בעל החברה שמסייעת למפעלים בפריפריה: "המחוקק לא נותן מענה רגולטורי הולם לעסקים חברתיים"

יואש פלמור, בן 31 מתל אביב, נשוי • מייסד ומנכ"ל של Consul - עסק חברתי שמסייע למפעלים ולעסקים בפריפריה • "בעלי העסקים והמפעלים משלמים לנו בשוטף פלוס, כפי שמקובל. יש לנו סכנה להיכנס לבעיה תזרימית, מה שדורש התנהלות זהירה מאוד" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

יואש פלמור, מייסד ומנכ''ל Consul / צילום: אורן קאן
יואש פלמור, מייסד ומנכ''ל Consul / צילום: אורן קאן

"לצערי, אין היום הגדרה של הרגולטור לעסק חברתי. אנחנו עמותה, ולכן אנחנו לא מנכים מע"מ וחייבים לשלם מס שכר על המשכורות שאנו משלמים לעובדים שלנו", אומר יואש פלמור, מייסד ומנכ"ל של חברת Consul.

"מצד שני, אנחנו עסק, ולכן קשה לנו לגייס תרומות ביחס לעמותות 'רגילות'. המחוקק לא נתן עדיין מענה רגולטורי הולם לעסקים חברתיים. אנחנו בין לבין וזה הקושי הגדול שאנחנו נתקלים בו. יש מדינות בעולם שכבר העבירו חקיקה מיוחדת בנושא הזה, והגיע הזמן שהדבר ייעשה גם בישראל".

קונסול הוא עסק חברתי שמסייע למפעלים בפריפריה בליווי, ייעוץ ויישום, על מנת לשפר את כושר התחרות שלהם ולתרום לתעסוקה באזור. "אנחנו עסק חברתי, כל העודפים מושקעים במטרות הארגון, והמטרה שלנו היא לתת ערך עסקי שניתן למדוד ולהעריך. אנחנו משביחים את המפעלים העובדים איתנו, ונמדדים על בסיס שיפור תוצאות עסקיות".

יואש מציין את דרכי המימון של העסק. "רתמנו את קרן דרומה־צפונה וקרן סטף ורטהיימר, ששותפים לחזון לחיזוק הכלכלה בפריפריה, ולאחרונה צירפנו את בנק הפועלים כשותף. נכון להיום, עבדנו כבר עם כ־100 מפעלים ועסקים בגודל בינוני.

"אנחנו רשומים כמוסד ללא כוונות רווח וככזה אנחנו לא מקבלים מסגרת אשראי. הלקוחות שלנו, בעלי העסקים והמפעלים, משלמים לנו בשוטף פלוס, כפי שמקובל. יש לנו סכנה להיכנס לבעיה תזרימית, מה שדורש התנהלות זהירה מאוד".

כאמור, הלקוחות של העסק מגיעים מהפריפריה. "אנחנו רואים שם בעיקר בעיה של כוח אדם, ובעיקר בעיה של כוח אדם איכותי. ולא מדובר רק בגיוס צוות עובדים ועובדות. גם השירותים שהעסקים והמפעלים מקבלים נמצאים באיכות יותר נמוכה ביחס למרכז.

"בעיה נוספת שקיימת בחלק מהסקטורים היא המרחק של העסקים מקהל היעד שנמצא ברובו במרכז - הן מבחינה שיווקית והן מבחינה לוגיסטית. לדוגמה, יצרני מזון בוטיקי שרוצים להיכנס למודעות של קהל יעד בעל הכנסה ממוצעת גבוהה - קהל יעד זה נמצא בעיקר במרכז הארץ, וההגעה אליו כרוכה בעלויות שיווק ושינוע גבוהות".

הצוות של יואש מונה 15 עובדים וכ־15 מנטורים בכירים. "השאיפה שלנו היא להיות הכתובת לכל עסק בגודל בינוני בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית. כלומר, שכל עסק יידע שיש לו כתובת לשירות מקצועי, אמין והוגן, שמביא לתוצאות בשטח.

"עסקים שעבדנו איתם בעבר הצליחו להכפיל את הייצוא בשנה, להגדיל את הרווח התפעולי ב־35%, או להגדיל את ההכנסות ב־73% תוך שנתיים. אנחנו רוצים להמשיך לעשות את מה שאנחנו טובים בו".