ישראל, ירדן ואיחוד האמירויות חתמו על הסכם להאצת פרויקט מים תמורת חשמל

ההסכם, שעליו דווח לראשונה בגלובס, נחתם בשולי ועידת האקלים בשארם • במזכר ההבנות שנחתם מתחייבים הצדדים להאיץ את המהלכים ליישום שלבי הפרויקט השונים, הקמת השדה הסולארי הענק במדבר ירדן והקמת מתקן ההתפלה בחוף ישראל בצפון הארץ

נציגי ישראל, ירדן ואיחוד האמירויות בעת חתימת הסכם להאצת פרויקט מים תמורת חשמל / צילום: Bradley D'coutho
נציגי ישראל, ירדן ואיחוד האמירויות בעת חתימת הסכם להאצת פרויקט מים תמורת חשמל / צילום: Bradley D'coutho

ישראל, ירדן ואיחוד האמירויות חתמו בשארם א-שייח' במצרים על מזכר הבנות MOU להאצת המהלכים למימוש פרויקט מים תמורת חשמל, שההסכם בנוגע אליו נחתם לפני כשנה בדיוק.

ההסכם, שעליו דווח לראשונה בגלובס, נחתם בשולי ועידת האקלים בשארם, ואת ישראל ייצג בו השר לשיתוף-פעולה אזורי, עיסאווי פריג'. את הצד הירדני ייצג שר המים הירדני מוחמד אל נג'ר, ואת איחוד האמירויות, השושבינה של ההסכם, ייצגה שרת האקלים מרים אל מהירי. בטקס נכח גם ג'ון קרי, שליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לענייני אקלים ומי שהיה שר החוץ האמריקאי בימי אובמה. 

רגע לפני החלפת הממשלה: ישראל תחתום על מזכר הבנות עם ירדן והאמירויות | בלעדי
בכיר אמירותי: ישראל אשמה בעיכובים בפרויקט מים תמורת חשמל 

במזכר מתחייבים הצדדים להאיץ את המהלכים ליישום שלבי הפרויקט השונים, הקמת השדה הסולארי הענק במדבר ירדן והקמת מתקן ההתפלה בחוף ישראל בצפון הארץ. במזכר נאמר כי ישראל וירדן מתחייבות להביא פתרונות לכל הנושאים הנמצאים בבחינה ובתהליכי תכנון, לקדם את פעילותן של הוועדות המשותפות האמורות, לפקח ולנהל את הפרויקט המשותף ולהציג בתוך שנה את ההתקדמות בוועידת COP28 שתתקיים באמירויות.

נזכיר כי דובר בהסכם בעל שני חלקים: החלק הירדני שקובע הקמת מתקן סולארי במימון וניהול אמירתי, בתפוקה של 600 מגאוואט שיסופקו לישראל; ומנגד ישראל אמורה לספק 200 מיליון קוב מים בשנה, כמות שאמור לספק מתקן ההתפלה החדש. 

נתניהו ימשיך את ההסכם? 

פריג' אמר לגלובס כי "אנחנו מותירים היום לממשלה הבאה מורשת שיתוף-פעולה אזורי חוצה גבולות שמייצר תקווה לאזור כולו, כשמדינות חוברות יחד כדי לקדם ניצול אופטימלי של משאבי הטבע. מורשת של עשיה שמוכיחה את עוצמתו של השלום".

שרת האנרגיה, קארין אלהרר, מסרה: "החתימה על הסכמי השגשוג הייתה פתיחתו של דף חדש ביחסים בין ישראל וירדן. העבודה המאומצת מאז על-מנת להביא ליישומו של הפרויקט הובילה לעליית מדרגה ביחסי האמון בין המדינות, מתוך ההבנה שפעולה משותפת נגד השפעות משבר האקלים מטיבה עם אזרחי האזור וטומנת בחובה הזדמנות גאופוליטית, כלכלית וסביבתית. כולי תקווה שהממשלה המתהווה תאמץ את הפרויקט שהובלתי ולא תיתן לאף מכשול לפגוע ביישומו, כי מדובר בפרויקט טוב לכל הצדדים וחוצה דעות פוליטיות". 

והאם מזכר ההבנות מחייב את ממשלת נתניהו? בעיקרון, כל צד יכול לבטל את ההסכם בשלבים האלה אבל נראה כי ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ,שהסכמי אברהם הם מהישגיו הגדולים, ימשיך אותו. מדוע? כדי לחזק את הסכמי אברהם ואת הקשר לאמירויות ולייצר עוד מנוף לשיפור היחסים עם ירדן ולחיזור היחסים עם האמירויות, שם רואים בהסכם המים תמורת חשמל עניין מהותי.

להסכם נלוותה ביקורת על התקדמות איטית וביורוקרטיה בצד הישראלי, ביקורת שהשמיעו הן גורמים אמירתיים והן גורמים בישראל.

מנכ"ל משרד האנרגיה הישראלי, ליאור שילת, דחה את הטענות ואמר כי ישראל עומדת בכל מתווה לוח הזמנים שנקבע בהסכם הראשוני מנובמבר 2021. הוא הדגיש כי מדובר בהסכם כלכלי לכל דבר, וכי מחירי המים והאנרגיה ייקבעו באמות-מידה מסחריות-כלכליות. לדבריו, בעוד שנה ניתן יהיה להגיע להסכם מפורט, לרבות לוחות זמנים ליישום הפרויקט כולו. 

הרצוג מעורר סערה

הנשיא יצחק הרצוג, המייצג את ישראל בוועידת האקלים, עורר סערה קטנה, כאשר אמש (ב'), במהלך צילום משותף של ראשי המשלחות, נראה משוחח קלות עם ראש ממשלת תוניסיה נאג'לה רמדאן ומחליף חיוכים עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי. ברשתות החברתיות הערביות נמתחה ביקורת חריפה בעיקר על רמדאן, שהואשמה ב"נורמליזציה" עם הנשיא הישראלי.

הרצוג פרסם היום (ג') הודעה, ולפיה במסגרת צילום תמונת המנהיגים המשותפת פנה נשיא המדינה אל המנהיגים שעמדו לצידו והציג את עצמו בנימוס כמקובל. "ביחס לראש ממשלת תוניסיה וראש ממשלת לבנון שעמדו בקרבתו, משהציגו את עצמם זה לזה, הובן בין המנהיגים כי לא יוכלו לשוחח. בכך מסתכם השיח בין שלושת המנהיגים".