קשיים במו"מ על הסכם הגבול הימי גם מהצד הלבנוני

קשיים בדרך להסכם שאמור להסדיר את קו הגבול הימי של המים הכלכליים בין ישראל ללבנון - מה שלמעשה קובע זכויות על משאבי טבע • הלבנונים מתנגדים כצפוי לקביעת קו המצופים הבטחוני – כקו הצפוני שבשליטה ישראלית ולהכליל את סימון הגבול היבשתי בהסכם • גורם מדיני בכיר: ראש הממשלה לפיד לא יסכים להתפשר על האינטרסים הביטחוניים והכלכליים של מדינת ישראל

אסדת קידוח גז טבעי / צילום: דני זקן
אסדת קידוח גז טבעי / צילום: דני זקן

קשיים במו"מ על הסכם הגבול הימי גם מהצד הלבנוני. העיתון אל-אח'באר המזוהה עם חיזבאללה מדווח הבוקר על ההסתייגויות של לבנון מסעיפי הצעת ההסכם שהגיש המתווך עמוס הוכשטיין. 

כל מה שכדאי לדעת על הסכם הגז עם לבנון: כתבי גלובס חושפים ומסבירים 

הלבנונים מתנגדים כצפוי לקביעת קו המצופים הבטחוני - כקו הצפוני שבשליטה ישראלית. מדובר בקו גבול ימי מעשי, שקבעה ישראל לאחר הנסיגה מלבנון ובו היא מפגינה נוכחות ימית. לפי הצעת ההסכם המצב הזה ימשך ללא התנגדות לבנונית ובהכרה של האמריקאים.

הלבנונים מתנגדים גם להכליל את סימון הגבול היבשתי בהסכם. קו הגבול עם לבנון נקבע רק בהסכמי שביתת נשק, ולא כגבול בינלאומי מוסכם. סירוב לבנוני נוסף הוא לקשור בין תחילת הקידוחים של החברה הצרפתית טוטאל אנרג'י בצד הלבנוני להסכמה על מתווה פיצויים בינה לבין ישראל. מדובר בפיצויים על השטח הקטן שנותר בשטח המים הכלכליים של ישראל שלא היו במחלוקת. מנכ"ל משרד האנרגיה אהוד מנהל בימים אלה את המגעים עם חברת טוטאל על הפיצויים.

סעיף נוסף הוא הסירוב הלבנוני לקיים טקס חתימה משותף על ההסכם בנקורה שעל קו הגבול. הכנסת הסעיף הזה להצעה תמוהה לאור התנגדות עקרונית לבנונית לכל מגע ישיר עם ישראל, ולכל מראית עין של נורמליזציה.

בעקבות הפרסומים, גורם מדיני בכיר אומר כי ראש הממשלה לפיד לא יסכים להתפשר על האינטרסים הביטחוניים והכלכליים של מדינת ישראל. "אנחנו מחכים לקבל את ההערות באופן רשמי מגורמים מוסמכים על מנת שנדע אם וכיצד להתקדם." דברי הגורם.

נזכיר כי גם בישראל עדיין לא ברור כיצד יאושר ההסכם. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה נתנה בתחילה חוות דעת בע"פ לראש הממשלה לפיד ולפיה יוכל לאשר את ההסכם בממשלה, למרות היותה ממשלת מעבר וללא צורך בהנחה או דיון בכנסת. בעקבות הפרסום על כך בגלובס, היועצת חזרה בה והיא אמורה לתת חוות דעת כתובה. לפי ההערכות היא תאשר לממשלה להצביע על ההסכם אבל עם חובת הנחה בפני הכנסת, אך ללא צורך באשרור של בית המחוקקים. שר המשפטים סער ושר הביטחון גנץ תומכים בעמדה הזו.

אתמול הגישה עמותת לביא עתירה לבג"ץ נגד חתימת ההסכם בשל היות הממשלה ממשלת מעבר, והשופט מינץ הורה לממשלה להשיב עד ל 27 באוקטובר.