יו"ר רשות החדשנות למפוטרי ההייטק: "חפשו מקום עבודה אלטרנטיבי, המשיכו ללמוד ולהתפתח"

ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות, אמר בכנס Hi&Hire של גלובס ו-Start-Up Nation Central כי "אין ספק שזה קשה להיות מפוטר, אבל זה גם מאוד קשה גם לפטר. אלה שמפוטרים חייבים להמשיך לחפש מקום עבודה אלטרנטיבי. יש הרבה משרות פנויות שצריך למלא. תמשיכו ללמוד ואל תעצרו"

ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות, בכנס Hi&Hire / צילום: איל יצהר
ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות, בכנס Hi&Hire / צילום: איל יצהר

"מדובר במשבר החמישי בהייטק העולמי", כך אומר ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות, בראיון לאופיר דור, כתב הייטק בגלובס, בכנס "Hi&Hire, מרחיבים את התעסוקה בהייטק" של גלובס ו-Start-Up Nation Central. "אני זוכר את המשברים הכלכליים הקודמים, ואפשר ללמוד שני דברים: ראשית משברים באים והולכים, כלכלה יורדת ועולה. גם הפעם תהיה עלייה", אמר והוסיף: "חברה שפועלת נכון, המטרה שלה היא לצאת מהמשבר ובמקום הרבה יותר חזק מהנקודה שהיא נכנסה אליו". 

מנכ"ל SNPI: "אנו מתקרבים לתקרת הפוטנציאל הטכנולוגי שיש לישראל" 
חברות הייטק מבטלות גיוסים בשלבים מתקדמים ועלולות לשלם על כך ביוקר
המשבר בהייטק: מספר המשרות הפנויות בישראל צנח ב-22% בתוך חצי שנה

איך לעשות את זה? לדברי ד"ר אפלבום, "החברה חייבת להיערך פנימית כדי לשמור את עצמה ברמה כלכלית מספיק חזקה כדי לשרוד את המשבר. ההערכה שלי היא שזה ייקח לא יותר משנה. ואז על החברות הללו לצאת עם נקודות חוזק ועם פוזיציה שיווקית ומוצרית שתכה את המתחרים, שחלקם ייעלמו. אני מגיע מתעשיית הסיליקון, כל שלוש שנים היו מפטרים ומגייסים שם, וזה עובר".

לדבריו, בהשוואה לשנים 2019-2020, אפשר ללמוד דבר נוסף: "אז היה בכי ונהי, בגלל שחברות ישראליות יצאו בהיקפים הולכים וגדולים החוצה במיקור חוץ במחקר ופיתוח. מה שיכול לקרות זה שחברות יוכלו למצוא יותר כוח-אדם ופחות לצאת החוצה". 

"אחד מכשלי השוק הברורים זה המחסור בהון האנושי"

במהלך השיחה עלתה השאלה האם יש להמשיך את תוכניות ההכשרה הממשלתיות במשק הנמצא בהאטה כלכלית ופיטורים? רשות החדשנות נכנסה גם היא לעולם ההכשרות עם מכשולים רבים. לדברי ד"ר אפלבום, "היו הרבה מאוד ויכוחים קשים במועצת המנהלים. היו דיונים עמוקים של מה החזון, ומה שנקבע שצריך למנף את החדשנות הישראלית לטובת צמיחה כלכלית של מדינת ישראל. חיפשנו איפה אפשר להגדיל את הצמיחה, גם בסטארט-אפים, וראינו שאחד מכשלי השוק הברורים זה המחסור בהון האנושי. אנחנו לא אוניברסיטה, אבל הבנו שאפשר לעשות בוט-קאמפס".

רשות החדשנות השקיעה השנה 125 מיליון שקל בתוכניות הכשרה - "מתוך זה, 87 מיליון שקל במגזר הפרטי. בתוכניות שלנו הוכשרו 21 אלף איש, היו 92 תוכניות שונות' וזה מתוך תקציב של 1.7 מיליארד שקל. אני חושב שזה סכום מאוד ראוי, ואני מקווה שתוך שנתיים נוכל להעביר את המקל הלאה לשותפים ולעבור לנושאים הבאים", כך לדבריו.

ד"ר אפלבום אומר כי מה שנלמד כאת מדוח פרלמוטר להון האנושי זה שצריך לצאת מקופסת ההייטק. "חדשנות יש בכל מקום היום. בהבנה שלי לא יהיו מתכנתי-על ללא הכשרה אקדמית מסודרת. האם כולם צריכים להיות מתכנתי-על? כנראה שלא. יש מלא משרות בפריפריה של אנשי פיתוח ומכירות ועסקי שצריכים כישורים, וזה לא בהכרח החינוך האקדמי. בשביל אותם מתכנתי ai ומתכנני צ'יפים, יצטרכו את השכבה הזו. אתם תישארו מאחורה אם לא יהיה את האפ-סקיילינג". מי לדבריו לא מפוטר? "מי שבליבת החברה. מי שבמעגלים הפנימיים, העוגנים של החברה".

ד"ר אפלבום פונה גם למפוטרים: "אין ספק שזה קשה להיות מפוטר, אבל אני רוצה להגיד לכם שזה גם מאוד קשה גם לפטר. אני זוכר הרבה לילות ללא שינה, ואין מנוס כשאתה מסתכל על טובת החברה. ועם זאת, אלה שמפוטרים חייבים להמשיך לחפש מקום עבודה אלטרנטיבי בהייטק. יש הרבה משרות פנויות שצריך למלא. תמשיכו ללמוד ואל תעצרו". 

גילוי מלא: הכנס בשיתוף Start-Up Nation Central ובהשתתפות רשות החדשנות וחברת החשמל