שופטים | בלעדי

שישה סגנים בבתי המשפט בדרום נגד הנשיא: "זה או אנחנו או הוא"

שישה שופטים המכהנים כסגני נשיא בתי המשפט בדרום הציבו אולטימטום חסר תקדים: או שהנשיא, השופט אלון גביזון, יפרוש - או שהם יפרשו • בשיחות עם מ"מ מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, ועם נשיאת העליון, השופטת אסתר חיות, הם הבהירו כי נחצו קווים אדומים מצד גביזון • בינתיים, חיות ושפיצר מנסים להוביל לפשרה

נשיא בתי משפט השלום במחוז דרום, השופט אלון גביזון / צילום: אתר בית משפט
נשיא בתי משפט השלום במחוז דרום, השופט אלון גביזון / צילום: אתר בית משפט

שישה שופטים המכהנים כסגני נשיא בתי המשפט בדרום הבהירו כי לא יסכימו להמשיך לכהן בתפקידם אם נשיא בתי המשפט במחוז הדרום, השופט אלון גביזון, ימשיך לכהן בתפקידו. בשיחות עם ממלא מקום מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, ועם נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, הבהירו השופטים כי נחצו קווים אדומים מצידו של גביזון, והם לא מוכנים או מסוגלים להמשיך לעבוד תחת נשיאותו. חלקם השתמשו בביטוי הרך יחסית "לא חושב שאוכל להמשיך ככה", אך חלקם השתמשו באולטימטום חד משמעי: "זה או הוא או אנחנו".

הישיבה הלילית והתלונות החריגות על התעמרות: מרד שופטים נגד נשיא בתי המשפט בדרום | בלעדי
●  בעקבות חשיפת גלובס: יו"ר הוועד תוקפת בחריפות את נשיא בתי המשפט בדרום | בלעדי

סגני הנשיא נפגשו עוד ב-28 בספטמבר עם מנהל בתי המשפט ושטחו בפניו את טענותיהם הקשות. לגלובס נודע כי לאחר השיחה המתוחה, אמר להם הנשיא אלון גביזון לטענתם "אני לוקח אחריות". הסגנים פירשו זאת ככוונה להתפטר מתפקידו. לאחר מכן, ב-6 באוקטובר, התקיימה ישיבה נוספת שארכה מספר שעות עם מנהל בתי המשפט השופט שפיצר. הסגנים שטחו את כל טענותיהם ואמרו כי המצב חמור מאוד, ולמעשה הציבו למערכת אולטימטום חסר תקדים: או שהנשיא פורש או שסגניו פורשים.

בפגישה השתתפו סגני הנשיא חולתא, קודלר עיאש, אלפסי, מאושר, שמואלי מאייר והציגו קו אחיד נגד המשך כהונת גביזון. לעמדתם הצטרף גם סגן הנשיא לוי שלא נכח בפגישה עצמה.

חיות מנסה לפשר בין הצדדים

נשיאת העליון אסתר חיות נפגשה בשבוע שעבר עם הנשיא גביזון לשיחה בת כמה שעות על מנת לשמוע את טענותיו ותגובותיו לתלונות נגדו, זאת לאחר שעוד קודם לכן נפגשה בעצמה לשיחות אישיות עם חלק מן השופטים. חשיפת הפרשה בגלובס העלתה עוד יותר את מפלס המתח בין הצדדים הניצים. לגלובס נודע כי בכיר במערכת אף מתכוון להגיש לא פחות מאשר תביעה לבית הדין לעבודה בטענה להתעמרות נגד השופט גביזון.

היום קיימה הנשיאה אסתר חיות וממלא מקום מנהל בתי המשפט השופט מיכאל שפיצר שיחה ארוכה עם הצדדים על מנת לנסות להביא אותם לפשרה. המתווה שהוצע על ידי הנשיאה חיות הוא תוכנית הבראה תוך מעורבות של הנהלת בתי המשפט כדי לנסות ולשקם את הקרע שנפער בין הנשיא גביזון לבין סגניו, שופטים נוספים, מנהלת המחוז וגורמים נוספים. לגלובס נודע כי בתום השיחה, הסגנים סירבו לקבל את המתווה שכולל את השארת השופט גביזון בתפקידו כנשיא בתי המשפט במחוז דרום.

מבחינת הנשיאה חיות, מדובר לא רק באירוע חסר תקדים אלא גם בחשש לתקדים שלא בריא למערכת לדעתה, בו נשיא מסיים את תפקידו בשל מריבות פנים ארגוניות. המורכבות גדולה אף יותר מבחינת המערכת לאור העובדה כי אנו נמצאים בתקופה של ערב בחירות, ושינויים פרסונליים בזהות נשיא בתי המשפט במחוז הדרום הם דבר מורכב, הן פרקטית והן משפטית.

עם זאת, מבחינת הסגנים - ההתנהלות כלפיהם היא חמורה במיוחד, ומשום כך אין מנוס מצעד חריג במיוחד.

כאמור, למעט סגנית אחת - הסגנים סירבו ל"תוכנית ההבראה". הנשיאה חיות ביקשה מן הצדדים זמן נוסף על מנת לאפשר לה להציע מתווה חילופי, וביקשה כי השיחה תישאר בתוך כתלי חדר הישיבות. ואכן, כך נעשה למעט פרסום זה בגלובס.

יש לציין כי לצד מאבק הסגנים נגדו, אליהם הצטרף גם ועד העובדים המחוזי ומנהלת המחוז, הנשיא גביזון זוכה לתמיכה נרחבת מחוץ למערכת הנהלת בתי המשפט, על ידי הסנגוריה הציבורית, פרקליטות המחוז, לשכת עוה"ד המחוזית וגורמים נוספים, שתומכים בטענתו כי יצר שינויים חיוביים רבים במערכת שהייתה צריכה ניעור.

הנהלת בתי המשפט לא מסרה תגובה.