הסערה במגדל: המפקח על הביטוח שוקל לקחת מידי שלמה אליהו את היתר השליטה

פחות מיממה לאחר התפטרות מתוקשרת נוספת מצמרת החברה, הפעם של היו"ר יפתח רון-טל, פנה מ"מ הממונה על הביטוח לחברה במכתב חריף והזהיר כי ינקוט בצעד זה לנוכח "התמשכות חוסר היציבות בדירקטוריון ובהנהלה"

בעל השליטה במגדל שלמה אליהו / צילום: עינת לברון
בעל השליטה במגדל שלמה אליהו / צילום: עינת לברון

הסערות הלא נגמרות בצמרת חברת הביטוח מגדל, מובילות את הרגלטור לאיים בנקיטת צעדי אכיפה דרמטיים על החברה, ובהם איום ברור על לקיחת היתר השליטה בחברה מידיו של שלמה אליהו. פחות מיממה לאחר התפטרות נוספת בצמרת מגדל, הפעם של יו"ר מגדל ביטוח, האלוף (במיל') יפתח רון-טל, שיגר לחברה מ"מ הממונה על רשות שוק ההון, הביטוח והחסכון, עמית גל, מכתב חריף.

ההתפתחות הדרמטית במכתב היא כי הממונה על הביטוח שוקל לעשות שימוש בסמכויותיו, "לרבות שינוי ההיתר להחזקת אמצעי שליטה ולשליטה במבטחים", כך הודיעה מגדל . השימוש בסמכויות כאמור "עשוי להתייחס גם להיבטים הנוגעים לגרעין השליטה והיקפו, מערכת היחסים בין החברה לבין מגדל ביטוח ועדכון כתבי התחייבויות להשלמת הון עצמי שניתנו יחד עם ההיתר האמור".

מגדל אחזקות ביטוח ופיננסים, מדווחת כי מ"מ הממונה גל שלח לה מכתב שכותרתו "התמשכות חוסר היציבות בדירקטוריון והנהלת מגדל חברה לביטוח" המכתב הופנה גם לבעלי השליטה בחברה, שלמה וחיה אליהו, ולחברי דירקטוריון החברה ודירקטוריון מגדל ביטוח. במכתב צוין, כי לעמדת הממונה, "הכשלים והליקויים המאפיינים את הממשל התאגידי של מגדל ביטוח מזה תקופה", לצד התחלופה הרבה בצמרת, "מעצימים את חוסר היציבות הניהולית המשמעותי בחברה". סוגיה זו, מודיעים במגדל לבורסה, "בנוסף לעובדה כי מגדל ביטוח מתנהלת מזה תקופה ללא תכנית אסטרטגית סדורה, מערערות את יציבות מגדל ביטוח ואת ניהולה התקין".

הממונה עשוי לדרוש גם למנות יו"ר למגדל ביטוח לתקופה של 3 שנים לפחות, לקבוע הוראות שונות בהרכב הדירקטוריון ולהטיל מגבלות על חלוקת דיבידנדים. כמו כן, הוא עשוי לבסס הפרדה מבנית בין חברת האחזקות וחברת הבת שלה מגדל ביטוח, ולהטיל מגבלות נוספות.

במקביל בחברת מגדל הזדרזו ושלחו מכתב תשובה למ"מ הממונה על הביטוח, עמית גל. במכתב שנשלח באמצעות עו"ד צבי אגמון, גורסים במגדל כי הממונה למעשה לא מעורה בכלל הפרטים שנוגעים לעזיבות וההתפטרויות של הבכירים השונים בצמרת החברה. כמו כן, מאשימים שם את גל כי הוא בעצם מערער את השליטה בחברת הביטוח.

"ההוראות המפורטות במכתבך", מציינת החברה במכתב התגובה, "בחלקן הגדול פוגעות בשליטה של מגדל אחזקות במגדל ביטוח, ותוצאתן עלולה להביא לאי-יציבות הן במגדל אחזקות, הן במגדל ביטוח, וזאת בניגוד כוונתך". בנוסף נכתב על ידי מגדל כי המסכת העובדתית שקשורה בגל העזיבות בצמרת החברה, "לא נפרשה בפניך באופן הראוי".

בחברת הביטוח מציינים כי גם בחברת האחזקות, וגם בחברת הביטוח שמוחזקת על ידה, פועלים "לשמירת יציבותה של מגדל ביטוח". בחברה מציעים לגל להיפגש עימם בכדי שיוכלו לפרוש בפניו את מסכת העובדות המלאה.