הכי גבוהה מאז הקמתו: האינפלציה בגוש האירו טיפסה ל-10.7% באוקטובר

מדד המחירים בגוש האירו זינק בחודש אוקטובר לרמה דו-ספרתית, לראשונה מאז החלה האינפלציה הנוכחית לעלות בשנה וחצי האחרונות • העלייה גבוהה ב-0.4% מתחזית הקונצנזוס • רק בשבוע שעבר העלה הבנק המרכזי האירופי את הריבית בגוש ב-0.75%

כריסטין לגארד, יושבת-ראש הבנק המרכזי האירופי / צילום: Shutterstock
כריסטין לגארד, יושבת-ראש הבנק המרכזי האירופי / צילום: Shutterstock

מדד המחירים בגוש האירו זינק בחודש אוקטובר לרמה דו-ספרתית, לראשונה מאז החלה האינפלציה הנוכחית לעלות בשנה וחצי האחרונות. האינפלציה בגוש (לפי שיטת מדידה הנקראת HICP) עלתה באוקטובר ל-10.7% (בהשוואה לאוקטובר אשתקד), מרמה של 9.9% בספטמבר. זו הרמה הגבוהה ביותר מאז שהוקם גוש האירו. 

מסלול התנגשות עם ה-ECB: ספרד תנסה למסות את הבנקים על "רווחים עודפים"
מלכודת האינפלציה האירופית: העלאות הריבית לא יעזרו, והכלכלה תתכווץ 

מדובר בעלייה הגבוהה ב-0.4% מתחזית הקונצנזוס, שעמדה על 10.3%. 19 מדינות חברות בגוש האירו. האינפלציה הגבוהה ביותר נרשמת במדינות הבלטיות (אסטוניה עם 22.4%) והנמוכה ביותר בצרפת (7.1%).

שיטת המדידה ההרמונית של אירוסטאט שונה ממדד המחירים לצרכן כפי שהוא משתקף בנתונים הלאומיים. כך למשל, לפי הלמ"ס הגרמני האינפלציה באוקטובר עמדה על 10.3%, בעוד לפי האירוסטאט היא עמדה על 11.6%. תחום האנרגיה הוביל את עליית המחירים, עם 41.9% עלייה באוקטובר 2022 לעומת אוקטובר 2021. מזון, טבק ואלכוהול התייקרו ב-13.1%. שירותים התייקרו ב-4.4% בלבד.

רק בשבוע שעבר העלה הבנק המרכזי האירופי שבראשות כריסטין לגארד את הריבית בגוש ב-0.75%, לרמה של 1.5%, והשוק מצפה למיתון של תכיפות ההעלאות וגובה הריבית. הזינוק מעבר לציפיות יקשה על הבנק המרכזי לנמק שינוי מדיניות שכזה.

ממשלות אירופה ניצבות בפני דילמה כיצד להתמודד עם המחירים העולים, ועם העובדה שהם גוררים חוסר יציבות פוליטית וכבר פוגעים ברמת החיים באמצעות שחיקה של החסכונות והשכר. מצד אחד, בהובלת הבנק המרכזי האירופי הריבית עולה בניסיון "לצנן" את השוק. מצד שני, הממשלות מזרימות כספי סיוע לתושבים ו"פורצות" את מסגרות התקציב כדי לסבסד חשבונות אנרגיה, חימום וכן לסייע לשכבות החלשות, מה שלא תורם להורדת האינפלציה.