חוקר בכיר: "יש צעדים לנורמליזציה עם סעודיה, היא פועלת כעת בצל כדי לקבל בעתיד את ההכשר העתידי"

ההזדמנויות והאתגרים שצמחו בזכות הסכמי אברהם עלו בפאנל בכנס Hi&Hire של גלובס ו-Start-Up Nation Central, שם המשתתפים דנו ביחסים של ישראל עם מדינות המפרץ • גם הסיכונים הביטחוניים עלו, וד"ר יואל גוז'נסקי, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, הדגיש כי "גפרור אחד בהר הבית מספיק כדי להדליק את האזור"

יריב בכר Start-Up Nation Central ,VP Innovation Diplomacy; ד״ר יואל גוז׳נסקי, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), אוניברסיטת תל אביב; מוחמד כבאג'ה, ארכיטקט תוכנה בכיר באמזון AWS ומייסד עמותת Haifa Shapers, ועו''ד טלי זינגר, שותפה מייסדת Blue Laurel; בכנס Hi&Hire / צילום: איל יצהר
יריב בכר Start-Up Nation Central ,VP Innovation Diplomacy; ד״ר יואל גוז׳נסקי, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), אוניברסיטת תל אביב; מוחמד כבאג'ה, ארכיטקט תוכנה בכיר באמזון AWS ומייסד עמותת Haifa Shapers, ועו''ד טלי זינגר, שותפה מייסדת Blue Laurel; בכנס Hi&Hire / צילום: איל יצהר

תוצאות הבחירות החזירו לשלטון את המפלגה שחתמה על הסכמי האברהם והניעה אותם. בכנס Hi&Hire של גלובס ו-Start-Up Nation Central, בפאנל בנושא הסכמי אברהם והאפשרויות החדשות של ישראל במפרץ, המשתתפים סיפרו לדני זקן, כתב ופרשן העולם הערבי בגלובס, על האתגרים וההזדמנויות שרק צמחו בזכות ההסכמים.

יו"ר רשות החדשנות למפוטרי ההייטק: "חפשו מקום עבודה אלטרנטיבי, המשיכו ללמוד ולהתפתח" 
מנכ"ל SNPI: "אנו מתקרבים לתקרת הפוטנציאל הטכנולוגי שיש לישראל" 
שותף בקרן PSG: "בשנים הקרובות לא יהיו עודפי הכנסות מההייטק. דרושה רפורמה במערכת החינוך"
שותף-מייסד ב-WIZ: "אנחנו שווים היום אפילו יותר מ-6 מיליארד דולר"

ד"ר יואל גוז'נסקי, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) אמר כי "רשמית ישראל נכנסה לאזור. אני נוסע למפרץ כבר 15 שנה עם דרכון ישראלי. לפני ואחרי ההסכמים. מה שקורה כרגע זה סיפור אחר לגמרי. אפשר לדבר ולעשות עסקים בפומבי, בעוד שבעבר זה היה בתוך הארון", כך אמר.

עם זאת, הוא מסביר: "יש שורה של אתגרים שאינם קשורים לישראל ומטילים צל מסוים. זה קשור ליחסים מול איראן שמאיימת על לעשות עסקים עם ישראל. גם ענייני ארה"ב. אבל חשוב להסתכל - סליחה שאני שופך מים צוננים, יש ירידה דרמטית של תמיכה ציבורית בהסכמי אברהם במפרץ. רק רבע תומכים בנורמליזציה עם ישראל. הבעיה היא לא נתניהו, אלא הרכב הממשלה. גפרור אחד בהר הבית מספיק כדי להדליק את האזור״.

עו"ד טלי זינגר, שותפה-מייסדת Blue Laurel מסכימה. "אין תחליף לקשר ישיר עם בני אדם, יש טיסות ישירות ויש יכולת להגיד שבאתי מתל אביב. זה שינוי אזורי וזה לא ברור מאליו. יש פה הבנה שישראל היא באזור. אם בעבר היה אסור להגיד ישראל או לא היה כתוב ישראל במפות, עכשיו בשדה התעופה יש מלא תל אביב".

לדברי מוחמד כבאג'ה, ארכיטקט תוכנה בכיר באמזון AWS ומייסד עמותת Haifa Shapers , "אני מדבר ערבית, ואין ספק שזה פתח דלתות. יש כאן עוד הזדמנויות כדי להיכנס למדינות שלא יכולנו להיות שחקנים בהם עד כה. אנחנו יכולים להביא הרבה מהידע והניסיון שלנו, וזה נותן לנו יותר יכולות".

המטרה: הקמת אקוסיסטם במדינות המפרץ

דני זקן: אנחנו שבועיים אחרי תוצאות הבחירות. הרגשתם משהו? שינויים בקשר לעולם?
יריב בכר, VP Innovation Diplomacy, Start-Up Nation Central, מסביר כי הוא "מוביל דיפלומטיה חדשנית, התפקיד שלו להיות אופטימי. אם נתייחס לאותה ירידה בתמיכה: התפקיד שלנו זה ליצור אימפקט חיובי כדי להתגבר על האתגרים שלו, כדי שהאימפקט הזה יהיה משויך לישראל. שר החוץ של מרוקו לפני כמה חודשים אמר לנו שהפעילות שאתם עושים עוזרת לנו במישורים הדיפלומטיים. זה עוזר עם המעבר הזה, יכולים לא להסכים ויכולים להיות ברוגז. ואנחנו יכולים להתמודד עם תקופות יותר קשות. התפקיד שלנו זה לייצר תשתית עבור אימפקט אמיתי".

כשכבאג'ה נשאל מה המצב בישראל הוא עונה "מסובך. אנחנו לא מתעסקים בפוליטיקה. המטרה שלנו זה לעזור להקמת אקוסיסטם במדינות האלו. לקחת את הטאלנטים והניסיון שלנו, ולעזור למה שקורה שם. לעזור להם למצוא עבודה. אחרי הבחירות ראינו שינוי, זה לא קל. אבל בכל מקרה, אנחנו מתקדמים. אנחנו הולכים להמשיך במה שאנחנו עושים. נפריד בין פוליטיקה כדי לשפר את החיים של אחרים. זה התקווה".

שני עוגנים בעולם הערבי

"צריך להבין שיש שני עוגנים בעולם הערבי, אלו סעודיה ומצרים. כששני היעדים האלו עומדים, אז הכל יכול להיות יציב", כך הסבירה עו"ד טלי זינגר. "בשנים האחרונות איחוד האמירויות לקחה פוזיציה בינלאומית. יש שם נשיא עם חזון ואיש ביצוע, וזה בעצם העתיד של האזור. כדי להבין את ההבדלים בין המקומות: איחוד האמירויות זה מקום מאוד תחרותי, וזה מקום פתוח. ערב הסעודית אפשרה וויזת תייר רק לאחרונה, ושם ההזדמנות הטכנולוגית".

חברות מחפשות דרכים להיכנס לסעודיה, לשאלת מה צריך לייעץ לחברות השונות למרות הקשיים המדיניים, בכר אומר שהם כאן. "חברה שרוצה להיכנס לאזור, אנחנו נוכל לייעץ להם. עם זאת, צריך להגיד, יש דברים שקורים כבר המון שנים בתחומים מסוימים ולא יודעים על זה וטוב שלא יודעים. וזה בנה תשתית שעליה אפשר לפתח את המשך העסקים. לפי שר החוץ הסעודי הם לא מוכנים לנורמליזציה מלאה. הם הציגו לעצמם יעדים, יש להם ארוכות-טווח, אפשר לראות מה היעדים שלהם ואיפה אפשר להשתלב. ויש עניין רב, ושמענו את זה ממקור ראשון לטכנולוגיות ישראליות. לא צריך לרוץ עם דגל ישראל, אבל יש ביקוש".

ד"ר גוז'נסקי הצביע כי סעודיה היא הדבר הבא מבחינת הזדמנויות עסקיות: "אף אחד לא יודע מתי תהיה נורמליזציה עם סעודיה אבל יש צעדים לכיוון. מדובר במדינה שקצב הצמיחה שלה מאוד גבוה. הפוטנציאל העסקי בה הרבה יותר גדול. אומנם כרגע חלקם מתנגדים, בן סלמאן אולי אחרי מות אביו יעשה את זה. מדובר במדינה עם מעמד בעולם הערבי והמוסלמי, ולכן הם זזים הרבה יותר לאט. עם זאת, טוב שסעודיה תישאר בצל. ללא אישור סעודי לטיסות ולדברים אחרים לא היו לנו הסכמים עם מדינות אחרות. עדיף לתת להם לתמוך מבחוץ ולהביא עוד מדינות, ואז כך הם יקבלו הכשר להיכנס למיטה".

גילוי מלא: הכנס בשיתוף Start-Up Nation Central ובהשתתפות רשות החדשנות וחברת החשמל