אינטל | ניתוח

הביקושים בירידה והמניה צנחה ביותר מ-50%: מאחורי גל הפיטורים הגלובלי של אינטל

ענקית השבבים האמריקאית והמעסיקה הגדולה בישראל צפויה להודיע החודש על פיטורי אלפי עובדים ברחבי העולם • בישראל מיהרו לפטר עשרות מעובדי חטיבת הבינה המלאכותית עוד לפני, וההערכות הן שזו רק ההתחלה • בין הסיבות לצרות של החברה: הירידה החדה בביקושים למחשבים אישיים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: Associated Press, Paul Vernon
פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: Associated Press, Paul Vernon

המשבר החריף שפוקד את תעשיית השבבים עובר כעת לשלב הפיטורים. כפי שדווח בבלומברג, אינטל, המעסיקה הגדולה בישראל, צפויה להודיע בסוף החודש עם פרסום הדוחות הכספיים על גל קיצוצים עולמי שיכלול אלפי עובדים. בחלק מהמחלקות בחברה, כגון מחלקת שיווק ומכירות, מספר העובדים יתכווץ עד 20%. מאינטל לא נמסרה כל תגובה לדיווחים.

● פיטורים במרכז הבינה המלאכותית של אינטל בקיסריה
● בלומברג: אינטל מקצצת את הערכת השווי של מובילאיי ל-30 מיליארד דולר 

הפיטורים הצפויים נועדו לקצץ עלויות ולהתמודד עם הירידה החדה בביקושים בשוק המחשבים האישיים (PC). מעבדים למחשבים אישיים הם אחד מעסקיה המרכזיים של אינטל. נכון לסוף יולי, מספר עובדי אינטל ברחבי העולם התקרב ל-114 אלף. מתחילת השנה, איבדה מניית אינטל מעל 50% משוויה.

האם הפיטורים יגיעו גם לישראל? אין ספק בכך, אך נכון לעכשיו המצב לוט בערפל ובקרב עובדי מרכזי הפיתוח בישראל לא התקבלו הוראות מיוחדות. למרבה המזל של מרכז הפיתוח המקומי, אינטל מחזיקה כאן במספר פעולות מפתח, כמו ייצור טכנולוגית "אינטל 7" בקרית גת, פיתוח שבב ראפטור לייק שצפוי להתחרות ב- AMD, שבב הלונאר לייק שאמור להתמודד עם אובדן אפל כלקוח - ויפנה לשוק המכשירים נמוכי ההספק, ומובילאיי, כמובן, שאחראית לחלק הולך וגדל ברווחיות של אינטל. הבאנה לאבס מקיסריה שנרכשה על ידי אינטל לפני שלוש שנים תמורת שני מיליארד דולר נחשבת לאחת מספקיות השבבים החשובות לתחום הבינה המלאכותית של אינטל, אך לפני כחודשיים פיטרה מאה עובדים - ללא קשר לגל הפיטורים הנוכחי של אינטל.

המהלך של אינטל, יש לציין, נעשה באיחור רב ביחס לענקיות טכנולוגיה אמריקאיות אחרות. ענקיות כמו מטא וחטיבת הקמעונאות של אמזון הקפיאו כמעט לחלוטין גיוסי עובדים חדשים עד סוף השנה. בחברות אחרות - מיקרוסופט, גוגל ואפל - הגיוסים נעשים במשורה. אינטל, עם זאת, חיכתה ככל הנראה לרבעון לתוצאות הרבעון כדי להחיל מהלך קיצוני יותר של פיטורים. אורקל ביצעה בחודש האחרון מהלך פיטורים כואב של עשרות עובדים במחלקות השיווק במשרדי החברה בארה"ב, אך אלה טרם הגיעו לארץ.

הבעיה עמוקה יותר מ"משבר בתעשייה"

כמו יתר חברות השבבים, סובלת אינטל ממשבר בשרשראות האספקה ומקיטון בביקוש למחשבים ושבבים לחוות שרתים. אך בשונה מרובן, נמצאת אינטל במשבר מנהיגותי וטכנולוגי ייחודי כבר שנים רבות. כבר באמצע העשור הראשון של האלף הפסידה אינטל את "מהפכת המובייל" לטובת חברות כמו קוואלקום וסמסונג, המייצרות שבבים לטלפונים חכמים. בהמשך, נכנסה החברה לפיגור טכנולוגי אל מול יצרנית השבבים הגדולה בעולם, TSMC הטייוואנית שהשיגה את הענקית האמריקאית בטכנולוגיות ייצור בגאומטריות זעירות יותר. נוסף על כך, היא זוכה לתחרות גוברת מצד AMD ואנבידיה על שוק השבבים למחשבים אישיים, חוות השרתים, המעבדים הגרפיים ומעבדי הבינה המלאכותית.

אם זה לא מספיק, הרי שיצרניות המכשירים - בהן אפל ואמזון, למשל - פנו להקים פעילויות שבבים משלהן ולעזוב את אינטל כספקית של חומרה, תוך התבססות על טכנולוגיה של המתחרה הבריטית ARM.

כך נראה המשבר מהפן הפיננסי

בסוף יולי האחרון הודיעה החברה על מעבר מרווח להפסד ברבעון השני, פספוס של 2.7 מיליארד דולר בתחזיות ורווח למניה שנמצא נמוך ביחס לתחזיות האנליסטים. בשיחת שקיים בסמוך לפרסום התוצאות, אמר המנכ"ל פט גלסינגר "זה הגיע לנו", כשהוא מתייחס לביצועי המניה. הכנסות החברה ברבעון השני הסתכמו ב- 15.3 מיליארד דולר, ירידה של 17% בהשוואה לאשתקד, ותחזיות ההכנסות של החברה לרבעון השלישי הונמכו ל- 15-16 מיליארד דולר, לעומת צפי מקורי של 18.67 מיליארד דולר.

צפי ההכנסה לשנה כולה נחתך ל-65-68 מיליארד דולר, לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 76 מיליארד דולר, ותחום ה-Client Computing ירד ב-25% בהכנסות וב-73% ברווח התפעולי, על רקע החולשה בביקושים ל-PC. בפעילות מובילאיי לעומת זאת נרשמה עלייה של 41% בהכנסות והן הגיעו ל-460 מיליון דולר.

מניית אינטל איבדה כאמור כמחצית מערכה מתחילת השנה הנוכחית וכיום מחיר המניה הוא כ-25 דולר המשקף לחברה שווי שוק שמתקרב ל-103 מיליארד דולר. לפי נתוני Marketwatch, רוב האנליסטים המסקרים את מניית אינטל ממליצים עליה בהמלצה נייטרלית ומחיר היעד הממוצע הוא 36.08 דולר, גבוה ב-44% מהמחיר הנוכחי בנאסד"ק.

במשברים הקודמים הפיטורים הגיעו מהר

כענקית טכנולוגיה, אינטל נוטה גם היא להגיב לעיתות משבר באמצעות קיצוצים ופיטורים, אם כי נראה שהיום מצבה גרוע יותר מאשר מצבה במשברים הקודמים, כמו זה של משבר הדוט קום ב-2000 ומשבר הבנקים והמשכנתאות של 2008-2009. למעשה, אינטל עורכת גלי פיטורים מדי כמה שנים בתדירות גבוהה יחסית לשאר ענקיות הטכנולוגיה. למעשה, רק בשנה שעברה, עם כניסתו של פט גלסינגר לחברה, פיטרה אינטל כמה עובדים ממספר יחידות ומוצרים שהיו רחוקים מליבת המוצרים שלה.

בשנת 2016, למשל, פיטרה 12 אלף עובדים, כ-11% מכוח העבודה שלה בשל החלשות מכירות המחשבים האישיים. על פי ההערכות, במרכזי הפיתוח בישראל ובאתר הייצור בקרית גת פוטרו מאות עובדים. שנתיים קודם לכן, בינואר 2014, פיטרה כ-5,400 איש, כ-5% ממצבת העובדים שלה בזמנו.

בין השנים 2006 ל-2008, שאמנם היו שנות שיא באינטל, הצמצמטה מצבת העובדים של החברה ב-20%, מ-108 אלף עובדים לכ-83 אלף, מה שהוסבר בנסיון להתייעל. עוד קודם לכן, החליטה החברה לקצץ אלף משרות ניהוליות ברחבי העולם במטרה להתייעל.

באינטל ישראל נוטים בדרך כלל לעודד עובדים לפרישה מוקדמת מרצון לפי שיטת ניקוד הכוללת ותק בחברה, הערכת ביצועים וגיל. בשנת 2016, למשל עובדים מעל גיל 58 קיבלו תכנית פרישה לגמלאות שהוגדרה על ידי גורמים בשוק כ"מכובדת". עובדים מהשורה שפוטרו או העדיפו לפרוש מרצונם קיבלו פיצוי בסך 8 משכורות.

בישראל, למרות שורה של רכישות, שדרוג מפעל ומספר פעילות מפתח כמו רכבים ובינה מלאכותית, מתקשה אינטל לצמוח בישראל במונחים של מספר עובדים. למעשה, החברה מונה כ-14 אלף עובדים כבר כשלוש שנים, כך על פי דוח האחריות החברתית שהיא מפרסמת מדי שנה, מעצם היותה חברה המקבלת מענק ממשלתי.