הנפקה בחצי מחיר: למה אינטל מתעקשת להנפיק את מובילאיי דווקא כעת?

תשקיף מעודכן של חברת טכנולוגיות הרכב הישראלית חושף כי שוויה לצורך ההנפקה יגיע לכל היותר ל־16 מיליארד דולר - בדומה לשווי בו נרכשה • את הנחישות לצאת לבורסה אפשר להסביר, בין היתר, בכך שכמעט כל כספי ההנפקה של מובילאיי יועברו לאינטל

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי
אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

אם הכל יתקדם כמתוכנן, מובילאיי צפויה להפוך בקרוב להנפקה הגדולה ביותר בוול סטריט השנה - אך לא גדולה כפי שהעריכו מוקדם יותר. יותר מכך, מדובר באותו השווי שבו רכשה אינטל  את מובילאיי אגב מחיקתה מהמסחר בשנת 2017.

האטה עולמית: אחרי אינטל, גם מיקרוסופט נערכת לגל פיטורים 
האם פייסבוק תיאלץ למכור את וואטסאפ ואינסטגרם? התקדים בבריטניה שעלול לנבא את הבאות 

מובילאיי, שנמצאת כיום בבעלות מלאה של אינטל הגישה תשקיף מעודכן לקראת הנפקתה, בה תנסה לגייס בין 738 מיליון דולר ל־820 מיליון דולר. שווי החברה בהנפקה ינוע בין 14.3־16 מיליארד דולר.

 
  

היקף הגיוס עשוי לגדול בכ־117 מיליון דולר אם החתמים יממשו את האופציה לרכוש עוד מניות. עוד מדווחת מובילאיי כי סכום נוסף, בסך 100 מיליון דולר, יוזרם לה על ידי חברת ההשקעות General Atlantic, במחיר שישווה למחיר המניה בהנפקה. מניות אלה יהיו חסומות לתקופה של 180 יום לאחר ההנפקה.

כ־5% מהמניות שיונפקו, יוקצו לפי בקשת החברה למנהלים, דירקטורים ונושאי משרה באינטל. לפי פרסום בוול סטריט ג'ורנל ההנפקה צפויה לצאת אל הפועל ב־26 באוקטובר.

"דיבידנד" לאינטל ב־3.5 מיליארד דולר

מובילאיי מפתחת מערכות ADAS (מערכות סיוע לנהג) המסייעות לנהגים, וכן פתרונות וטכנולוגיות המיועדות לרכב אוטונומי. החברה שאותה הקימו ב־1999 פרופ' אמנון שעשוע (מנכ"ל) וזיו אבירם, נסחרה בעבר בבורסת ניו יורק. היא הונפקה לראשונה ב־2014 בשווי 5.3 מיליארד דולר, וכשנסחרה בשווי של 10.5 מיליארד דולר ב־2017, נודע על רכישתה בידי אינטל תמורת כ־15 מיליארד דולר.

את נחישותה של אינטל להנפיק את מובילאיי במחיר מופחת ניתן להסביר בהעברת חלק משמעותי מתמורת הגיוס לידיה, כך שההנפקה מבחינתה מיועדת גם לצורך גיוס כספים לטובת פעילויות אחרות שלה.

אינטל לא תבצע הצעת מכר של מניות מובילאיי במסגרת ההנפקה, אך לפי התשקיף היא התחייבה לשלם לאינטל מעין דיבידנד בסכום כולל של 3.5 מיליארד דולר - כאשר כמעט כל כספי ההנפקה (600־700 מיליון דולר) מיועדים לצורך זה.

בחודש מאי האחרון שילמה מובילאיי לאינטל סכום של 336 מיליון דולר, סכום שגם הוא הוגדר כדיבידנד. הסכום של 3.5 מיליארד דולר מוגדר כהתחייבות תשלום של מובילאיי לאינטל, עד אפריל 2025, הנושאת ריבית שנתית של 1.26%. נכון לתחילת יולי היו למובילאיי בקופה מזומנים ושווי מזומנים בגובה 774 מיליון דולר.

לאחר התשלום הצפוי לאינטל, בעלי המניות של מובילאיי לא צפויים ליהנות מדיבידנדים, והחברה הדגישה בתשקיף כי בכוונתה "להשאיר את הרווחים העתידיים ולא לחלק דיבידנדים בעתיד הקרוב".

נזכיר שלאחרונה נודע על פיטורים באינטל, על רקע החולשה בתעשיית השבבים. עם זאת, לפי הערכות בשוק מועד ההנפקה של מובילאיי נקבע מראש ולא קשור למצוקה כזו או אחרת באינטל. במקביל, מעריכים גורמים בשוק כי הסיבה שמספר המניות שיונפק קטן היא הכרה בכך שבתנאי השוק הנוכחיים, השווי בהנפקה ישקף תמחור חסר משמעותי. כלומר, לא מן הנמנע שבעתיד יהיו הקצאות נוספות של מניות ככל שהמצב בשוק ישתפר.

למעשה, מבחינת מובילאיי נראה שהנפקה כזו היא לא רק לצורך גיוס הון, אלא קבלת הכרה מצד המשקיעים בערך שלה, שכיום "ממוסך" בתוך הנתונים הכוללים של אינטל.

כאמור, מובילאיי כבר הייתה בעבר חברה ציבורית, שנסחרה אז בתמחור חסר עד שהגיע משקיע אסטרטגי עם פנקס צ'קים גדול - אינטל - והציע לה הצעה שאי אפשר לסרב לה.

אם שווי מובילאיי כחברה ציבורית יתומחר במחיר "מציאה" כתוצאה מתנאי השוק, אי אפשר לפסול על הסף תרחיש שבו אחד מענקי ה־IT, שמנסים ללא הצלחה כבר שנים להיכנס לתחום ה־ADAS לרכב, ירכשו את החברה תמורת סכום משמעותי. בכל מקרה, זה לא יקרה מהר.

צמיחה של 43% בשנה שעברה

עוד עולה מהתשקיף כי במחצית השנה שהסתיימה בתחילת יולי הכנסות מובילאיי צמחו ב־21.3% ביחס לתקופה המקבילה ב־2021, והגיעו ל־854 מיליון דולר. לפי כללי החשבונאות המקובלים, שיעור הרווח הגולמי ירד מ־49% מההכנסות ל־47% מההכנסות.

בשל גידול בהוצאות המו"פ, ההוצאות התפעוליות עלו ב־29.3% ל־441 מיליון דולר. וכך, בזמן שבתקופה המקבילה נרשם רווח תפעולי של 7 מיליון דולר, במחצית השנה הראשונה של2022 מובילאיי בהפסד תפעולי של 36 מיליון דולר.

בשורה התחתונה הפסידה מובילאיי 67 מיליון דולר, לעומת רווח נקי של 4 מיליון דולר בתקופה המקבילה. בנטרול הפחתת נכסים בלתי מוחשיים ועלויות התגמול ההוני לעובדים, מובילאיי הציגה רווח נקי מתואם של 276 מיליון דולר, עלייה של כ־2% ביחס לתקופה המקבילה.

את שנת 2021 סיימה מובילאיי עם הכנסות של קרוב ל־1.4 מיליארד דולר, שהיוו צמיחה של 43.3% לעומת 2020, ועם הפסד נקי של 75 מיליון דולר, צמצום לעומת הפסד של 196 מיליון דולר ב־2020.

בנטרול ההפחתות ובנטרול התגמולים ההוניים לעובדים, הציגה מובילאיי רווח נקי מתואם של 474 מיליון דולר ב־2021, עלייה מ־289 מיליון דולר ב־2020.