הבורסה שטלטלה את הקריפטו השבוע קורסת: FTX בדרך לפשיטת רגל

לפי הודעת החברה שפורסמה בטוויטר, FTX הגישה בקשה לפשיטת רגל • באנקמן-פריד ייפרד מתפקיד המנכ״ל

סאם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ''ל בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, Graeme Sloan/Sipa USA
סאם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ''ל בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, Graeme Sloan/Sipa USA

בורסת מטבעות הקריפטו של הצעיר בן ה-30 סם באנקמן-פריד - FTX - הגישה בקשה לפשיטת רגל. כך על פי הודעת החברה שפורסמה בטוויטר. בנוסף לכך, באנקמן-פריד ייפרד מתפקיד המנכ״ל.

היזם בן ה-30 שהפיל את שוק הקריפטו: הכירו את סם בנקמן-פריד

 ● בין הנפגעים מסחרור בורסת FTX: קרן טייגר גלובל ודוגמנית העל ג'יזל 

בתוך כך, המטבעות המובילים צונחים. הביטקוין מאבד כעת 5% ושערו עומד על כ-16,500 דולר. האתריום יורד בשיעור דומה ושערו קצת יותר מ-1,200 דולר למטבע.

״המהלך נועד לספק לקבוצת FTX את ההזדמנות להעריך את מצבה ולפתח תהליך למקסום התאוששות לבעלי עניין", אמר ג'ון ריי, מי שיחליף את באנקמן בתפקיד המנכ״ל.

הוא הוסיף כי "לקבוצת FTX יש נכסים יקרי ערך שניתן לנהל ביעילות רק בתהליך מאורגן ומשותף. אני רוצה להבטיח לכל עובד, לקוח, נושה, צד חוזה, בעל מניות, משקיע, רשות ממשלתית ובעל עניין אחר שאנו הולכים לבצע את המאמץ הזה בחריצות, יסודיות ושקיפות", המשיך ריי.

כך, עברה בורסת FTX מהערכת שווי של 32 מיליארד דולר לפשיטת רגל בתוך ימים בודדים.

על פי ההערכות, החובות של FTX עומדים על סכום של למעלה מ־7 מיליארד דולר. לחברה האחות, אלמידה, גם היא בבעלותו של האיש שעומד מאחורי FTX, סם באנקמן־פריד, חובות המוערכים בכמה מיליארדים.

בשוק מעריכים שמדובר באירוע שנמצא בראשיתו, ועוד תהיה לו השפעה רחבה. כבר כעת רבים רואים השלכות על פרויקטים נוספים, כגון המטבע SOL של סולנה, בו החזיקה אלמידה בהיקפים משמעותיים.

הצעיר שרצה להיות רובין הוד של הקריפטו

באנקמן־פריד, צעיר בן 30 בסך הכל, נתפס כמעין מושיע של ענף הקריפטו. הוא רצה למצב את עצמו בתור המבוגר האחראי, מתווה הדרך לענף טוב וחזק. הוא הקפיד להיות מעורב ברגולציה, לתת הערות, לחוות את דעתו, להגיע לשימועים שהתקיימו על עתיד הענף, ופיזר שלל אמירות אלטרואיסטיות.

"יש לנו אחריות להתערב כדי לבלום את אפקט ההדבקה בקשיים של גופי הקריפטו השונים", אמר באחת מההופעות הפומביות שלו. "זה מה שחשוב לענף, ואני רוצה לעשות מה שאפשר כדי לעזור לו לצמוח ולשגשג".

בתחילת 2022 הונו של בנקמן־פריד הוערך ביותר מ־24 מיליארד דולר, והוא דורג במקום ה־60 ברשימת המיליארדרים של מגזין פורבס. היום הוא שווה פחות ממיליארד דולר.

הטלטלה הנוכחית שהובילה לקריסה


הטלטלה הנוכחית ב־FTX התחילה בפרסום ב־CoinDesk, מגזין של תעשיית הקריפטו, על המאזן של חברת האחות אלמידה.

על פי אותו פרסום, המאזן מורכב בחלקו הגדול מהמטבע שהנפיקה FTX, כסף שלא מייצג שווי אמיתי. כל זאת בזמן שבבורסה הנכשלת הושקע כסף אמיתי - והרבה. החברה ביצעה מספר סבבי גיוס: 900 מיליון דולר היא גייסה באמצע 2021 לפי שווי של 18 מיליארד דולר, ובתחילת 2022 היא גייסה עוד 400 מיליון דולר לפי שווי דמיוני של 32 מיליארד דולר.

הטכנולוגיה החדשה הלהיבה את קרנות ההשקעה, וחברות הקריפטו הצליחו לגייס סכומים אסטרונומיים. האסטרטגיה הייתה ברורה: מדובר בטכנולוגיה שתשנה את העתיד, ההשקעה בפיזור רחב בין מספר רב של מיזמים, מתוך הבנה שרובם יכשלו, ומי שיצליח - יצליח בגדול. בתוך כל זה, כסף רב הושקע במינופים ובתרגילים פיננסיים, בחסות רישומים חשבונאים לקויים, במקום בחדשנות אמיתית.

כשכבר היה ברור שהחברה בצרות, היא ניהלה מגעים למכירתה לבורסת הקריפטו ביננס, והצדדים אף הודיעו על סגירת העסקה. זה לא החזיק אפילו 24 שעות.

יום למחרת, הודיעו בייננס שלא משיכו בתהליך הרכישה. בייננס צייצו בטוויטר: "כתוצאה מבדיקת הנאותות התאגידית ודיווחי החדשות האחרונים בנוגע לטיפול בכספי לקוחות שנעשה בצורה לא טובה, וגם על חקירות לכאורה של הרגולטורים, החלטנו שלא להמשיך ברכישה הפוטנציאלית של FTX".

עוד נכתב בציוץ: "בתחילה קיווינו שנוכל לתמוך בלקוחות FTX ולספק נזילות, אבל מתברר שזה מעבר ליכולתינו לעזור. כל פעם ששחקן גדול בתעשייה נופל, הלקוחות נפגעים. אנחנו רואים זאת כבר מספר שנים. אבל ככל שהרגולציה תתפתח, וכך גם הביזוריות, המערכת תהיה חזקה יותר".