פרשת רונאל פישר: רישיון עורך הדין של עד המדינה נלקח לצמיתות

בית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין שלל לצמיתות את רישיון עורך הדין של ערן מלכה, שהורשע בזמנו בעבירות שוחד, הפרת אמונים, שיבוש הליכי משפט ועבירות נוספות בפרשת רונאל פישר • טענתו של מלכה כי סגן ראש המחלקה לשוטרים דאז משה סעדה הבטיח לו בעל פה כי לא ילקח ממנו רישיון עריכת הדין - נדחתה • עורכת דינו של מלכה: "בכוונתנו לערער על ההחלטה"

ערן מלכה / צילום: רפי קוץ
ערן מלכה / צילום: רפי קוץ

בית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין שלל לצמיתות את רישיון עורך הדין של ערן מלכה, עד המדינה בפרשת רונאל פישר. מלכה הורשע כי במסגרת תפקידו כקצין חקירות ביחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) בלהב 433, קשר קשר עם פישר ומסר לו תמורת כסף מידע רגיש מחקירות משטרה, התראות על מעצר ועוד. הוא הורשע בעבירות שוחד, הפרת אמונים, שיבוש הליכי משפט ועבירות נוספות. 

משפטו של רונאל פישר צפוי להיעצר זמנית בשל טענה חדשה של עד המדינה | בלעדי
 פרשת רונאל פישר: 7 שנים אחרי הגשת כתב האישום, עד המדינה ערן מלכה חזר לדוכן העדים
עד מדינה ועורך דין: משפט רונאל פישר מסתבך בגלל טענה חדשה
תקוע כבר שבע שנים: מה מעכב את משפט רונאל פישר?

מלכה נדון לשבע שנות מאסר ושוחרר שחרור מוקדם בשנת 2019. הוא קיבל את רישיון עריכת הדין בחזרה לאחר שנשלל עם הגשת כתב האישום. רק בדצמבר 2020 ביקשה המדינה לשלול את רישיונו לצמיתות, ונפתח ההליך בבית הדין המשמעתי. 5 שנים חלפו מאז הפך פסק הדין לחלוט ועד שהוגשה בקשה, ו- 8 חודשים חלפו מאז הוחזר למלכה רישיונו.

בהליך המשמעתי טען מלכה לראשונה כי סגן ראש המחלקה לחקירות שוטרים, משה סעדה, בקרוב חבר כנסת מטעם הליכוד, הבטיח לו בעל-פה כי לא יישלל ממנו רישיון עריכת הדין. מלכה העיד שנתיים קודם לכן נגד פישר ולא טען כל טענה על טובות הנאה שהובטחו לו מחוץ להסכם הכתוב. בפרקליטות ובמח"ש הכחישו כי הייתה הבטחה כזו.

טענה חדשה זו גררה את הפסקת הדיונים במשפטו של פישר ואילצה את הפרקליטות לבצע השלמת חקירה. במסגרת השלמת החקירה נגבתה עדותו של סעדה ועדים נוספים. העיכוב החל באפריל השנה, אז התגלתה הטענה לעורכי דינו של פישר. העיכוב נמשך גם בימים אלה, מאחר שהשלמת החקירה לא הסתיימה, ומלכה צפוי לחזור לדוכן העדים שוב כדי לסיים את עדותו. 

לא מעידה חד-פעמית

חברי בית הדין המשמעתי האזורי, עידן דביר, אלי איש שלום ויעל קלוגמן, קבעו כי הוצאתו של מלכה מהלשכה נדרשת בשל חומרת המעשים, וכי "מדובר במעשים שמהותם בגישה ומעילה בתפקיד הציבורי החשוב שמילא, באופן שפוגע ביסודות האמון שהציבור רוצה לרחוש כלפי קצין משטרה בתפקיד כה בכיר ורגיש". עוד הם הדגישו כי לא מדובר במעידה חד-פעמית, וכי המעשים התגלו רק עם חשיפת הפרשה ולא ביוזמתו.

סעדה העיד בהליך המשמעתי והכחיש שהבטיח למלכה כי רישיונו לא יישלל ממנו. סעדה ציין כי לא הייתה כלל סיטואציה שהיה לבד עם מלכה. "לשבת איתו בארבע עיניים, בלי אף אחד, בלי חוק, זה בעייתי, כשאני בשלב של משא-ומתן", אמר סעדה, והוסיף כי לא היה מדובר במשא-ומתן שגרתי. "אני מנהל שיח מול פרקליט מדינה ויועץ משפטי לממשלה בקו השני. הכול היה פה מאוד מוקפד, מאוד זהיר, והיה פה ויכוח על כל תג ותג".

בית הדין דחה את טענתו של מלכה כי הובטחה לו טובת הנאה מסעדה. נקבע כי מדובר בטענה כבושה, וכי גרסתו "תמוהה ובלתי אמינה", ואילו עדותם של סעדה ועו"ד קרן אלטמן ממח"ש נמצאו אמינות, הגיוניות ומשכנעות.

עו"ד ימימה אברמוביץ', שייצגה את ערן מלכה בהליך, מסרה בתגובה: "בכוונתנו לערער על ההחלטה נוכח השגיאות הרבות ששגה בית הדין המשמעתי. כן אומר כי דווקא מלשכת עורכי הדין מצופה לשמור על הגינות ועל הוגנות ההליך, דבר שבוודאי לא נעשה במקרה זה".

*** חזקת החפות: רונאל פישר לא הורשע, ועומדת לו חזקת החפות.