משבר הניהול בחברת החשמל: סוף סוף הוסכם על המנכ"ל, ואז היו"ר המיועד ויתר

שרת האנרגיה קארין אלהרר נאלצה לחתום על מינויו של שפיגלר, שנלחמה נגדו במשך חודשים; במקביל ראתה תוך כמה שעות את המועמד המועדף עליה ליו"ר, אילן בירן, פורש עוד בטרם נכנס לתפקיד • זו פעם רביעית שאלהרר נכשלת במינוי יו"ר לחברת החשמל

אלהרר, שפיגל וליברמן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה, יוסי זמיר, אוהד צוינברג
אלהרר, שפיגל וליברמן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה, יוסי זמיר, אוהד צוינברג

שרת האנרגיה קארין אלהרר ספגה מפלה כפולה במלחמת המינויים המתמשכת בחברת החשמל. ביום שלישי בבוקר היא נאלצה לחתום על מינויו של מאיר שפיגלר לתפקיד מנכ"ל החברה - מינוי שנגדו נאבקה בחצי השנה האחרונה. במקביל הודיע מועמדה של השרה לתפקיד יו"ר חברת החשמל, אילן בירן, על פרישתו עוד בטרם נכנס לתפקידו.

לפיד וליברמן מחפשים פתרון למשבר המינויים בחברת החשמל
שרת האנרגיה נפגשה עם מאיר שפיגלר ובכוונתה לאשר את מינויו

שפיגלר, המכהן כיום כמנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, צפוי להיכנס לתפקידו החדש בחברת החשמל לאחר שתתקבל חתימתו הסופית של שר האוצר אביגדור ליברמן. בניגוד לאלהרר, ליברמן יחתום ככל הנראה ללא היסוס על כתב המינוי של שפיגלר, לאחר שמאחורי הקלעים תמך בבחירתו.

מאבק משולש: אלהרר, ליברמן, דירקטוריון חח"י

בחודשים האחרונים נוצר מאבק משולש בין ליברמן, אלהרר ודירקטוריון חברת החשמל, שהוביל לכך שהחברה מתנהלת תקופה ארוכה ללא מנכ"ל וגם ללא יושב ראש דירקטוריון.

שפיגלר נבחר כבר באפריל האחרון למשרה על ידי ועדת האיתור של החברה, אבל מינויו התעכב עד כה בשל התנגדותה של אלהרר וגם של יו"ר מפלגתה, ראש הממשלה יאיר לפיד. אלהרר ניסתה להימנע מהחתימה בדרכים משפטיות: התנגדותה התבססה במידה רבה על טענות שהעלה היו"ר המתפטר הקודם של חברת החשמל, דב בהרב, בדבר שיקולים זרים ופוליטיים בהליך המינוי של שפיגלר. לבסוף לא נותרו לה ברירות אלא לחתום, אחרי שהמינוי הוכשר על ידי ועדת גילאור, בדיקה חיצונית מטעם רשות החברות לטענות של בהרב וכן חוות דעת מטעם היועצת המשפטית לממשלה.

לפני שבוע נפגשו אלהרר ושפיגלר כדי ליישר את ההדורים ביניהם. בתום הפגישה ענתה אלהרר לשאלת גלובס כי בכוונתה לאשר את מינויו. שפיגלר צפוי להיכנס לתפקידו החדש בשבועות הקרובים, לאחר שיסדיר את סיום עבודתו בביטוח הלאומי מול שר הרווחה מאיר כהן. לשפיגלר ימונה ממלא מקום מבין הסמנכ"לים בביטוח הלאומי, כשאחד השמות שהוזכרו בעבר היה סמנכ"ל הגבייה יגאל ברזני.

מאבקים פוליטיים וחוסר אמון

בתוך כך, המאבקים הפוליטיים סביב חברת החשמל ממשיכים להפיל מועמדים לתפקיד יו"ר החברה. לאחר שכבר אושר למשרה על ידי ועדת גילאור בחודש שעבר, הודיע אילן בירן לאלהרר וליברמן כי הוא פורש ממועמדותו לתפקיד יו"ר חברת החשמל.

אילן בירן / צילום: תמר מצפי
 אילן בירן / צילום: תמר מצפי

אלהרר חתמה באחרונה על כתב המינוי של בירן והוא הועבר לחתימתו הסופית של ליברמן. שר האוצר אישר כי יחתום על המינוי, אבל זה לא קרה עד לרגע הפרישה של בירן. כך או כך, גם חתימה של ליברמן לא הייתה מבטיחה את המינוי לאור העובדה כי גם הדירקטוריון נדרש לאשר את המינוי - דבר שהוטל בספק לאור היחסים המתוחים של השרה הממנה עם חלק מהדירקטורים. אלהרר רואה בדירקטורים כמי שחתרו תחתיה במינוי שפיגלר וסירבה להאריך לחלקם את הכהונה.

חוסר האמון בין הצדדים הוסיף קשיים אחרים במינוי של בירן. בירן, המכהן כיום כדירקטור
בכאל, ביקש שיאפשרו לו להתפטר מתפקידו בחברת האשראי רק לאחר שימונה רשמית ליו"ר חברת החשמל. זאת, מחשש שיעזוב את תפקידו הנוכחי ולבסוף לא ימונה בחברת החשמל. התנאי שהציב בירן ככל הנראה שלא התקבל משפטית.

המועמדים ממשיכים ליפול: שנה ללא יו"ר

בירן, אלוף במיל', ביצע הערכת סיכונים והגיע למסקנה שעדיף לו לעזוב כבר עכשיו. ייתכן שלשיקולים נוסף גם מימד הזמן שמשחק לרעתו בשל הבחירות הקרבות. בתרחיש שבו המינוי היה נמשך עד אחרי הבחירות, הן היו עלולות להפוך את כל ההליך ללא רלוונטי.

בכך מצטרף בירן לשורה של מינויים שלא צלחו לחברת החשמל, שחסרה יו"ר דירקטוריון זה יותר משנה. קדמו לו דב בהרב, שגם הוא התפטר עוד בטרם נכנס לתפקיד תוך שהוא מלין על התערבות פוליטית במינויים בחברה, וכן איציק בנבנישתי ואמי פלמור שמינויים לא אושר.

עוד בחודש יולי סיכמו ביניהם ליברמן ואלהרר על מינויו של בירן לתפקיד. בירן, שכיהן בעבר כיו"ר חברת רפאל, בז"ן ו־YES, אושר בספטמבר על ידי ועדת גילאור, ומאז המתין לחתימות השרים כדי שדירקטוריון החברה יוכל למנות אותו כיו"ר.

כמו כן, גורמים משפטיים הודיעו לאלהרר שניתן יהיה למנות את בירן לשנה בלבד בשל העובדה כי מדובר בתקופת בחירות. בירן הודיע שהוא מסרב להתמנות לפרק זמן קצר וביקש מינוי מלא לשלוש שנים ואף סירב להתמנות כחבר דירקטוריון כהליך ראשון. כל אלו מנעו את המינוי שניסתה אלהרר להוביל.