בחירות 2022 | פרשנות

הניצחון של נתניהו בבחירות נשען על גורלה של מפלגה אחת

הניצחון השברירי של גוש תומכי נתניהו עשוי להפוך בן לילה לתיקו וחוסר הכרעה בין הגושים אם בל"ד, שעל פי מרבית הסקרים מתקרבת לאחוז החסימה, אכן תעבור אותו • המפלגה נוקטת בקו בדלני חריף בניגוד למפלגות חד"ש-תע"ל ורע"ם, ונמנעת מלהמליץ לנשיא המדינה על מפלגות יהודיות

יו''ר בל''ד, סמי אבו שחאדה / צילום: דוברות הכנסת
יו''ר בל''ד, סמי אבו שחאדה / צילום: דוברות הכנסת

על פי כל הסוקרים, מפלגת בל"ד נמצאת קרוב מאוד לאחוז החסימה. העלייה באחוזי ההצבעה במגזר הערבי בשעות הערב סמוך לסגירת הקלפיות עשויה להוביל לסיום מערכת הבחירות הנוכחית ללא הכרעה כאשר בל"ד תמנע גם מגוש המרכז-שמאל להרכיב ממשלה. מפלגת בל"ד הלאומנית התפצלה מחד"ש-תע"ל רגע לפני הגשת הרשימות, ובכל הסקרים לא הצליחה לעבור את אחוז החסימה. תמונת המצב התהפכה בשעות האחרונות כאשר אחוזי ההצבעה במגזר הערבי זינקו, כך שאפילו בל"ד קיבלה די קולות כדי לסיים עם ארבעה מנדטים. 

● מדגמי הטלוויזיה: נתניהו עם מעל 61 מנדטים, בל"ד מתקרבת לאחוז החסימה 
● הקסם של דרעי, הכישלון של שקד ואחוז ההצבעה: 5 הערות על תוצאות המדגמים | פרשנות

בעוד ניצחון הימין במדגמים נשען על כך שבל"ד לא עוברת את אחוז החסימה, אם תשתנה תמונת המצב - הניצחון השברירי עשוי להפוך בן לילה לתיקו וחוסר הכרעה בין הגושים. נזכיר כי בל"ד מתנגדת בתוקף לשיתוף פעולה עם המפלגות היהודיות בתוך ממשלה וחלק מחילוקי הדעות של יו"ר המפלגה סמי אבו שחאדה עם איימן עודה ואחמד טיבי קודם לפיצול נסובו על שאלת התמיכה באחד מראשי מפלגות המרכז-שמאל בבית הנשיא לצורך הרכבת ממשלה.

בל"ד נמנעה מלהמליץ על מי ממפלגות השמאל להרכבת ממשלה גם בבחירות קודמות ונוקטת קו בדלני חריף לעומת רע"ם וחד"ש-תע"ל. בין היתר ניסתה המפלגה לקדם חוק שיהפוך את ישראל למדינת כל אזרחיה בניגוד להגדרתה כמדינה יהודית ודמוקרטית. נזכיר כי בבחירות הנוכחיות נפסלה בל"ד להתמודדות על ידי ועדת הבחירות המרכזית ולאחר מכן הוכשרה על ידי בית המשפט העליון בטענה לכך שלא הוצגו די ראיות לפסילת המפלגה לפי הסעיף הקובע כי המפלגה פועלת נגד הגדרת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

אם בל"ד אכן תיכנס למפת הגושים היא אמנם תרחיק את נתניהו מניצחון אך לא תקרב אליו את יאיר לפיד שלא נתפס כשותף לגיטימי בעיני בל"ד. לקראת פרסום תוצאות האמת בליכוד החלו לדווח על חשש להטיית המספרים בקלפיות המגזר הערבי ודיווחו על אלימות בקלפיות. עם זאת, יו"ר ועדת הבחירות מסר כי הדיווחים לא נכונים: "בדקות האחרונות, התקבלה בוועדת הבחירות המרכזית פנייה בדבר 'אירוע מתגלגל' כביכול במגזר הערבי. לאחר בירור עם משלט המשטרה בוועדת הבחירות המרכזית, לא ידוע לוועדה על תקריות חריגות במגזר הערבי. בהינתן שהספירה אך החלה בשעה זו, בוודאי שאין בסיס לשמועות חסרות שחר בדבר 'זיופים' כיבכול במגזר זה או אחר".

המתיחות וההפרש הקטן בין ניצחון להפסד יהפוך את השעות הבאות לקריטיות. כאשר עיני כל ראשי המפלגות צופות לקלפיות המגזר.