איראן משנה טקטיקה: משתמשת באמצעים טכנולוגיים לדיכוי המפגינים ומפזרת שוטרים סמויים ברחובות

הרשויות באיראן מפעילות שוטרים בלבוש אזרחי, מעקב באמצעים דיגיטליים ורחפנים כדי לזהות ולפגוע במפגינים • כך עלתה חריפות התגובה הממשלתית להפגנות לרף חדש

מפגינה באיראן בתחילת החודש / צילום: Associated Press, Middle East Images
מפגינה באיראן בתחילת החודש / צילום: Associated Press, Middle East Images

עם כניסת ההפגנות באיראן לחודש השני, הרשויות מפעילות שוטרים בלבוש אזרחי, אמצעי מעקב דיגיטליים ורחפנים לביצוע תקיפות נגד הפגנות קטנות שכעת הפכו למאפיינות תנועת ההתנגדות לממשלה, והעלו את חריפות התגובה הממשלתית לרף חדש. 

כבר לא רק מחאת חיג'אב: הכלכלה הקורסת באיראן מלבה את הלהבות שהמשטרה הציתה 
עוני, אבטלה ודיכוי מיעוטים: באיראן מוחים על יותר מרעלה

הטכניקות האלה הן תגובה לסתגלנות שהראו מפגינים בהתקוממות שהחלה לאחר מותה ב־16 בספטמבר של מהסה אמיני, בחורה בת 22 שמתה בזמן שהייתה בידי המשטרה באישום של הפרה לכאורה של קוד הלבוש באיראן. כוחות הביטחון השתמשו בתחמושת חיה וגז מדמיע לפיזור קהלים גדולים, והותירו מאות הרוגים ופצועים בפעולות אלה. בתגובה, המפגינים עברו מהתקהלויות גדולות לכיוון של הפגנות פופ־אפ וגילויי התנגדות אחרים, כמו נשים שמסירות את הרעלות שלהן - צעד שהעניק לתנועה כוח עמידות.

שוטרים בלבוש אזרחי

בשבועות האחרונים, שוטרים בלבוש אזרחי התערבבו בשקט בקהל באזורים בהם מתרחשות הפגנות ותקפו באופן פיזי או איימו על מי שחשדו שתומכים בתנועת ההתנגדות לממשלה.

שוטרים בלבוש אזרחי גם השתמשו בטלפונים חכמים כדי לצלם ולהקליט סרטונים של המפגינים, כך אמרו חלק מהם, עדים וארגוני זכויות אדם. כוחות הביטחון טענו כי השתמשו בצילומים האלה כדי לזהות ולעקוב אחר חלק מהמפגינים ואחר־כך כדי לעצור אותם. 

מהשיד, סטודנטית בת 28 שהצטרפה להפגנות בעיר שיראז בדרום איראן, אמרה כי בשבת, מכונית אזרחית נסעה לפניה ולפני חברה שהייתה איתה וחסמה את דרכן, לאחר שצילמה מכונית משטרה לא מסומנת. ה"וול סטריט ג'ורנל" הסכים לזהות אותה רק בשמה הפרטי.

מהשיד אמרה כי השוטרים בלבוש אזרחי ניסו לעצור אותה ואת חברתה. "האיש ירה במכונית שלנו באקדח חמש פעמים" והותיר ברכב חור גדול, כך סיפרה מהשיד, וכך ניתן לראות בצילומים שנצפו על־ידי ה"וול סטריט ג'ורנל". שתי הנשים הצליחו להימלט.

מטהרן ועד המחוז במזרח הרחוק סיסטן־בלוצ'יסטן, הרשויות באיראן החלו להשתמש ברחפנים כדי לעקוב אחר המפגינים, כך אומרים מפגינים וכוחות המשטרה. הממשלה גם משתמשת בצילומי טלוויזיה במעגל סגור ובשירותי משלוח מזון הכוללים מעקב אחר מיקום וכן באפליקציות אחרות כדי לאתר פעילים, כך אומרים מומחים איראניים ופקידי ממשלה.

בשבת נהרגו שמונה אנשים כאש ניצתה בבית כלא עצום בטהרן שהיו כלואים בו אסירים פוליטיים, ופרצו קטטות בין אסירים וסוהרים. ההפגנות נמשכות ברחבי איראן, כולל בעיר הצפונית ארדביל שם ילדה בגיל בית הספר מתה, לפי דיווחים, לאחר שהוכתה בידי שוטרים. בממשלה טוענים כי הילדה מתה ממחלת לב. 

שימוש באפליקציות מעקב

סעיד גולקר, המכיר היטב את שירותי הביטחון באיראן ומלמד באוניברסיטת טנסי בצ'טנוגה, אמר כי שימוש באפליקציות מעקב וצורות אחרות של מעקב דיגיטלי מאפשר לרשויות לזהות את המפגינים הפעילים ביותר. על־ידי שליחת שוטרים בלבוש אזרחי הרשויות יכולות להכחיש כל אחריות להכאת מפגינים או ירי עליהם, שני דברים שניתן לראות אותם עושים בסרטונים המסתובבים ברשתות חברתיות.

בהפגנות קודמות, כמו ב־2009 בעקבות בחירות שתוצאותיהן לא התקבלו על־ידי העם או ב־2019 בגלל העלייה במחירי מוצרי יסוד, הסתמכה הממשלה יותר על שוטרים במדים, כמו שוטרי פיזור הפגנות במדים שחורים או חברי הבסיג' הצבאי למחצה עם כובעים ירוקים כהים ושוטרים בחולצות ירוקות בהירות. גם השימוש בטכנולוגיה היה הרבה פחות נרחב.

"הם למדו הרבה" בהשוואה לגלים קודמים של הפגנות, אמר גולקר. "הם רוכשים טכנולוגיות יותר מתקדמות של מעקב".

מפגין אחד בטהרן אמר כי היה עד לשינוי בין שליחה של שוטרים במדים לשוטרים בלבוש אזרחי. "ביום הראשון של הקטטות, מספר רב של אנשים במדים, כוח רגיל שיש לו היררכיה נראית לעין, היו פעילים במעצרים ובהכאות", אמר. אבל ככל שההפגנות התפשטו, אנשי ביטחון בלבוש "שאינו מדים, אפילו נערים, נראו יותר ויותר", אמר.

מצלמות במעגל סגור

ב־2 באוקטובר, אנשים בלבוש אזרחי התקינו מצלמות במעגל סגור באוניברסיטת שריף, שמפגינים השתלטו עליה למשך כמעט שבועיים, כך נמסר מהאיגוד האיסלמי של סטודנטים באוניברסיטת שריף. יום אחר־כך, אנשים בלבוש אזרחי הגיעו רכובים על אופנועים והקיפו את הבניינים. הם השתמשו בטלפונים שלהם כדי לצלם סטודנטים שהיו מבוצרים בקמפוס לפני שתקפו אותם באלות, ברובי צבע ובכדורי גומי, כך אמרו מפגינים שהיו בתוך המבנים. "אבל היה להם סימן היכר אחד, כולם לבשו תיק עם רצועה החוצה בהצלבה את החזה", אמר מפגין אחד שהצליח לברוח.

תושב טהרן שצפה בהפגנות באוניברסיטה אחרת אמר כי ראה אנשים שלבשו חולצות טי וג'ינס כחולים מבקשים ממפגינים את הטלפונים שלהם כדי לבדוק צילומים. "הם נראו כמו סטודנטים אחרים", אמר.

ב־8 באוקטובר, סרטון שהועלה לרשת החברתית ואושר על־ידי Storyful , שנמצאת בבעלות ניוז קורפ, התאגיד שבבעלותו נמצא גם ה"וול סטריט ג'ורנל", הראה קבוצת מפגינים בשכונה בצפון מזרח טהרן בורחים וצועקים, כשאיש בחולצה כחולה מנופף לעברם באקדח.

צבא הצללים של הממשלה השתמש בכוח קטלני. בזהדאן, בירת סיסטן־בלוצ'יסטן, ביתו של המיעוט הבלוצ'י, הופיעו פתאום צלפים לבושים בלבוש האופייני לאזור - חולצה ארוכה מעל מכנסיים רפויים - על הגגות מעל שטח פתוח של תפילה, כך אמרו שני תושבים. בתחילה צילמו את הקהל ואחר־כך החלו לירות על מתפללים, כך סיפרו תושבים. "שמתי לב בעצמי לכמה צלפים שירו מהגגות" במשך שעה וחצי, אמר אחד התושבים. "הם הוי לבושים לבוש בלוצ'י".

צילומים שהשיג ארגון זכויות האדם הבלוצ'י HAAL Vash וארגון אמנסטי אישרו מה שסיפרו האנשים האלה.

אנשים בלבוש בלוצ'י גם ירו מתוך תחנת משטרה לא רחוקה. בסך־הכול נהרגו 96 אנשים בהפגנות בזהדאן באותו יום, על־פי HAAL Vash. באמנסטי דיווחו על 66 הרוגים.

כמה מהפעילים הסמויים שנשלחו לסיסטן־בלוצ'יסטן ומחוזות מרוחקים אחרים נראו כזרים, ולעתים דיברו ערבית במבטא לבנוני, כך אמר ראש HAAL Vash, שיר עמאד שיראני, פקיד אמריקאי ותושב זהדאן. 

חילופי ירי

בחלק מהמקרים, השימוש בשוטרים בלבוש אזרחי התפוצץ לממשלה בפרצוף. ביום הירי במתפללים מזהדאן, אנשים במכוניות לא מסומנות ביצעו ירי תוך כדי נסיעה על מסגד סוני, מיעוט ברפובליקה האיראנית שהיא שיעית ברובה. אחד התושבים ירה בחזרה והרג כמה מהתוקפים, כך אמר כי יח מולנה עבדול חמיד, איש דת סוני. כמה שעות מאוחר יותר גילתה הממשלה כי מפקד המודיעין הפנימי של משמרות המהפכה האיסלמית ושלושה לוחמים אחרים בכוחות הביטחון נהרגו בחילופי הירי, והאשימו טרוריסטים.

שני שוטרים סמויים כנראה נהרגו מאש ידידותית לאחר שהתערבבו בקהלי מפגינים ב־21 בספטמבר, על־פי דיווח של ארגון אמנסטי.

כדי לפקח על ההפגנות מרחוק, החלה איראן להשתמש בתעשיית הרחפנים המשגשגת שלה נגד אוכלוסייתה שלה, כך מדווחים בתקשורת המדינתית וכן תושבי זהדאן וארגון HAAL Vash. בזהדאן, שני תושבים אמרו כי ראו רחפנים עפים בשמיים כבר שלושה ימים, החל ביום הטבח.

מהשיד, הסטודנטית משיראז, אמרה כי השימוש האלים בטכניקות סמויות מאפשר לכוחות הממשלה לבצע צעדי ענישה קשים מבלי לשאת באחריות. "הם עושים ופועלים איך שמתחשק להם", אמרה. היא הוסיפה כי לעת עתה וויתרה על ההפגנות. "הייתי כל־כך מזועזעת, שלא יכולתי להתקשר או לדבר עם אף אחד, ולא הצלחתי להפסיק לבכות".