בעקבות טענות הדירקטור שעזב: רשות ני"ע בודקת את ההתנהלות בכלל בביטוח

הדירקטור לשעבר סמי מועלם טען כי יו"ר כלל ניהל מטבחון לאישור רכישת חברת כרטיסי האשראי מקס, ממנו הודר מעלם כי התנגד לעסקה • מדובר בהליך שנעשה במקרים של עזיבת בכירים, ודירקטורים נוספים צפויים להיות מוזמנים למתן עדות

חיים סאמט, יו''ר כלל החזקות עסקי ביטוח / צילום: איל יצהר
חיים סאמט, יו''ר כלל החזקות עסקי ביטוח / צילום: איל יצהר

רשות ני"ע החלה בבדיקה של הנעשה בחברת הביטוח כלל סביב רכישת חברת כרטיסי האשראי מקס, שמתוכננת להיסגר עד סוף השנה. במסגרת הבדיקה צפויה הרשות לזמן דירקטורים בכלל למתן עדות באשר למתרחש בחברה.

הבדיקה נעשית בעקבות טענות שהשמיע הדירקטור לשעבר סמי מועלם, שסיים את תפקידו בדירקטוריון החברה בטונים צורמים לפני קצת יותר מחודש. "בדירקטוריון החברה מתנהל מטבחון על ידי היו"ר - המטבחון מורכב רק מחברים שתומכים בעסקת רכישת מקס, כאשר המתנגדים מודרים ממנו", נטען במכתב ששלח מועלם ליו"ר הדירקטוריון, חיים סאמט, בו מוזכרת ישיבה כזו שנערכה ב-22 ביולי במשרדו של היו"ר, והתקיימה, לטענת מועלם, לפני ישיבה מן המניין של הדירקטוריון. "המשתתפים התומכים בעסקה, ורק הם, קיבלו זימון לישיבה באמצעות הודעות ווטסאפ על כך. חברי דירקטוריון אחרים שהגיעו לפני הישיבה, לא הורשו להיכנס אל ישיבת המטבחון".

נציין כי מדובר בהליך בו נוקטת רשות ני"ע במקרים בהם יש פיטורים או עזיבות של דירקטור או מנכ"ל, במטרה לבדוק אם לא נפל פגם בהתנהלות בתוך החברה, שהביא לעזיבת הבכיר. לכן, באירועים מסוג זה מזמנת הרשות בכירים בחברה, בהם דירקטורים אחרים, בניסיון לבחון בה הוביל לעזיבה.

המטרה של רשות ני"ע היא לבדוק כיצד מתקבלות החלטות בחברה, לוודא כי אין החברה אינה מתנהלת מאחורי הקלעים שלא על פי הממשל התאגידי התקין, שכל המידע משוקף החוצה לציבור המשקיעים כדי שאלו יוכלו לקבל החלטות ושלא מתנהל אירוע פלילי במקרה הקיצוני ביותר.

במכתב ששלח מועלם לסאמט, באמצעות עו"ד אורן גלעדי, הוא טוען כי העביר את בדיקת חוקיות הישיבה ליועמ"ש ולמבקר הפנימי של החברה, ויתכן כי גם טענות אלו ייבדקו על ידי רשות ני"ע. בין היתר הוא טען כי חלק ניכר מהפרוטוקולים של הדירקטוריון אינם מאושרים בפרק הזמן שנקבע לכך בדין. "הפרוטוקולים מובאים לאישור באיחור רב - לפעמים מעל שנתיים. כמו כן לפעמים מועלה לאייפד חומר עבור הדירקטורים רק כ-10 דקות לפני פתיחת הישיבה, דבר שאינו מותיר סיפק בידי הדירקטוריון לדון בנושא ביסודיות".

בכלל מיהרו אז להכחיש את ההאשמות שהפנה מועלם כלפי הדירקטוריון ויו"ר החברה. "החברה דוחה באופן חד משמעי את טענותיו של מרשך המובאות במכתבך, לרבות הטענה לפיה החלטת דירקטוריון החברה שלא להמליץ על מינויו מחדש כדירקטור חיצוני בחברה נובעת בעיקרה מהתנגדותו הנחרצת לעסקת רכישת חברת מקס כפי שנטען במכתבך. טענה זו של מרשך נטענה בעלמא וללא כל תימוכין ומוטב היה שלא הייתה נטענת", ציינו בכלל.

באשר לטענה של מועלם בדבר קיומו של מטבחון המנוהל על ידי יו"ר הדירקטוריון ובו חברים רק דירקטורים התומכים בעסקת מקס, גם כאן בכלל  שללו זאת לחלוטין. "הטענה אינה נתמכת במציאות. מאז מינויו, יו"ר הדירקטוריון הסכים והזמין דירקטורים שרצו בכך להיפגש איתו . הפגישה הבודדה שאוזכרה במכתבך, התקיימה בסמוך לפני ישיבת דירקטוריון, בחדר הסמוך למליאת הדירקטוריון בדלת פתוחה ובשקיפות מלאה. הראיה שמרשך ידע עליה וראה אותה. הפגישה אף דווחה על ידי יו"ר הדירקטוריון לדירקטוריון, והיו"ר ציין כי דלתו פתוחה בפני כל דירקטור המבקש להיפגש עימו", הסבירו בכלל.

בחברת הביטוח מקווים כאמור להשלים את רכישת מקס עד סוף השנה. כלל חתמה בחודש אוגוסט על הסכם מחייב אל מול בעלת השליטה במקס, קרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס (70%). ההסכם סוגר באופן כמעט סופי את רכישת חברת כרטיסי האשראי על פי שווי של 2.47 מיליארד שקל, כאשר מי שמערים בינתיים קשיים על השלמתה הוא אלפרד אקירוב, באמצעות אלרוב נדל"ן שבשליטתו ומחזיקה ב-15% ממניות כלל (בעלת המניות הגדולה ביותר בחברת הביטוח).

אלרוב, שנמצאת מזה חודשים ארוכים בתהליך של קבלת היתר מרשות שוק ההון לשליטה בחברת הביטוח, הודיעה כבר מספר פעמים כי היא מתנגדת לרכישת מקס, ואף הצהירה כי אין בכוונת לקדם רישיון שליטה במנפיק (מקס), ובכך היא תנסה לסקל את הרכישה כיוון שלטענתה כל מי שמחזיק ביותר מ-5% מחברת האם של המנפיק חייב ברישיון מסוג זה.