הדרמה במחדל ההפריה באסותא: אין קשר גנטי להורים שנחשבו לביולוגיים

בדיקה גנטית שנערכה להורים שבית החולים סבר שהם ההורים הביולוגיים - לא מצאה קשר גנטי לעובר • כעת תימשך הבדיקה באסותא מי הם ההורים האפשריים שעשויים להיות ההורים הגנטיים, לפי המועדים בהם נעשתה ההפריה בבית החולים

בית החולים אסותא ראשון לציון / צילום: דוברות אסותא
בית החולים אסותא ראשון לציון / צילום: דוברות אסותא

מחדל ההפריה בבית החולים אסותא בראשון לציון ממשיך להסתבך. היום (ב') התברר כי אין התאמה גנטית בין בני הזוג שבית החולים סבר בסבירות גבוהה כי העובר שלהם. התוצאות נמסרו היום לשני בני הזוג על-פי החלטת בית המשפט המחוזי מרכז בלוד. 

● ביום רביעי: גנץ, נתניהו וכל בכירי המשק על במה אחת - כל הפרטים על ועידת ישראל 
מחדל ההפריה של אסותא: תביעות הענק שבדרך והדילמה המשפטית - מי היא אם התינוק? 

מה יקרה עכשיו?

בדיקת משרד הבריאות ובית החולים אסותא בראשון לציון תימשך לגבי ההורים הגנטיים האפשריים, וצפויות בדיקות נוספות לאחר סיום הבדיקה. הבדיקה שנעשתה עד כה בחנה את המועדים בהם נעשתה ההפריה בבית החולים.

מאסותא נמסר לאחר קבלת תוצאות הבדיקה: "מרגע היוודע דבר האירוע החריג, פעלה אסותא עם מיטב המומחים בנושא ה-IVF באופן מיידי, על-מנת לאתר בסבירות גבוהה את הורי העובר. הבדיקה מעידה כי אין מדובר באם הביולוגית, כפי שהעלה המיפוי הראשוני. צוות של מומחים בכירים יושבים בשעות הקרובות כדי ללמוד את משמעות התוצאות, ואסותא תנקוט פעולות נדרשות בהתאם. בכל מקרה, אסותא תמשיך לפעול למען האינטרס הציבורי בשקיפות מלאה ובתיאום עם משרד הבריאות".  

מה יקרה אם לא יימצאו ההורים הגנטיים?

האישה ההרה ובן זוגה דורשים לגדל את הילדה, בין אם יימצאו בני הזוג הקשורים גנטית לעובר ובין אם לא יימצאו. לאם ההרה ולבן זוגה עומדת האפשרות לתבוע את בית החולים בשל הנזק שנגרם להם כתוצאה מהתקלה.

נזכיר כי הבדיקה בוצעה בניגוד לעמדת האם ההרה, לאחר שהחליטה שלא לערער לבית המשפט העליון על ההחלטה. בית המשפט קבע כי ההצדקה לביצוע הבדיקה היא "טובת העובר בגילוי הוריו הגנטיים, הן מטעמים רפואיים-גופניים והן מטעמים הכרוכים בנימי נפשו של אדם החפץ בהכרת שורשיו הטבעיים".

המחדל בבית החולים אסותא בראשון לציון נחשף לפני כחודש וחצי, לאחר שהאם ההרה, שהרתה כתוצאה מהפריה חוץ-גופית (IVF), עברה בדיקה רפואית, במסגרתה התגלה באופן מקרי כי גם לאם וגם לבן זוגה אין קשר גנטי לעובר. 

עורכי הדין של האישה ההרה, אסף שרעף וגלית קרנר, דורשים מאסותא שלא לערוך הליך בדיקה נוסף. כל ממצא של אסותא ומשרד הבריאות לגבי ההורים הגנטיים ידרוש את אישור בית המשפט להשוואה גנטית, והאם צפויה להתנהג לבדיקה של בני זוג נוספים.

האם ההרה מאושפזת בבית החולים שיבא בשל הריון בסיכון גבוה, והיא צפויה ללדת בקרוב.