רינה מצליח פורשת מחדשות 12: "משהו בי נשבר"

בהודעה שפרסמה היום כתבה מצליח: "אני פורשת בלב שלם, בעצב גדול וגם בדאגה. המקצוע שהיה אהבת חיי נצבע בצבעים של כאב" • "יש בארץ שני מחנות פוליטיים: אחד שרוצה באופן אקטיבי לפגוע בעיתונות החופשית, והשני במקרה הטוב 'לא עוסק בזה' ובמקרה הפחות טוב מנסה לסתום את הפה לעיתונאים מהמחנה הנגדי"

רינה מצליח / צילום: אייל בן יעיש
רינה מצליח / צילום: אייל בן יעיש

העיתונאית רינה מצליח, מגישת התכנית "פגוש את העיתונות" לשעבר, הודיעה היום (א') על פרישה מחברת חדשות 12. מצליח עבדה בקול ישראל בתחילת דרכה, ובשנת 1993 הצטרפה לחברת החדשות של ערוץ 2. בחודש יולי השנה הודיעה על עזיבת התוכנית בקשת, אחרי שהגישה אותה במשך תשע שנים. 

בהודעה שפרסמה היום (א'), כתבה מצליח: "הגיע הזמן לפרוש... אני פורשת בלב שלם, בעצב גדול וגם בדאגה. אני כבר כמעט 40 שנה עיתונאית, צמודה לביפר ואחר-כך לסמסים לווטסאפ ולטוויטר. בכל חיי הבוגרים לא עשיתי שום דבר חוץ מלהיות עיתונאית".

"אני עצובה, מאוד עצובה. קשה לי לעזוב את חברת החדשות, שהייתי בין מקימיה. רבים ודאי לא זוכרים שלפני 30 שנה רוב הציבור, כולל בתעשייה המקומית, לא האמינו שיש היתכנות לערוץ מסחרי בישראל. חברים הזהירו אותי שתוך זמן קצר אהיה מובטלת, שאני עושה את טעות חיי כשאני עוזבת את קול ישראל, שם כבר היתה לי משרה טובה ובטוחה", כתבה.

מצליח כתבה כי היא שברה כמה תקרות זכוכית, אבל "זהו, הגיע הזמן להיפרד". לדבריה, "אני מרגישה שאני צריכה מנוחה. עייפתי גם, ואולי בעיקר, מתחום הסיקור שלי: הפוליטיקה. אני כבר לא מתרגשת להגיע לכנסת, ולא ממש מתרגשת לראיין עוד שר ועוד חבר כנסת". 

"נותרה בי צלקת קשה"

מצליח חוזרת לכך שלפני שנתיים היא עברה מתקפה אישית קשה מאוד. "חשבתי שהתגברתי עליה. לא נבהלתי ממכתבי האיום על חיי, וניקיתי את הפלאפון מאלפי הודעות השטנה שהופנו גם להוריי האהובים ז"ל. אבל עם הזמן הבנתי שבכל זאת נותרה בי צלקת קשה". 

עיתונאים תחת אבטחה: עלייה באיומים על אנשי תקשורת
בגלל הסתה ברשת: אבטחה הוצמדה לעיתונאים בכירים 

התוקפים, לדבריה, היו מאורגנים והופעלו על-ידי כוחות פוליטיים. "לא הפחידו אותי, אבל משהו בי נשבר. המקצוע שהיה אהבת חיי נצבע בצבעים של כאב. התשוקה שלי נדדה למקומות אחרים".

לדברי מצליח, היא עסוקה במיזם חדש. "אני מחפשת משקיע להקמת תחנת רדיו 'נוסטלגיה', תחנה שתשמיע רק שירים ישנים. זה יסייע לאמנים ותיקים וגם לאזרחים ותיקים כמוני, שלא כל-כך מתחברים לטודו בום...", כך כתבה.

מצליח הפנתה אצבע מאשימה אל עבר כוחות פוליטיים המדאיגים אותה. "למדתי בשנים האחרונות שיש בארץ שני מחנות פוליטיים: אחד שרוצה באופן אקטיבי לפגוע בעיתונות החופשית והעצמאית, והשני במקרה הטוב 'לא עוסק בזה' ובמקרה הפחות טוב מנסה לסתום את הפה לעיתונאים מהמחנה הנגדי. אז המקצוע שלכם, חבריי היקרים, הוא עיתונות - אבל השליחות שלכם היא לשמור על חופש העיתונות וחופש הביטוי", כתבה.

מצליח מוסיפה: "הפגיעה בחופש העיתונות לא ישירה, אבל העצמת התחרות גורמת לא פעם לעגל פינות, להגמיש עקרונות מקצועיים, לא לדייק בכללי האתיקה, לפחד משיימינג ברשתות, לפחד מפגיעה במקורות כל זה מחלישים את עצמאות העיתונאי. אני מאמינה שכל עיתונאי צריך להצמיח לעצמו עמוד שדרה, כי רק זה יבטיח לו הצלחה לאורך זמן". 

"עיתונאית מעולה בכל רמ"ח איבריה" 

אבי וייס, מנכ"ל חברת החדשות של קשת, אמר לעובדי החברה: "רינה היא מדור המייסדים ומחלוצות חברת החדשות, עובדת מספר 4 בחברה. במרץ, בהתמדה ובכישרון רב היא הפכה לאחד מעמודי התווך של חדשות ערוץ 2, שלימים הפכה לחדשות 12.

"רינה היא עיתונאית מעולה בכל רמ"ח איבריה, והסמל המסחרי שלה הוא היושרה המקצועית. רינה מעולם לא נתפסה במתק-שפתיים או בחנופה לאיש או לאישה. הצופים ידעו ויודעים שאפשר לסמוך עליה שתנקוט אותה מידת תקיפות כלפי כל מרואיין, ואותה מידת אמפתיה וחמלה כלפי כל אדם שנעשה לו עוול".

לדבריו, "הפרשנויות שלה והשאלות הנוקבות שלה הדהדו בכל בית ובכל סלון". הוא הוסיף: "רינה, עשרות שנים עבדת בשביל הצופות והצופים, ואין לי ספק שהם מודים לך על כך. יש לך זכויות רבות מספור בחברת החדשות".