הקבינט המדיני-ביטחוני קבע: לפיד, גנץ ובנט יוכלו לקבל החלטות במקרה של הסלמה בגבול הצפון

החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני מגיעה היום לאחר דיון בהסלמה האפשרית בשל הדרישות שהעלתה ממשלת לבנון על טיוטת הסכם הגז • לפי מקור מדיני בכיר, ראש הממשלה הבהיר כי ישראל לא תתפשר על האינטרסים הביטחוניים והכלכליים שלה - גם אם זה אומר שלא יהיה הסכם בקרוב

ראש הממשלה יאיר לפיד / צילום: קובי גדעון, לע''מ
ראש הממשלה יאיר לפיד / צילום: קובי גדעון, לע''מ

הקבינט המדיני-ביטחוני הסמיך את ראש הממשלה לפיד, שר הביטחון גנץ וראש הממשלה החליפי בנט לקבל החלטות בתרחיש של הסלמה בגבול הצפון בלי צורך לכנס פעם נוספת את הקבינט, לרבות החלטות צבאיות "בהיקף הנדרש להגנה על אזרחי ישראל וריבונותה". ההחלטה התקבלה במהלך ישיבה שבה עסקו השרים בעיקר בהסלמה האפשרית בשל הדרישות שהעלתה ממשלת לבנון על טיוטת ההסכם שהציג המתווך עמוס הוכשטיין.

הוכשטיין כך נודע לגלובס שוחח הערב כמה פעמים עם שני הצדדים, ובין השאר עם ראש המל"ל אייל חולתא האחראי על המו"מ.

הלבנונים העלו שתי דרישות מהותיות, וראש הממשלה יאיר לפיד הורה לצוות המו"מ לדחותם. לפי מקור מדיני בכיר, לפיד הבהיר שישראל לא תתפשר על האינטרסים הביטחוניים והכלכליים שלה בשום אופן גם אם זה אומר שלא יהיה הסכם בקרוב. עוד הוסיף הגורם הבכיר: ישראל תפיק מאסדת כריש גז ברגע שהדבר יהיה אפשרי. אם החיזבאללה או מישהו אחר ינסה לפגוע באסדת כריש או לאיים עלינו - המו"מ על הקו הימי ייפסק לאלתר וחסן נסראללה יצטרך להסביר לאזרחי לבנון למה אין להם אסדת גז ועתיד כלכלי.

לפי דיווחים בלבנון ההערות של ממשלת לבנון לטיוטת ההסכם הן 1 - אי קבלת הניסוחים הכתובים על עיגון קו המצופים כקו הבטחוני הישראלי. 2 - סוגיית הפיצוי לישראל על חלקה בשדה קאנה/צידון. הלבנונים רוצים לנתק את הקשר בין סיכום הפיצויים לתחילת קידוחי האקספלורציה בשדה. 3 - הלבנונים מסרבים לחתימה משותפת על ההסכם. בערוץ LBC התפרסם כי הפגישות על שולחן המו"מ בנאקורה יהיו סמליות בלבד. לבנון מסכימה לחתום על עותק, ישראל תחתום על עותק אחר, ואילו ארה"ב והאו"ם יחתמו על שני העותקים והכל הכל בחדרים נפרדים ומנותקים. לבנון מנסה להמעיט מערך ה"נירמול" של היחסים עם ישראל - ובשל כך גם סירבה בעבר להצטרף לפורום האנרגיה של מדינות מזרח הים התיכון.

הקבינט דן גם בסוגיית הפקת הגז משדה כריש ובדיון אושרו הפרסומים בגלובס על העיכובים המכוונים של ישראל להתחלת ההפקה, מחשש כי חיזבאללה יממש את האיום להסלמה אם אסדת כריש תחל להפיק גז.

במשרד האנרגיה ודוברים ממשלתיים הכחישו את הפרסום, אבל מקורות מדיניים ובטחוניים אישרו כי המדינה מנעה למעשה מחברת אנרג'יאן להתחיל בניסויים שלפני ההפקה בפועל.

שרת הפנים איילת שקד אמרה בקבינט כי : "מדינת ישראל לא יכולה לשלם פרוטקשן לחיזבאללה, ולעכב את ההפקה מכריש. צריך להפיק את הגז מייד." שקד הודיעה עוד כי עמדתה היא שההסכם צריך אישור של הכנסת, שכן לדבריה "הציבור לא מכיר את הפרטים" זו עמדה מנוגדת לראש הממשלה לפיד. השרים סער וגנץ מחזיקים בעמדת ביניים לפיה צריך להביא את ההסכם לכנסת אך לא להצבעה.

גנץ תקף שרים שיצאו נגד ההסכם : "ההסכם שומר על האינטרסים הביטחוניים של ישראל. זה לא סביר שבאזור ככ רגיש ושההסכם עוד לא חתום יוצאים שרים וגורמים אחרים ומדברים נגדו בתקשורת".

במהלך הדיון הוצגה לשרים הערכה ולפיה חיזבאללה עומד מאחורי הקשחת הקו הלבנונית. לפי הניתוח שראו השרים, הנרטיב ולפיו האיום שהעלה נגד אסדת כריש פעל ולבנון קיבלה את כל שטח המחלוקת בתמורה להסרת האיום על כריש, הוא הרווח בהנהגה הלבנונית, ולכן ניתן להמשיך וללחוץ. ההתבטאויות המזהירות/מאיימות של ראש הממשלה מיקאטי ושל בכירים אחרים ולפיהן אם לא יהיה הסכם תהיה מלחמה, מעידות על הלך הרוח הזה.

קשיים במשא-ומתן על הסכם הגבול הימי גם מהצד הלבנוני
כל מה שכדאי לדעת על הסכם הגז עם לבנון: כתבי גלובס חושפים ומסבירים 
לבנון תקבל את מלוא שטח המחלוקת: הסכם הגז נחשף 
המרוויחים והמשמעויות הכלכליות: האם הסכם הגז עם לבנון טוב לישראל? 

לפיד דחה את התיקונים שדורשת לבנון בהסכם הגז

ראש הממשלה יאיר לפיד עודכן בפרטי השינויים המהותיים החדשים שלבנון מבקשת לעשות בהסכם בין המדינות, והורה לצוות המשא-ומתן לדחותם. לפי מקור מדיני בכיר, ראש הממשלה לפיד הבהיר כי ישראל לא תתפשר על האינטרסים הביטחוניים והכלכליים שלה בשום אופן, גם אם זה אומר שלא יהיה הסכם בקרוב. 

עוד הוסיף הגורם הבכיר: ישראל תפיק מאסדת "כריש" גז ברגע שהדבר יהיה אפשרי. אם החיזבאללה או מישהו אחר ינסה לפגוע באסדת "כריש" או לאיים עלינו - המשא-ומתן על הקו הימי ייפסק לאלתר, וחסן נסראללה יצטרך להסביר לאזרחי לבנון למה אין להם אסדת גז ועתיד כלכלי.

נציין כי לפי דיווחים בלבנון, ההערות של ממשלת לבנון לטיוטת ההסכם הן: אי-קבלת הניסוחים הכתובים על עיגון קו המצופים כקו הביטחוני הישראלי; סוגיית הפיצוי לישראל על חלקה בשדה קאנה/צידון - הלבנונים רוצים לנתק את הקשר בין סיכום הפיצויים לתחילת קידוחי האקספלורציה בשדה; והלבנונים מסרבים לחתימה משותפת על ההסכם.

משמעות הדחייה היא ככל הנראה מסע נוסף של המתווך עמוס הוכשטיין לאזור. אתמול שוחח הוכשטיין עם ראש הממשלה מיקאטי לאחר שקיבל את הערות לבנון. מיקאטי עצמו אמר בראיון לתקשורת הלבנונית כי הסכם מונע מלחמה ודאית.

דברי הגורם המדיני הבכיר עשויים להיות גם בהקשר לוויכוח הפנימי בישראל ובקואליציה עצמה. שר המשפטים גדעון סער, כנראה בגיבוי ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, רוצה להביא את ההסכם לכנסת, ועדיין לא ברור אם בנט עצמו יטיל וטו על ההסכם בהצבעה בממשלה.