חוזרים להגיע לישראל - בעיקר בעלי הון אך לא רק - הוא החוק המכונה "חוק מילצ’ן", אשר מעניק הטבות מס מרחיקות לכת לעולים חדשים ולתושבים חוזרים. החוק - המעניק פטור מדיווח ומתשלום מס על הכנסות מחו"ל של עולים חדשים ותושבים חוזרים לישראל למשך עשור - זכה לכינוי "חוק מילצ’ן", לאחר שאיש העסקים ארנון מילצ’ן היה אחד הנהנים המרכזיים מהארכת הפטור בשנת 2018, ונטען שראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו פעל להארכת הפטור לטובתו.

בעוד שכבר בתחילת המערכה בין רוסיה לאוקראינה היו מי שצפו שחלק מהאוליגרכים הרוסים ימצאו את דרכם ל"מקלט המס" הישראלי, כיוון שהם מודעים היטב ליתרונות שיש כאן בעקבות חוק מילצ'ן, לא בטוח שכל העולים בגל העלייה הצפוי מודעים לזכויותיהם.

לא רק פטור ממס אלא גם הטבות וסיוע לקיום חיים שגרתיים בישראל

לדברי עו"ד (חשבונאית) אינגה אייזנברג, מנהלת מחלקת מסים במשרד אייזנברג, שנער ושות', "ללא ספק, עולים חדשים ותושבים חוזרים, במיוחד ברגעים קשים אלה, ראויים לתשומת לב וסיוע מיוחדים, שכן הם אינם מודעים לזכויות ולהטבות שהמדינה מעניקה, ולא לצורתם ולתוכנם של המסמכים הנדרשים למילוי לקבלת הטבות בארגון התנאים עבורם".

אינגה אייזנברג / צילום: ניר קידר
 אינגה אייזנברג / צילום: ניר קידר

לדברי עו"ד אייזנברג, הסיוע לעולים החדשים ולתושבים חוזרים לא מסתכם רק בפטור ממס ומדיווח. "דיני המס של ישראל שמו להם למטרה לתת תמיכה וסיוע בהקמת עסק או אפשרויות תעסוקה, הן לעולים חדשים והן לישראלים חוזרים, מתוך רציונל שלפיו משלח יד ויכולת כלכלית להתקיים עומדת במרכז קיומם של חיים בטוחים ושגרתיים במדינה חדשה".

השאלה הראשונה שעולה היא כמובן מי זכאי להטבות? לדברי עו"ד אייזנברג, "ישראל מעניקה הטבות מס שיש להן שווי כספי משמעותי. זכאים לקבל אותן עולים חדשים ותושבים חוזרים, כלומר כאלה שחיו מחוץ לישראל במשך למעלה מ-10 שנים ברציפות. בנוסף, ישנו הסדר מיוחד שמאפשר זכאות להטבות תושב חוזר גם אם חי מחוץ לישראל כ-5 שנים ברציפות".

נקודות זיכוי בשווי אלפי שקלים

אז למה זכאים אותם עולים חדשים ותושבים עולים? בין היתר, פטור מדיווח, פטור ממס על הכנסות בחו"ל ונקודות זיכוי בשווי אלפי שקלים.

עו"ד אייזנברג: "כל אזרח ישראלי זכאי לנקודות זיכוי במס הכנסה (ששווין מאות שקלים בחודש), אולם עולה חדש שהגיע ארצה החל מינואר 2022 ואילך, זכאי לתוספת נקודות זיכוי, עד לתקופה של 4.5 שנים מיום עלייתו, ועד ל-7 נקודות סיכוי (בנוסף על 2.25 נקודות להם זכאים כל תושבי ישראל). מדובר בנקודות זיכוי ששווין הוא אלפי שקלים בשנה".

איך מקבלים את נקודות הזיכוי?
עו"ד אייזנברג: "מימוש ההטבה הוא באמצעות הטפסים שממלא ומגיש המעסיק. מי שעלה לישראל לפני ינואר 2022, זכאי להטבות דומות אך לתקופת זמן קצרה יותר. בנוסף לכל אלה, ישנה זכאות לנקודות זיכוי להורים לילדים, אימהות עובדות וחיילים משוחררים".

ונחזור לחוק מילצ'ן המפורסם שמספק לעולים שיש להם הכנסות מחו"ל "ראש שקט" ממסים ומדיווח לפרק זמן ממושך: לדברי עו"ד אייזנברג, "עבור רבים מן העולים החדשים ישנה חשיבות מיוחדת על הנעשה בהכנסותיהם מחו"ל, ורבים דואגים לעסקיהם שנותרים מאחור, כלומר ברוסיה ובאוקראינה. לכן, חשוב לציין כי בנוסף לכל הטבות המס הניתנות על שכר עבודה, ישנו פטור ממס לתקופה של 10 שנים על הכנסות שמקורן בחו"ל - פטור ממס על הכנסה שהתקבלה בגין עבודה שבוצעה בחו"ל, הכנסה מעסק הפועל בחו"ל, הכנסה מהשקעות שהושקעו בחו"ל, דיבידנדים מניירות ערך זרים, הכנסה בדמות עמלות ורווחים ממכירת נכס הנמצא בחו"ל, ועוד".

הטבה אטרקטיבית במיוחד היא הפטור מדיווח לרשויות המס לתקופה של 10 שנים על הכנסות אלה. עו"ד אייזנברג: "עבור אנשי העסקים שמבין העולים החדשים, שליטה וניהול מישראל על חברות זרות תיחשב גם היא כשליטה וניהול מחוץ לישראל למשך תקופה של 10 שנים, והכנסות החברות ימשיכו ליהנות מפטור ממס בישראל על הכנסותיהן מחו"ל. הטבות מס נוספות כוללות גם פטור ממס על הכנסות ריבית שיתקבלו מהפקדות במטבע חוץ למשך 20 שנה, וכן פטור מלא ממס על חיסכון פנסיוני זר למשך 10 שנים מיום ההגעה לארץ".

ברשות המסים מנסים מזה שנים לבטל את הפטור מדיווח על הכנסות מחו"ל, לכל הפחות, אך עד כה המהלך נחסם בכל הממשלות האחרונות.

פטור על תגמול מפטנטים, זיכיונות וזכויות יוצרים

הפטור ממס לו זכאים העולים החדשים והתושבים החוזרים ניתן גם על תגמולים בגין שימוש בפטנטים, זכויות יוצרים, זיכיונות, משאבי טבע מסוגים אחרים של בעלות (תמלוגים), הכנסה הקשורה למכירת נכסים והשקעות בחו"ל והכנסה שוטפת בחו"ל.

לדברי עו"ד אייזנברג, "הטבות וזכויות אלו שמעניקה ישראל לעולים חדשים ולתושבים חוזרים, מעניקים להם הזדמנות מצוינת להסתגלות מהירה ולהשתלבות עסקית בישראל. הזכויות והטבות המס שציינתי הם רק חלק ממה שמעניקה ישראל, והן מסייעות באופן קריטי לנווט במציאות החיים הקשה שנוצרה נוכח המתרחש לנגד עינינו ברוסיה ובאוקראינה. יש לוודא כי העולים החדשים ממצים ומיישמים את מלוא זכויותיהם הניתנות על ידי המדינה, ומומלץ כי הדבר יעשה בסיוע של משרד עורכי דין אשר דובר רוסית או אוקראינית, וכמובן מתמחה בתחום".