בעקבות חשיפת גלובס: נשיא בתי המשפט בדרום הודיע על יציאה לשבתון

שורת שופטים וסגני נשיא מכהנים התלוננו למנהל בתי המשפט נגד נשיא בתי משפט השלום במחוז דרום, השופט אלון גביזון, בטענה להתעמרות • כעת הודיעה הנהלת בתי המשפט כי השופט ייצא לשלושה חודשי שבתון

נשיא בתי משפט השלום במחוז דרום, השופט אלון גביזון. טענות על התעמרות / צילום: אתר בית משפט
נשיא בתי משפט השלום במחוז דרום, השופט אלון גביזון. טענות על התעמרות / צילום: אתר בית משפט

הנהלת בתי המשפט הודיעה כי נשיא בתי משפט השלום בדרום השופט אלון גביזון ייצא לשלושה חודשי שבתון, זאת על רקע משבר האמון החריף בינו לבין סגניו. פרשה זו נחשפה בגלובס. אתמול פורסם בגלובס גם כי סגני הנשיא סירבו להצעת הפשרה לפיה תתקיים תוכנית הבראה שתאפשר את המשך כהונת הנשיא גביזון בתפקידו.

הישיבה הלילית והתלונות על התעמרות: מרד שופטים נגד נשיא בתי המשפט בדרום 
בעקבות חשיפת גלובס: יו"ר הוועד תוקפת בחריפות את נשיא בתי המשפט בדרום 
שישה סגנים בבתי המשפט בדרום נגד הנשיא: "זה או אנחנו או הוא" 

בהודעה משותפת שיצאה היום מהנהלת בתי המשפט ושר המשפטים נכתב כי "בהמשך למספר ישיבות שהתקיימו בימים האחרונים, לרבות עם הנשיא אלון גביזון וסגניו, הודיע היום הנשיא גביזון לנשיאת בית המשפט העליון שבכוונתו לצאת לשבתון של שלושה חודשים, החל מיום 20.11.2022, וזאת נוכח עניינים אישיים-משפחתיים מהעת האחרונה, ועל רקע חילוקי הדעות במחוז הדרום ומתוך דאגה לטובת המערכת והמחוז".

עוד נכתב בהודעה כי "בעקבות כך, שר המשפטים מינה, בהסכמת נשיאת בית המשפט העליון, כנשיא בפועל של בתי משפט השלום במחוז דרום, לתקופה של שלושה חודשים, את סגן נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז-לוד, השופט יעקב שפסר, אשר כיהן בעבר בבית משפט שלום ובבית המשפט המחוזי במחוז דרום".

לבסוף צוין כי "השר והנשיאה מבקשים להביע את הערכתם הרבה לנשיא גביזון על כך שבנסיבות שנוצרו שם לנגד עיניו את טובת המערכת והמחוז".

"זה או הוא או אנחנו"

אתמול כאמור פורסם בגלובס כי שישה שופטים המכהנים כסגני נשיא בתי המשפט בדרום הבהירו כי לא יסכימו להמשיך לכהן בתפקידם אם נשיא בתי המשפט במחוז הדרום השופט אלון גביזון ימשיך לכהן בתפקידו כנשיא. בשיחות עם ממלא מקום מנהל בתי המשפט השופט מיכה שפיצר ועם נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות הבהירו השופטים כי נחצו קווים אדומים מצידו של גביזון, והם לא מוכנים ולא מסוגלים להמשיך לעבוד תחת נשיאותו. חלקם השתמשו בביטוי רך יחסית "לא חושב שאוכל להמשיך ככה", אך חלקם השתמשו באולטימטום חד משמעי "זה או הוא או אנחנו".

סגני הנשיא נפגשו עוד ב-28 לספטמבר עם מנהל בתי המשפט ושטחו בפניו את טענותיהם הקשות. לגלובס נודע כי לאחר השיחה הקשה, אמר להם הנשיא אלון גביזון לטענתם "אני לוקח אחריות". הסגנים פירשו זאת ככוונה להתפטר מתפקידו. לאחר מכן ב-6 לאוקטובר התקיימה ישיבה נוספת שארכה מספר שעות עם מנהל בתי המשפט השופט שפיצר. הסגנים שטחו את כל טענותיהם ואמרו כי המצב חמור מאוד, ולמעשה הציבו למערכת אולטימטום חסר תקדים: או שהנשיא פורש או שסגניו פורשים.

בפגישה השתתפו סגני הנשיא חולתא, קודלר עיאש, אפלסי, מאושר, שמואלי מאייר והציגו קו אחיד נגד המשך כהונת גביזון. לעמדתם הצטרף גם סגן הנשיא לוי שלא נכח בפגישה עצמה.

נשיאת העליון אסתר חיות נפגשה בשבוע שעבר עם הנשיא גביזון לשיחה בת כמה שעות על מנת לשמוע את טענותיו ותגובותיו לתלונות נגדו, זאת לאחר שעוד קודם לכן נפגשה בעצמה לשיחות אישיות עם חלק מן השופטים. חשיפת הפרשה בגלובס העלתה עוד יותר את מפלס המתח בין הצדדים הניצים. לגלובס נודע כי בכיר במערכת אף מתכוון להגיש לא פחות מאשר תביעה לבית הדין לעבודה בטענה להתעמרות נגד השופט גביזון.

הסגנים סירבו למתווה של חיות

אתמול קיימה הנשיאה אסתר חיות וממלא מקום מנהל בתי המשפט השופט מיכה שפיצר שיחה ארוכה עם הצדדים על מנת לנסות להביא אותם לפשרה. המתווה שהוצע על ידי הנשיאה חיות הוא תוכנית הבראה תוך מעורבות של הנהלת בתי המשפט כדי לנסות ולשקם את הקרע שנפער בין הנשיא גביזון לבין סגניו, שופטים נוספים, מנהלת המחוז וגורמים נוספים. לגלובס נודע כי בתום השיחה, הסגנים סירבו לקבל את המתווה שכולל את השארת השופט גביזון בתפקידו כנשיא בתי המשפט במחוז דרום.

מבחינת הנשיאה חיות מדובר לא רק באירוע חסר תקדים אלא גם בחשש לתקדים שלא בריא למערכת לדעתה, בו נשיא מסיים את תפקידו בשל מריבות פנים ארגוניות. המורכבות גדולה אף יותר מבחינת המערכת לאור העובדה כי אנו נמצאים בתקופה של ערב בחירות, ושינויים פרסונליים בזהות נשיא בתי המשפט במחוז הדרום הם דבר מורכב, הן פרקטית והן משפטית.

עם זאת, מבחינת הסגנים - ההתנהלות כלפיהם היא חמורה במיוחד, ומשום כך אין מנוס מצעד חריג במיוחד . כאמור, למעט סגנית אחת - הסגנים סירבו ל"תוכנית ההבראה". הנשיאה חיות ביקשה מן הצדדים זמן נוסף על מנת לאפשר לה להציע מתווה חילופי. כעת נראה שבלית ברירה הוחלט כי גביזון ייצא לחופשה ארוכה.

יש לציין כי לצד מאבק הסגנים נגדו אליהם הצטרף גם ועד העובדים המחוזי ומנהלת המחוז, הנשיא גביזון זוכה לתמיכה נרחבת מחוץ למערכת הנהלת בתי המשפט, על ידי הסנגוריה הציבורית, פרקליטות המחוז, לשכת עוה"ד המחוזית וגורמים נוספים, שתומכים בטענתו כי יצר שינויים חיוביים רבים במערכת שהייתה צריכה ניעור.