בעל בית הדפוס שעובד עם המפלגות: "חופשה ביום הבחירות? כעצמאי אף אחד לא ייתן לי כלום"

יוסי ולדמן (73) מתל אביב, נשוי, אב ל־4 ילדים וסבא ל־8 נכדים • בעלים של בית הדפוס ולדמן • "הפרינט הולך ויורד בצורה מטורפת. רוב תקציבי המפלגות הולכים לאינטרנט ולמדיות חברתיות" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

יוסי ולדמן, בעלי בית הדפוס ולדמן / צילום: תמונה פרטית
יוסי ולדמן, בעלי בית הדפוס ולדמן / צילום: תמונה פרטית

"המאפיין העיקרי של עבודה עם גופים פוליטיים הוא שתמיד הכל בלחץ ובמהירות. התרגלנו לעבוד בלחצים כאלו", אומר יוסי ולדמן, הבעלים של בית הדפוס ולדמן.

התל אביבים אדישים והחיילים מצביעים רק לימין? בדקנו איך באמת נראים דפוסי ההצבעה בישראל | המשרוקית של גלובס 
בדרך לסיבוב נוסף? יום הבחירות לכנסת ה-25 יצא לדרך

"בבחירות האלה אנחנו עובדים עם הליכוד ומדפיסים עבורם את כל החומרים הרלוונטיים - כרוזים, פליירים, שלטים. הלקוחות שלי סומכים עלי שאף אחד לא יראה כלום עד שהחומרים מגיעים אליהם. כך למשל, כשיש פריימריז בליכוד יש קבוצות שחלוקות ביניהן ושתיהן מדפיסות אצלי. ההדפסה של הקבוצות מתבצעת בחדרים נפרדים ויש אמון שאף אחד לא יודע מה מדפיסה הקבוצה השנייה".

את בית הדפוס הקים אביו של יוסי, ברוך ולדמן, בשנת 1947. קודם לכן הדפיס האב את הכרוזים של האצ"ל. בשנת 1963 תנועת החירות עברה לבית ז'בוטינסקי, ברוך הקים את בית הדפוס בסמוך למקום ובמשך שנים הדפיס את את כל החומרים של התנועה. בשל עבודה זו ועבודה עם מפלגות ותנועות פוליטיות שונות ומגוונות זכה דפוס ולדמן לכינוי "בית הדפוס הפוליטי".

"בבחירות המוניציפאליות שהתקיימו ב־2003 הייתי המפיץ הגדול ביותר של פתקי הבחירות והדפסתי לכל המפלגות, החל מאגודת ישראל ועד מרץ", מספר יוסי. "במהלך שלוש השנים האחרונות עברתי 5 מערכות בחירות ואני יכול להגיד שאם פעם הפרינט היה תופס את מירב תקציב המפלגות היום זה אחרת לגמרי.

"בנוסף, בשלוש השנים האחרונות אני חווה ירידה משמעותית מבחירות לבחירות מכיוון שלחלק מהמפלגות נשארו חומרים מהפעמים הקודמות".

יוסי ממשיך ומסביר על חלקו של הפרינט במערכת הבחירות. "כמי שעובד בתחום הרבה שנים, הפרינט הולך ויורד בצורה מטורפת. אם פעם עבדנו 24 שעות במשך שבועות, זה כבר לא המצב. רוב תקציבי המפלגות הולכים לאינטרנט ולמדיות חברתיות.

"הפרינט היום הוא חלק ממש זניח ובאמת לא רואים היום ברחובות את כמות הפליירים שהייתה פעם. אומנם המפלגות נותנות מכה ביום הבחירות אבל זה כבר לא מה שהיה".

אחד הדברים שמרגיזים את יוסי נעוץ גם הוא ביום הבחירות. "יום השבתון הוא אחת השערוריות הכי גדולות של מערכות הבחירות כאן. לכל העובדים מגיע יום חופש בשל זכותם הדמוקרטית, אנחנו לא מתווכחים עם זה.

"מדובר ביום שבו כולם שווים, אבל בפועל אני עומד עם העובד שלי בתור לקלפי - הוא מקבל תשלום עבור אותו היום ואני כעצמאי לא אקבל כלום. למה אני מופלה מהעובד שלי? שוחחתי על כך עם חברי כנסת רבים ולפחות עם 3 שרי אוצר וכולם ענו לי אותו דבר - 'זה עוול אתה צודק'. אני כבר לא מדבר על העלויות של העסקים הקטנים והבינוניים או עלויות המשק, אני מדבר על שוויון. למה אנחנו כבעלי עסקים צריכים להידפק?".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il