כסף בקיר | פודקאסט

בני הזוג שמציגים: תוכנית דירה לכל ילד

משפחת סגן־כהן החיפאית מגדירה את עצמה גם כקבוצה עסקית • וכך אחרי שסימנו וי על תוכניתם להשיג דירה לכל ילד בגיל צעיר, הם נערכים לשלב הבא: הקמת חברת נדל"ן פרטית • "המשפחה צריכה לייצר את העתיד הכלכלי של הילדים" • כסף בקיר

אביטל סגן-כהן / צילום: פאול אורלייב
אביטל סגן-כהן / צילום: פאול אורלייב

בשנה האחרונה פיתחו בני הזוג אביטל ויעקב סגן־כהן מחיפה תחביב חדש: הקמת חברת נדל"ן פרטית. אביטל, שהתארחה ב"כסף בקיר" - פודקאסט השקעות הנדל"ן של גלובס - מסבירה כי הצעד הלא שגרתי שלהם מלווה בלא מעט מחשבה. "אנחנו בשנות החמישים לחיינו, לכן החלטנו לצאת לדרך כבר עכשיו ולהקים חברה שתחזיק בנכסים מסחריים".

השניים, שמכירים בעיקר את עולם המגורים, עסוקים כעת בצבירת ידע על התחום המסחרי. "המדינה די מגבילה את יכולת התשואה על דירות מגורים, אבל בנדל"ן העסקי המשחק אחר. אנחנו לומדים על התחום בקורסים ובאמצעות קריאה והאזנה לפודקאסטים". 

● ביום רביעי: גנץ, נתניהו וכל בכירי המשק על במה אחת - כל הפרטים על ועידת ישראל
● לאחר הנורמליזציה: הישראלים רצים לנדל"ן הטורקי
● עידן הכסף הזול נגמר, והאגדות על מחירי הדיור בתל אביב מתנפצות | פרשנות

בעוד 10 שנים את רואה את עצמך עם חברה שיש לה נכסים מניבים, וזאת למעשה תהיה הפנסיה שלכם?
"נכון. הפנסיה והתעסוקה שלנו".

למה לא לעשות את זה בדרך הרגילה, להפריש לפנסיה ולתוכניות חיסכון?
"כי אין לזה ערך. קרן השתלמות משקיעה את הכסף בבורסה ואני לא יודעת מה יהיה בעתיד. תראה עכשיו את הנפילות בוול סטריט. אני גם לא אוהבת לתת לאנשים אחרים להשקיע בעבורי. אני משקיעה לעצמי, והשקעה בניירות ערך היא לא מסוג הדברים שאני רוצה לעסוק בהם כעת. אולי המספרים שרשומים בבנק מחר יימחקו, או שהמדינה תחליט לתת פחות למבוגרים דרך ביטוח לאומי. אני לא יודעת מה יהיה. אבל אם יש לך בלוקים - הם שלך".

"אנחנו בונים את התוכנית ואז מצרפים את הילדים"

סגן־כהן מספרת על התחלת הדרך: "בשלב מסוים ישבנו עם דף ועט והתחלנו לתכנן באופן מודע איך הקבוצה תגיע לדירות עבור הילדים".

מי זו הקבוצה?
"הקבוצה זה אנחנו - המשפחה הגרעינית שלנו. אנחנו מתייחסים לזה כעסק לכל דבר. יש חמישה אנשים ואנחנו מחזיקים את האירוע הזה במשותף. בשלב הראשון אני ובעלי ישבנו עם דף ועט ויותר מאוחר הילדים נכנסים לתוכנית - ללמוד אותה, להבין בכספים, להבין בבנקים וכל מה שצריך בשביל לייצר את ה'בניין' הזה בשבילם".

ומהנייר למציאות. בשלב הראשון רכשו בני הזוג דירה בהטבה שניתנה לזוגות צעירים. "לפני בערך 30 שנה המדינה נתנה שתי מתנות לזוגות צעירים. הדבר הראשון זה מענק מדינה למי שקונים דירה בפריפריה ומחזיקים בה לפרק זמן מסוים. הדבר השני זה אפשרות לקחת משכנתה של 95%".

עם מעט הון עצמי הם רכשו דירה בכרמיאל. "את הדירה בכרמיאל קנינו בכחצי מיליון שקל, ומכרנו במיליון. קנינו שתי דירות במקומה: אחת ב־1.7 מיליון שקל ודירה נוספת, קטנה יותר, בנשר נרכשה בכ־600 אלף שקל", היא משחזרת ומסבירה שהדירה הקטנה נרכשה בכוונה במיקום שנמצא על הכוונת של סטודנטים.

"אנחנו שייכים לדור הישן. ולאט לאט מגיעים כספים"

בשנים האחרונות רכשו בני הזוג ושני בניהם שעברו את גיל 18 שתי דירות, בעיקר מכספים שנצברו ומהלוואות. "אנחנו שייכים לדור הישן. אנחנו עובדים המון שנים במקומות העבודה שלנו ולאט לאט מתחילים להגיע כספים. חסכנו ממשכורות שהתחילו לעלות, ויש אחת לשש שנים קרנות השתלמות, שלקחנו משם את הכסף", היא מסבירה.

לצד זה אביטל מספרת שבני המשפחה התמחו בשנים האחרונות בשיפוץ ואת חלק מהעבודות שנדרשו לעשות בדירות שנקנו הם ביצעו לבדם, וכך חסכו כסף רב, שבין היתר סייע בתוכנית לרכישת דירה מספר 3 שנקנתה עבור אחד הילדים ושנרשמה על שמו.

הדירה הרביעית נרכשה עבור בן שלומד בטכניון, והמשכנתה למעשה "מחליפה" מבחינתם את דמי השכירות. המשכנתה משולמת על ידי אביטל ויעקב. "הבת הצעירה בת 16 וחצי ואני לא יכולה לקנות דירה על שמה. אנחנו כרגע ממתינים עם עוד כסף שיושב בצד, וברגע שתגיע לגיל 18 אנחנו נעשה את אותו תהליך", מסבירה אביטל. לדבריה, רכישת דירות ומימון שכר הלימוד הם הדבר הבסיסי שהורים צריכים לשאוף אליו עבור ילדיהם.

"המשפחה צריכה לדעת לייצר בין היתר את העתיד הכלכלי של הילדים, לא רק ברמה של לבנות להם בית אלא ללמד אותם לבשל, ללמד אותם לתפור, שאם הם יצטרכו אי פעם לעשות משהו הם לא יצטרכו מנקה, לא מכבסת, לא מטפל ולמעשה אף אחד", היא אומרת ומרחיבה: "אנחנו לא אנשים עשירים. אנחנו פשוט חושבים שזה חלק מהאחריות ההורית שלנו.

"אגב, אנחנו לא אומרים משהו מיוחד. הקבוצות שאנחנו מגדירים אותם כמוחלשות כמו המגזר הערבי והמגזר החרדי עושים את זה כל הזמן עבור הילדים שלהם. יש קבוצות שזה לא נראה להן מוזר שכשילד מתחתן אז ההורים דואגים לו למגורים, למשל על ידי בניית עוד חלק בבית. זה משהו עתיק יומין". 

 חזון שלא מתאים לכל משפחה | אריק מירובסקי, פרשנות

המדינה ידעה לעזור בעבר לרוכשי הדירות. בתקופת העלייה הגדולה ממדינות ברית המועצות לשעבר, הייתה הלוואת מקום למי שרכש דירות בפריפריה, שחלק ממנה הפך למענק. היו גם חוק הנגב וחוק הגליל שנתנו הקלות במס הכנסה למי שעבד וגר בפריפריה.

היום ההטבות באות בצורה של סבסוד מחיר הדירה באמצעות תוכניות כמו מחיר למשתכן ודירה בהנחה. רק שכאן יש מגבלות מסוימות. צריך להשתתף בהגרלה, ויכול להיות שלא תזכה או שתזכה במקום שאתה לא רוצה או בדירה בגודל לא מתאים.

היום אנשים צריכים להיות מתוחכמים יותר. הסיפור של אביטל מעניין מאוד. היא לקחה את המשפחה וקשרה אותה לחזון כלשהו שמתאים להם, אבל הוא לא מתאים למשפחות אחרות.

המשפחה הקימה חברה להחזקה ולניהול של נדל"ן. זה לא פשוט. זה מחייב ניסיון ובקיאות - שהם צברו אותם. לכל אחד מבני המשפחה יש תחומי התמחות, כך שהמשפחה אולי יצאה מרעיון שלכל אחד מבני המשפחה תהיה דירה משל עצמו, אבל על הדרך היא צברה מיומנויות משמעותיות להחזקה ולניהול של נכסים שאולי יעזרו להם בהמשך להתפתח כלכלית. 

אביטל סגן־כהן

אישי: בת 50, נשואה + 3, מתגוררת בחיפה
מקצועי: מנחה באוניברסיטה הפתוחה
עוד משהו: כותבת למגירה, קוראת הרבה בעיקר מדע בדיוני