היום שאחרי המונדיאל בקטאר: פירוק אצטדיונים והאטה כלכלית

חגיגת הכדורגל העולמי תצא לדרך בעוד קצת יותר משבוע, אך התחזיות כבר מסתכלות אל העתיד • קטאר צפויה להאטה כלכלית אחרי סיום הטורניר, שתשפיע בעיקר על מגזרי האירוח והנדל"ן • וגם: לאן ילכו ההשקעות שאליהן נכנסה המדינה בעשרות ענפי ספורט?

אצטדיון 947, מזרחית לדוחה. יארח 6 משחקים ואחר כך יפורק לחלוטין / צילום: Shutterstock
אצטדיון 947, מזרחית לדוחה. יארח 6 משחקים ואחר כך יפורק לחלוטין / צילום: Shutterstock

12 שנים אחרי אותה בחירה מושחתת שהובילה את גביע העולם לקטאר ב־2022, הודה השבוע ספ בלאטר ש"הבחירה הייתה טעות". בלאטר, שהיה נשיא פיפ"א במשך 17 שנים ונחקר בין היתר בשל חשדות לשחיתות סביב הבחירה בקטאר, אומר היום את מה שרבים אמרו כבר מזמן: "קטאר מדינה קטנה בשביל לארח את גביע העולם, והאירוע הזה הוא פשוט גדול עליה".

קטנה או לא, בעוד פחות משבועיים ייצא לדרך האירוע הגדול, שאפילו בסוכנויות ההימורים פתחו עליו ליין שיועבר למדינה אחרת כי השחיתות תתברר או כי אי אפשר להעביר מונדיאל מהקיץ לחורף.

היום שאחרי: הכלכלה עומדת בפני שינוי

קטאר, שבזמן הבחירה לא היו בה אפילו שני אצטדיוני כדורגל ראויים, השקיעה מאז יום ההכרזה ב־2010 סכום שמוערך ב־220 מיליארד דולר - פי עשרה מההשקעה של רוסיה ב"מונדיאל היקר בהיסטוריה" (לשעבר) של 2018.

מה יקרה אחר כך? אחריהם המבול. בניגוד למקומות אחרים שהתקיים בהם מונדיאל, לא תישאר "מורשת" ותשתיות הכדורגל הנמצאות כיום במדינה שבצפון־מזרח חצי האי ערב ייראו אחרת לגמרי ואף יפורקו. עד כדי כך שהמבקרים בה עשור לאחר מכן יתקשו להאמין כי המדינה אירחה מונדיאל.

 
  

גם הכלכלה עומדת בפני שינוי די מהיר - בתחזית של סוכנות הדירוג S&P בימים האחרונים נכתב כי קטאר צפויה להאטה כלכלית אחרי סיום הטורניר, שתשפיע בעיקר על מגזרי האירוח והנדל"ן.

השאלה הגדולה אחרי המונדיאל תהיה לגבי ההשקעות שאליהן נכנסה קטאר בעשרות מגזרי ספורט. השקעה בהסכמי חסות, רכישת מועדונים, קניית זכויות שידור במחירים מופקעים - כל אלו התרחשו כדי לקדם את רעיון גביע העולם ב־2022.

הזרמת ההון מקטאר הגיעה לשיא בפרויקט הרכישה וההשקעה בקבוצת הכדורגל פריז סן ז'רמן. לפי הערכות, הוזרמו מאז הרכישה ב־2011 מעל 1.4 מיליארד אירו רק לרכישת שחקנים, לצד מאות מיליונים רבים בהסכמי חסות, תשתיות ועוד.

מהו האופק של נשיא פריז סן ז'רמן נאסר אל־חלאיפי להשקיע בפריז כשאין עוד מונדיאל לקדם? ומה יהיה כעת האינטרס של קרנות ההשקעה הממשלתיות להמשיך ולתמוך במיליארדי דולרים בקבוצות ספורט מחוץ למדינה?

גם ההשקעה של הקטארים בספורט דרך רכישת זכויות שידור תתברר בשנים שלאחר המונדיאל. ההשקעה נעשתה דרך זכייה של ערוץ הספורט הקטארי beIN (שפוצל מאל ג'זירה) במכרזים שאליהם ניגשו בסכומים ללא־תחרות, שהכניסו לליגות ומשם לקבוצות הספורט מיליארדי אירו בכל שנה.

בלי מורשת: האצטדיונים יפורקו

לגבי גורלם של 8 האצטדיונים שיארחו את גביע העולם - לממשל הקטארי אין רצון לייצר מורשת או להחזיק אותם כפי שהם כיום. הקטארים בנו 7 מ־8 האצטדיונים שיארחו את המשחקים (גם האצטדיון השמיני שופץ באופן מוחלט). הם יוחזקו שנה נוספת, פחות או יותר באותה מתכונת, לטובת אירוח אליפות אסיה בכדורגל ב־2023 שתתקיים בקטאר, אבל מיד אחר כך יתחיל שינמוך של המתקנים.

"אצטדיון 974" שנחנך ב־2021 מזרחית לדוחה יארח 6 משחקים במהלך המונדיאל ואחר כך יפורק לחלוטין. הוא האצטדיון הזמני הראשון בתולדות פיפ"א, והוא נבנה מ־974 מכולות שאמורות אחרי המונדיאל למצוא את עצמן חוזרות למקומן הטבעי בתחום ההובלה הימית.

רק שתי קבוצות מהליגה הבכירה, אל־ראיאן ואל־וואקרה, ישחקו באצטדיוני המונדיאל שלהן. יתר האצטדיונים המכילים 40 אלף מקומות ישיבה יצומצמו ל־20 אלף לאחר הטורניר. אצטדיון "Education City" שנמצא באל־ריאן, במרחק 13 ק"מ מדוחה, יצטמצם במחצית וישמש את קבוצות הספורט של הסטודנטים. יתר 20,000 המושבים ייתרמו למדינות אחרות שצריכות סיוע בהקמת תשתית ספורטיבית.

אצטדיון לוסייל הנוצץ, עם חזית הזהב וקיבולת של 80,000 מקומות, יארח 10 משחקים בטורניר, כולל את משחק הגמר. אחרי הטורניר יפורקו רוב הכיסאות, האצטדיון וסביבתו יהפכו למרחב קהילתי, והאתר יכלול בתי ספר, בתי קפה, חנויות, שירותי ספורט ומרפאות בריאות. השכבה העליונה של האצטדיון תהפוך למרפסת חיצונית לבתים חדשים.

בסך הכל התחייבה קטאר להסיר 170 אלף מושבים מאצטדיוני המונדיאל, הם יועברו למדינות מתפתחות, והקיבולת של האצטדיונים תצומצם על מנת להתאים אותם לתשתית הספורט האמיתית כביכול שנדרשת לקטאר. כביכול, כי לכולם ברור שמדובר בתשתיות לא ריאליות עבור מדינה שיש בה רק 350 אלף אזרחים מקומיים ופועלת בה ליגת כדורגל אחת חלשה, גם במונחים של אזור המזרח התיכון והמפרץ.

לא רק קטאר: גם באמירויות יהנו

לפי הדוח של S&P, אחת מהנהנות העיקריות מקיום המונדיאל בקטאר תהיה איחוד האמירויות שנמצאת במרחק של שעתיים מטיסה. בשל היעדר תשתיות אירוח מספקות, חלק גדול מהאוהדים יבלו את הימים שלפני המשחקים באיחוד האמירויות, בעיקר בדובאי, שתפעיל עשרות טיסות יומיות לקטאר לטובת המשחקים.

"אנו מצפים שדובאי תהיה המרוויחה העיקרית מחוץ לקטאר, לאור קרבתה הגיאוגרפית והיצע התיירות המבוסס כבר, קשרי חברות תעופה ואשרות תייר מרובות כניסות למחזיקי כרטיסים למונדיאל", נכתב, בסקירה של S&P לקראת הטורניר.

העובדה שקטאר צפויה לקלוט במהלך המשחקים כ־1.5 מיליון תיירים תציף את הקשיים הלוגיסטיים של קיום אירוע כזה - "מה שיועיל למדינות המפרץ השכנות", לפי S&P. הערכות הן שאיחוד האמירויות תהפוך לשער הכניסה למשחקי המונדיאל ותהנה ממיליון תיירים במהלך חודש המונדיאל.

קטאר איירווייז, יחד עם חברות תעופה אחרות במפרץ, סיכמו כבר לפני כחצי שנה על השקת "טיסות שאטל" ביום משחק בין דוחא למספר ערים אזוריות. המשמעות היא שאוהדי כדורגל באזור לא יצטרכו להישאר בקטאר כדי לצפות במשחקים. FlyDubai תפעיל 30 טיסות יומיות בין דובאי לדוחא.

באשר ללינה במהלך הטורניר, על פי הדיווחים, בעלי נכסים בדובאי עוברים להשכרה לטווח קצר, ולא לחוזי השכירות השנתיים הרגילים, כהכנה לאוהדים הנוהרים לאזור לקראת המונדיאל. וכמובן, המחירים לשכירות כאלו מזנקים - העלייה השנה במחירי השכירות תנוע בין 15% ל־25% עד דצמבר, בהשוואה לתעריפים הקיימיים כיום.