תוצאות הבחירות שלחו את המניות הללו לעליות בבורסה

הערכות שלפיהן הממשלה החדשה תבטל את המס שהוטל על משקאות ממותקים וכלים חד–פעמיים, הזניקו שורה של חברות מתחומי ייצור ושיווק ובהן קרור, כרמל ומקס סטוק • בשוק ההון סבורים: להודעת הריבית של הפד השפעה גדולה יותר מהבחירות

העלאת המס על כלים חד־פעמיים תבוטל? / צילום: Shutterstock
העלאת המס על כלים חד־פעמיים תבוטל? / צילום: Shutterstock

התגובה של שוק ההון התל אביבי ביום ד' לתוצאות המסתמנות של מערכת הבחירות התבטאה בשורה של מניות הצפויות להיות מושפעות מהמהפך הפוליטי. השלכות אפשריות של כינונה של ממשלה חדשה, שבה ישתתפו המפלגות החרדיות, עשויות להוביל בין היתר לביטול חוקים של הממשלה הקודמת שייטיב עם חלק מהחברות הציבוריות - בהן יצרניות של משקאות, דברי מתיקה וכלים חד-פעמיים - ומניותיהן מיהרו להגיב בעליות שערים של עד 7%.

אחת מהבטחות הבחירות של הליכוד והמפלגות החרדיות שצפויות לשתף עימה פעולה בקואליציה שתורכב הייתה ביטולן של מה שהוגדרו "גזירות" על הציבור החרדי, ובהן המיסוי המוגדל על משקאות ממותקים וכלים חד-פעמיים. מתוך מגוון ההבטחות, על אלה חזרו כמה מנציגי הליכוד בראיונות לאחר פרסום תוצאות המדגמים שהראו שהם חוזרים לשלטון. כך, במהלך הלילה אמרו חברי הכנסת שלמה קרעי, מיקי זוהר ויואב קיש, כי שני מהלכי המיסוי האלה יבוטלו.

מדובר בהבטחה של הליכוד למפלגות החרדיות ובחלק מהברית בין נתניהו לראשי המפלגות הללו. עוד סוגיות שהמפלגות החרדיות ירצו לשנות הן חלקים מהרפורמה במחירי התחבורה הציבורית, סבסוד מעונות היום לאימהות עובדות ועוד.

בדצמבר אשתקד אישרה ועדת הכספים בכנסת את המס על משקאות ממותקים. המס נכנס לתוקפו בתחילת השנה (2022), וקבע כי על משקה שבו הסוכר בשיעור גבוה מ-5 גר' ל-100 מ"ל, יוטל מס בגובה של 1.02 שקלים לליטר. על כל 100 מ"ל של משקה עם שיעור סוכר נמוך מ-5 גר' ומיץ פירות עם שיעור סוכר שגבוה מ-5 גר' יוטל מס נמוך יותר, של 72 אג' לליטר.

המשקיעים תרגמו כאמור את תוצאות הבחירות לעליות נאות של עד 7% במניות קרור  וכרמל קורפ  (לשעבר כלל משקאות), המחזיקות במניות יצרנית המשקאות יפאורה - שמשווקת את מותגי המיצים הממותקים ספרינג, שוופס, תפוזינה ועוד.

ביטול אפשרי של המס על המשקאות הממותקים צפוי להיטיב עם יפאורה, שדיווחה לאחרונה על פגיעתו בתוצאותיה העסקיות. בדוח לשנת 2021 העריכה יפאורה כי הטלת המס על משקאות ממותקים "תשפיע לרעה באופן מהותי על מכירות ותוצאות החברה".

ואכן, את המחצית הראשונה של השנה סיימה יפאורה עם הכנסות של 396 מיליון שקל, שחיקה של 15% ביחס למחצית הראשונה של 2021. החברה הסבירה כי הירידה נבעה מכניסתו לתוקף של צו המשקאות הממותקים. בשורה התחתונה נחתך הרווח הנקי של יפאורה ב-55% לכ-26 מיליון שקל.

קרור, שבשליטת רוני גת ושלמה רודב, מחזיקה ב-70% ממניות יפאורה, ואילו כרמל קורפ, שאותה מובילה קרן ההשקעות קדמה, מחזיקה ביתרת המניות וכן ביקבי כרמל.

 
  

המשקיעים מעריכים: גם המיסוי על כלים ישתנה 

עוד קודם למיסוי המשקאות אישרה באוקטובר שעבר הממשלה היוצאת את הצו על כלים חד-פעמיים, שלפיו הוטל מס קנייה של 11 שקל לכל ק"ג של כלים חד-פעמיים. רשת מקס סטוק, הפועלת בתחום הכלים החד-פעמיים, ציינה בדוח השנתי שלה לשנת 2021 כי המס חל על "כוסות, צלחות, סכו"ם, וקשיות העשויים מפלסטיק".

החברה הוסיפה כי אין בידיה יכולת "להעריך את השפעתו העתידית של מס הקנייה על פעילותה העסקית", וכי היא פועלת לצמצם את השפעותיו האפשריות.

את המחצית הראשונה של השנה סיימה מקס סטוק  עם עלייה חד-ספרתית בהכנסות, ל-503 מיליון שקל, אך הרווח הנקי שלה נחתך בשליש לכ-25 מיליון שקל באותה תקופה. עליות נאות במניה ביום שלאחר הבחירות עשויות ללמד כי חלק מהמשקיעים מעריכים שגם מדיניות המיסוי שנקבעה בנושא זה תשונה.

בד בבד עלתה במהלך המסחר בכ-4% גם מניית שניב , בשליטת משפחת ברנט, אשר בין היתר מייצרת מוצרים חד-פעמיים. שניב, כך נראה, מושפעת פחות מהטלת המס על כלים חד-פעמיים, אף שהיא מייצרת כלים כאלה, מאחר שמדובר בעיקר בתבניות ורדידי אלומיניום, בעוד ששאר מוצרי הניקיון של החברה הם מנייר, או מוצרי טואלטיקה וקוסמטיקה. חברה אחרת שמניותיה רשמו עלייה נאה היא יצרנית הממתקים כרמית, אולי בשל הזיהוי של עסקיה עם תחום "המתוקים".


השוק לא צופה שינוי בתמונת המאקרו 

לא נראה ששוק המניות בת"א צופה מפנה דרמטי בתמונת המאקרו בעקבות הבחירות. מדדי המניות המובילים, ת"א-35 ות"א-125, התנהלו במגמה מעורבת תוך שינויים מתונים בלבד בצוהרי יום רביעי.

"על פי תוצאות הביניים של הבחירות אמש נראה כי מדינת ישראל בדרכה להקמת ממשלה", אומר ליאור וקס, מנכ"ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות. "אחרי ארבע מערכות בחירות שבהן לא הייתה הכרעה ברורה, יכול כעת המגזר העסקי לצפות ליציבות שלטונית אשר תספק רוח גבית להמשך צמיחה ופיתוח של מדינת ישראל".

לדבריו, "ממשלה שכזו תוכל להעביר תקציב, לקבל החלטות, להעביר כספים, לקדם פרויקטים ולהמשיך בפיתוח תשתיות המדינה.

"היציבות השלטונית, תתרום להמשך צמיחתו של המגזר העסקי בישראל, ולקידום פתרונות בנושאים רבים, כגון תחבורה תשתיות, נדל"ן, ותקציבים לפרויקטים נוספים. לכן אנו צופים כי חברות הפועלות בתחומי ליבה אלו יוכלו ליהנות מתקציבי פיתוח משמעותיים בתקופה הקרובה".

עם זאת, בתמונה המאקרו כלכלית של המשק לא צופים הכלכלנים שינוי דרמטי, מה שמתבטא בסיכומו של דבר בתנודתיות הנמוכה של מדדי הדגל של הבורסה התל אביבית.

התוצאות של מערכת הבחירות, כפי שנראות כעת ובהנחה שלא תחול דרמה, "לא ממש צפויות להשפיע בצד הכלכלי", אומר האסטרטג הראשי של פסגות, אורי גרינפלד. "בניגוד לתחומים אחרים, בהיבט הכלכלי הממשלה שתוקם תהיה כנראה כמו כמו זו שיצאה. בסוף, האג'נדה הכלכלית דומה בין הממשלות ברמת המאקרו".

לדברי גרינפלד, "בהסתכלות על מצב החברות הפועלות בשוק, היכולת שלהן לייצר רווחים לא צפויה להשתנות מהותית. אני לא חושב שנראה את הממשלה פורצת את הגירעון בצורה חריגה או משנה כיוון לגמרי מבחינת המדיניות שלה בתחומי האנרגיה או היצוא. כך גם לגבי הרגולציה על המערכת הפיננסית, שלא צפויה כנראה לשינוי בהיבט הזה".

חתם ותיק בשוק ההון אמר כי "מה שמשפיע על שוק ההון המקומי הוא הבחירות היום (רביעי) בערב. כלומר, הבחירה של מועצת נגידי הבנק הפדרלי על גובה הריבית על הדולר. תוצאה מובהקת של מערכת הבחירות בישראל אולי 'תעודד' את הבורסה התל אביבית בהמשך, משום שהשווקים אוהבים ודאות. אבל בסופו של דבר מה שמעניין את המשקיעים זו רמת הריבית על השקל".

לדבריו, ההשלכות של הריבית אמורות להתבטא בענף הנדל"ן, וזו מגמה שצפויה בלי הרבה השפעה של תוצאות הבחירות. "יזמי הדל"ן נמצאים כיום תחת מכבש לחצים כפול. מצד אחד הקרקעות שקנו, במימון יקר ומתייקר מהבנקים, ממשיכות להעמיס עליהם הוצאות ריבית. ומנגד, כוח הקנייה של דירות חדשות מצד הציבור נמחץ בשל התייקרות המשכנתאות. הלחץ על הנדל"ן צפוי להתגבר בחודשים הקרובים, ומה שאנחנו נראה בדוחות הרבעון השלישי אלה נתוני עבר שלא משקפים את עוצמת השינוי".