שוק האג"ח הקונצרני מתייבש? רק שלוש חברות הנפיקו בת"א באוקטובר

שוק הנפקות האג"ח הקונצרניות היה רדום למדי בחודש אוקטובר עמוס החגים, וההנפקות הסתכמו בפחות מחצי מיליארד שקל, בהשוואה ל-7 מיליארד שקל בספטמבר • מתחילת השנה גייס הסקטור העסקי 66 מיליארד שקל בשוק האג"ח הקונצרני • לאומי: "התקופה שלאחר החגים ועד סוף השנה מאופיינת לרוב בגיוסי חוב מואצים יחסית"

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

אחרי עומס הנפקות החוב הקונצרני בספטמבר, שבת שוק הנפקות האג"ח הקונצרניות באוקטובר, בהשפעת חגי תשרי שנחגגו בו ברובם השנה. עפ"י נתוני הבורסה לניירות ערך, הסתכמו הנפקות האג"ח הקונצרניות באוקטובר בסכום צנוע יחסית הנמוך מ-500 מיליון שקל, וזאת לעומת כ-7 מיליארד שקל בחודש ספטמבר, שהיה עמוס במיוחד.

תשואות האג"ח של כצמן זינקו: "לחץ על ג'י סיטי למימוש נכסים משמעותי"
אורי יוגב מציע אג"ח בריבית 8% עם שיעבוד. אז למה המשקיעים לא באו?

עד ל-30 באוקטובר השלימו רק שלוש חברות עסקיות (אביב בנייה, אמ.די.ג'י ואלדן) את הנפקות האג"ח שלהן החודש, כאשר שלוש חברות נוספות אמורות לעשות זאת ביומו האחרון של החודש (לוינשטיין הנדסה, קרסו מוטורוס ומכלול מימון). אם כך אכן יקרה, יגדל היקף הנפקות החודשי פי שניים או שלושה, כאשר לדברי כלכלני בנק לאומי, התקופה שלאחר החגים ועד סוף השנה מאופיינת לרוב בגיוסי חוב מואצים יחסית.

סכום עתק של 66 מיליארד שקל גייס הסקטור העסקי בשוק האג"ח הקונצרני בתשעת החודשים הראשונים של השנה, ולהערכת כלכלני לאומי פעילות מואצת בשוק זו עשויה להירשם גם בחודשיים האחרונים של השנה. אם כך אכן יקרה, הרי שפעילות שכזו עלולה לדבריהם להוות משקולת נוספת על רמת מרווחי האג"ח בתקופה הקרובה.

במילים אחרות, אם גל הנפקות החוב יחזור להתעצם, עשויות ההנפקות להיסגר עם שיעורי ריבית גבוהים יותר, ולמשוך כלפי מעלה את התשואות לפדיון של אגרות החוב הקיימות בשוק. כאשר התשואות לפדיון עולות, נרשמות ירידות במחירי אגרות החוב הקיימות, והמשקיעים בהן סופגים הפסדים על השקעתם.

בשוק האג"ח הממשלתי נרשמו עליות שערים

עפ"י הבורסה, נרשמו באוקטובר עליות שערים במרבית מדדי האג"ח הממשלתיות, בעוד שבקרב האג"ח הקונצרניות נרשמה מגמה מעורבת. כך למשל מדד תל-בונד שקלי-50 עלה החודש ב-0.7%, מדד תל-בונד 60 שמר על יציבות ואילו מדד תל-בונד תשואות ירד ב-0.8%.

הנתונים הללו מלמדים, כי בעוד האג"ח השקליות בדירוגים גבוהים רשמו עליות שערים, הרי שהאג"ח הצמודות הבכירות שמרו על יציבות, ואילו אצל האג"ח בדירוגים נמוכים נרשמו דווקא ירידות שערים. חלק מכך הושפע גם מהמשך הפדיונות בקרנות נאמנות המשקיעות באג"ח בתל אביב.

בחודש אוקטובר הסתכמו פדיונות הציבור מקרנות נאמנות המשקיעות באג"ח חברות בתל אביב בכ-2.4 מיליארד שקל (נטו), וזאת בהמשך לפדיונות ענק בסכום של כ-16 מיליארד שקל (נטו), שנרשמו מתחילת פברואר ועד סוף ספטמבר השנה. מחזור המסחר היומי הממוצע באג"ח קונצרניות (כולל קרנות סל) הסתכם באוקטובר בכ-1 מיליארד שקל, בדומה לממוצע החודשי מתחילת השנה.

בבנק לאומי מציינים, כי המסחר באפיק הקונצרני התאפיין במהלך השבועות האחרונים במגמה מעורבת, כאשר מדדי התל בונד צמודי המדד נסחרים ביציבות יחסית של רמת המרווחים (ביחס לאג"ח הממשלתיות), בעוד מרווחי המדדים השקליים הלא צמודים נטו לרדת. "רמת המרווחים בשוק מעט גבוהה מהממוצע ארוך הטווח, אולם להערכתנו בתרחיש של האטה בכלכלה וירידה בתיאבון הסיכון של המשקיעים תיתכן עלייה נוספת, כך שאנו כרגע לא היינו ממליצים להגדיל את החשיפה לאג"ח קונצרני", מדגישים ד"ר גיל מיכאל בפמן, כלכלן ראשי בבנק לאומי ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בבנק.

לדבריהם, מהלך העלאות הריבית בעולם צפוי להימשך בחודשים הקרובים, אולם נראה כי תיתכן האטה בקצב העלאות הריבית על רקע הסימנים ההולכים ומתרבים לגבי האטת משמעותיות של הכלכלות. בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית לקראת סוף חודש נובמבר ב-0.5% ובתחילת שנת 2023 צפויה הריבית להגיע לרמה של 3.50%.