מסלול התנגשות עם ה-ECB: ספרד תנסה למסות את הבנקים על "רווחים עודפים"

הבנק המרכזי האירופי ורשות הבנקים האירופית רמזו בשבועות האחרונים כי ישנו חשש ל"נזילות הבנקים" במקרה של מיסוי אד-הוק, וגם באיסור שממשלת ספרד מקדמת בחוק - למנוע מהם להעביר את עלויות המסים החדשים ללקוחותיהם

ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז / צילום: Shutterstock
ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז / צילום: Shutterstock

הכוונה של ממשלת ספרד למסות את הבנקים במדינה על "רווחים עודפים" כתוצאה מעליית הריבית במשק מציבה אותה על מסלול התנגשות מול הבנק המרכזי האירופי ורשות הבנקים האירופית. שני הגופים רמזו בשבועות האחרונים כי ישנו חשש ל"נזילות הבנקים" במקרה של מיסוי אד-הוק, וגם באיסור שממשלת ספרד מקדמת בחוק - למנוע מהם להעביר את עלויות המסים החדשים ללקוחות שלהם. היוזמה הספרדית היא חלק מתקציב שנדון בימים אלה בפרלמנט הספרדי ואמור להיכנס לתוקף מ-1 בינואר 2023.

ממשלות אירופה כולן נאבקות בימים אלה למצוא מקורות תקציביים כדי לממן את העזרה שלהן לתושבים להתמודד עם האינפלציה הגבוהה ועם מחירי האנרגיה המזנקים. כפי שהדגימה הסערה בשוק האג"ח הבריטי, הנתיב של העקמת הגירעון והגדלת החוב הלאומי הוא מוגבל, מחשש לתגובות השוק. 

באירופה מטילים מס אינפלציה על בנקים וחברות אנרגיה כדי להילחם ביוקר המחיה 

ספרד הייתה החלוצה האירופית בהחלטה לגבות כ-3 מיליארד אירו מהבנקים במדינה בשנתיים הקרובות במסים חדשים, בנימוק שהבנקים צפויים לרווחים עודפים גדולים הרבה יותר כתוצאה מהעלאת הריבית בגוש האירו.

הממשלה הספרדית מציעה להטיל מס נוסף של 4.8% על עמלות ורווחי הריבית של הבנקים בשנים 2013-2014. לפי חישוביה, הדבר יביא להכנסות של 1.5 מיליארד אירו בשנה הבאה ו-1.5 מיליארד אירו לאחר מכן, שישמשו בין היתר לטובת סבסוד תחבורה ציבורית, דיור בר-השגה ותמיכה נוספת בשכבות החלשות על רקע העלייה ביוקר המחיה. החוק הנדון גם אוסר על הבנקים "לגלגל" את המס החדש על הצרכנים באמצעות העלאות בתעריפי העמלות ומרווחי הריבית שהם גובים.

גם ממשלת הונגריה וממשלת פולין הטילו הגבלות ומסים אד-הוק על הבנקים, שלמעשה מפחיתים את הרווח שלהם כתוצאה מהעלאות ריבית של הבנק המרכזי (במקרה הפולני וההונגרי מדובר בהעלאות דרמטיות הרבה יותר), אולם ספרד היא המדינה היחידה החברה בגוש האירו שהציעה לנקוט צעדים אלה.

כחלק מהליך אישור החוק, הממשלה הספרדית פנתה לבנק האירופי המרכזי (ECB) כדי שיעניק חוות-דעת בעניין, והיא צפויה להיות שלילית, לפי דיווח היום (ה') ב"פייננשל טיימס". סגן נשיא הבנק האירופי המרכזי, לואיס דה-גווינדוס, מסר לעיתון כי חוות-הדעת - שאינה מחייבת אך עשויה לחזק מאוד את ההתנגדות לנוסח החוק - תוגש בתוך "כמה שבועות". הוא הוסיף כי חוות-הדעת צפויה להתרכז בהשפעה של החוק על "הנזילות של המגזר הבנקאי".

רשות הבנקים האירופית (EBA), הרגולטור שאחראי ליציבותם, פרסמה הודעה שממנה משתמעת התנגדות למהלך. "בנקים צריכים לרשום תשואה ברת-קיימא על ההון כדי להיות יציבים לאורך זמן. בהקשר זה, סביבה תחרותית ושיקוף הוגן של העלויות בתמחור מוצרים פיננסיים הם דברים נחוצים, ובנקים חזקים, בטווח הארוך, הם אלה שיבטיחו יציבות פיננסית", נאמר בהודעת הרשות. 

קמפיין נגד היוזמה הממשלתית

בעיות אלה הן גם אלה שמככבות בקמפיין שבו פתחו הבנקים הספרדים הגדולים במדינה נגד היוזמה הממשלתית, שמאחוריה ניצבים הסוציאל-דמוקרטים בראשות ראש הממשלה פדרו סנצ'ז ומפלגת השמאל הפופוליסטית "פודמוס". מנכ"ל CaixaBank אמר ל"פייננשל טיימס" כי הבנק אינו צפוי לרשום רווחים יוצאי דופן אפילו אם הריבית בגוש האירו תעלה כצפוי ל-1.5% בשבוע הבא, וכי בכל מקרה הבנקים הספרדיים "עדיין מתאוששים מתקופה ממושכת של ריביות נמוכות". מנכ"לים אחרים אמרו כי דווקא כעת, בתקופה של חוסר יציבות וחשש ממיתון כלכלי, יש לחזק את הבנקים ולא לפגוע בהם.

כאשר הממשלה הספרדית הודיעה על הצעד ביולי, מניות הבנקים CaixaBank, Bankinter ו-Sabadell ירדו ב-10% במסחר, בעוד מניות הבנקים סנטנדר ו-BBVA ירדו ב-4%, אולם מאז הן שבו ועלו.

סנצ'ז ושרת הכלכלה הספרדית הפגינו נחישות בחודשים האחרונים לבצע את הצעד. "אנחנו מבקשים מהחברות הגדולות במשק להבטיח שרווחים יוצאי דופן שמושגים בנסיבות הקיימות יזרמו חזרה לעובדים", אמר ראש הממשלה סנצ'ז. "אנחנו צריכים לחלוק את הנטל של המשבר הנוכחי באופן שווה, ולא כמו שהיה במשבר האחרון (משבר החוב של 2010, א"א), שפגע בעיקר בשכבות החלשות ביותר".

הממשלה הספרדית גם מתכוונת למסות מחדש חברות אנרגיה, אך צעד זה נמצא בקונצנזוס האירופי, בשל המנגנון המצמיד את מחיר האנרגיות המתחדשות למחיר הגז, ומניב "רווחים עודפים" לחברות המייצרות אנרגיה באמצעים אלו. הנציבות האירופית אף מרכזת מאמץ להשיק תוכנית כלל-אירופית למיסוי של חברות אנרגיה.