מה הפיל את מניית תדיראן ביותר מ-18% בתל אביב?

מניית חברת המזגנים צללה לאחר שדיווחה על תוצאותיה ברבעון השלישי • המנכ"ל ובעל השליטה משה ממרוד: "תחום המזגנים הושפע מההיערכות המוקדמת להתמודדות עם משבר האספקה הגלובלי לצד קיץ נוח יחסית מבחינת מזג האוויר"

משה ממרוד, בעלי תדיראן / צילום: סיון פרג'
משה ממרוד, בעלי תדיראן / צילום: סיון פרג'

לא בכל יום מגיבה הבורסה התל אביבית בעוצמה כה רבה, במניה שנחשבת לאחת הפופולריות בשוק. מניית תדיראן גרופ , שבשליטת ובניהול משה ממרוד, צללה היום (ראשון) בכ-18% והחברה מחקה 720 מיליון שקל מערכה, לאחר פרסום התוצאות הכספיות שלה לרבעון השלישי. המנייה ריכזה גם מחזור מסחר חריג של 45.3 מיליון שקל, יותר מפי 5 מהממוצע היומי בחצי השנה האחרונה.

פעילות האנרגיה של תדיראן עולה, והיא דיווחה על שיא בהכנסות במחצית הראשונה
"מומנטום חזק": הישראלית בוול סטריט שמרוויחה ממשבר האנרגיה באירופה 

תדיראן גרופ פועלת מסורתית בתחום של יבוא ומכירת מזגנים כשבשנים האחרונות פעלה החברה במרץ להרחבת פעילותה בתחומי של מכירת מוצרים לתחום האנרגיה המתחדשת. החברה סיכמה את הרבעון השלישי עם זינוק של 51% בהכנסות ל-602 מיליון שקל, אך שיעור הרווח הגולמי שלה נשחק בחדות מרמה של 24.4% ברבעון השלישי אשתקד ל-17.5% ברבעון החולף.

תדיראן, שבתשדירי הפרסומת שלה עם השחקן מורגן פרימן מתיימרת "לשלוט במזג האוויר", מסבירה כי הירידה בשיעור הרווח הגולמי נבעה בין היתר מירידה ברווחיות במגזר מוצרי הצריכה (מזגנים) שנבעה בעיקרה מעלייה בעלויות אחסנה בעקבות היערכות החברה והצטיידות מוקדמת לחודשי הקיץ וכן מהתייקרות בעלויות הרכש וההובלה, "על רקע משבר האספקה הגלובלי ובשל מזג אוויר נוח ששרר בתקופת הקיץ השנה שגרם לירידה במכירות מוצרי המיזוג בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד".

עוד היא מציינת את גידול בשיעור פעילות מגזר האנרגיה מסך פעילות הקבוצה שעלה לכמעט 54% לעומת שיעור של כ-27% בתקופה המקבילה אשתקד. (מגזר האנרגיה מאופיין בשיעור רווחיות גולמית נמוך יותר ממגזר מוצרי הצריכה, אם כי בעל שיעור רווחיות תפעולית דומה) וירידה בשיעור הרווח הגולמי בחברת תדיראן סולאר בעקבות התייקרות עלויות הרכש לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

 
  

עלייה בהוצאות המכירה והשיווק וכן הנהלה וכלליות הובילה לירידה של 7% ברווח התפעולי הרבעוני שעמד על 51 מיליון שקל. הרווח הנקי עמד על 37.1 מיליון שקל, ירידה של 4% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

שיעור הרווח בפעילות המזגנים צלל

כשבוחנים את תוצאות תדיראן גרופ על פני תשעת החודשים הראשונים של השנה, הרי שהפגיעה בהם מתונה יותר. החברה חתמה את התקופה עם עלייה של 66% בהכנסות ל-1.79 מיליארד שקל, כאשר הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות בפרק הזמן המדובר עלה ב-11.3% ל-116.5 מיליון שקל.

כשמפלחים את מגזרי הפעילות של תדיראן גרופ, ניתן להתרשם כי שיעור הרווח המגזרי בתחום מוצרי הצריכה, קרי בעיקר מכירת המזגנים בישראל, צלל ברבעון השלישי מ-15.2% ל-7.6%. מנגד, מגזר האנרגיה, רשם את אותו שיעור הרווחיות המגזרי ברבעון השלישי כמו במקבילו - 9.2% השנה מול 9% אשתקד.

בחברה ציינו גם כי ספגו חלק מההתייקרויות במגזר מוצרי הצריכה, ופרסמו הערכה שלפיה נכון למועד הנוכחי, "צפויה מגמה הדרגתית של עלייה בשיעור הרווח הגולמי במגזר מוצרי הצריכה וזאת החל מהרבעון הבא".

גורם בגוף מוסדי מצטרף להערכה זו. לדבריו, "מכיוון שיש מגמה ברורה של ירידה בעלויות התובלה הימית לאחרונה, אני מניח שנראה שיפור בתוצאות העתידיות של תדיראן. עם זאת, כל עוד יהיה מזג אוויר נוח, אנשים ימשיכו לקנות פחות מזגנים ולכן זה צפוי להיות הפקטור המרכזי שישפיע על תוצאות החברה".

למרות הירידה היומית החדה במניית תדיראן גרופ היא נחשבת כאמור לאחת האהודות על ידי המשקיעים בת"א. התשואה שהניבה בשלוש השנים האחרונות מסתכמת ב-240% וב-5 השנים האחרונות ב-380%. החברה נחשבת למחלקת דיבידנדים "מצטיינת". כך למשל במארס ובאוגוסט השנה הכריזה על שתי חלוקות מצטברות של רווחים בהיקף של 73.4 מיליון שקל.

משה ממרוד, מנכ"ל החברה ובעל השליטה בחברה ציין על רקע פרסום הדוחות כי "במהלך שנת 2022, הקבוצה מיצבה את עצמה כשחקן מרכזי בשוק אגירת האנרגיה בישראל, כאשר התקשרה בהסכמים לאספקת מערכות אגירה בסכום כולל של עד כ-215 מיליוני דולר", לדבריו, "תחום המזגנים הושפע מההיערכות המוקדמת להתמודדות עם משבר האספקה הגלובלי לצד קיץ נוח יחסית מבחינת מזג האוויר".