לפיד: "ההסכם משפר את הביטחון ומרחיק התלקחות מול חיזבאללה"

ראש הממשלה יאיר לפיד מקיים כעת מסיבת עיתונאים בנושא הסכם הגבול הימי עם לבנון • "ההסכם מוסיף לבטחון ישובי הצפון ולגבול הימי. הוא לא משמר את הביטחון - הוא משפר אותו" • שר הביטחון גנץ עוקץ את לפיד ואומר כי הוא לא רואה בו הסכם היסטורי • עם זאת, הדגיש שר הביטחון כי "לא ויתרנו על מילימטר אחד של ביטחון״

יאיר לפיד, ישיבת הממשלה השבועית, 2.10 / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
יאיר לפיד, ישיבת הממשלה השבועית, 2.10 / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

ראש הממשלה יאיר לפיד קיים לפני זמן קצר מסיבת עיתונאים על הסכם הגבול הימי עם לבנון, לאחר שהונח בכנסת, למשך שבועיים, לקראת אישורו בממשלה.

בישיבות הקבינט והממשלה היום בנושא אמרו רוב השרים כי הם בעד ההסכם ותמכו בקידומו. הממשלה קיבלה ברוב קולות את הצעת לפיד להניח את ההסכם בכנסת בלבד, ללא הצבעה, אך בפני בג"צ עומדות כמה עתירות הדורשות קיום הצבעה בכנסת או משאל עם בסוגיה.

בדבריו ביקש ראש הממשלה להדגיש כי ישראל סירבה לדרישות האחרונות של ממשלת לבנון שהועלו בשבוע שעבר, והן הוסרו מן הנוסח הסופי. "ההסכם משמר את ביטחון יישובי הצפון, את חופש הפעולה של צה"ל ואת השליטה של חיל הים באיזור הקרוב לחוף, במה שקרוי "קו המצופים". מערכת הביטחון הבהירה לקבינט ולממשלה שההסכם נותן מענה מיטבי לצרכי הביטחון שלנו. ההסכם הזה מרחיק את האפשרות של התלקחות צבאית מול החיזבאללה. ישראל אינה חוששת מחיזבאללה וחזקה יותר מכל ארגון טרור".

לפיד טען במסיבת העיתונאים כי הבחירות הפתיעו את ההסכם, ולכן אין סיבה לדחות את אישורו. אלא שהוא בהחלט מנצל אותו לתעמולת בחירות. הוא דיבר על רווחים של מיליארדים מההסכם, בעוד בישיבת הקבינט העריך מנכ"ל משרד האנרגיה את הרווחים מפיתוח שדה קאנה בחצי מיליארד דולרים בלבד. בפועל, לא ברור אם בכלל יהיו הכנסות ובאיזה סדר גודל, אבל זה יתברר רק לאחר קידוחי האקספלורציה שאמורים להתחיל לאחר חתימת ההסכם.

כאמור, לפיד הדגיש כי ישראל סירבה לדרישות האחרונות של ממשלת לבנון, אלא שכמה מהדרישות דווקא כן התקבלו - ובהן שינמוך הגדרת קו המצופים והקלה בהגדרת החברות הרשאיות לקדוח בשטחים שיועברו ללבנון. כמו כן התקבלה דרישת לבנון לביטול מעמד חתימה משותף בנאקורה. לפיד ועימו גנץ תקפו את ראש האופוזיציה נתניהו במילים קשות על ההתנגדות שהוביל להסכם, ולפיד הוסיף כי יזמין את ראשי כל סיעות האופוזציה לתדרוך על ההסכם, ולא רק את נתניהו.

ההסכם הוצג היום בפני הקבינט ובפני הממשלה, ושניהם אישרו ברוב גדול את המשך התהליך.

לפיד הודה לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן ולנשיא צרפת עמנואל מקרון "על התמיכה, על הגיבוי ועל הסיוע". את נאומו סיכם ראש הממשלה בהכרזה כי "זהו הישג כביר למדינת ישראל, לביטחון ישראל, ולכלכלת ישראל. כשההסכם יונח בפני הציבור, כל אחד ואחת יוכלו לראות בעצמם איזה הישג היסטורי יש פה לישראל.