היזמת שרימתה את העולם: אליזבת הולמס הולכת ל-11 שנים בכלא

הולמס הורשעה בינואר האחרון בארבעה סעיפי אישום מתחום ההונאה במשפט הפלילי שהתנהל נגדה • המושבעים לא הצליחו להגיע להחלטה בנוגע לשלושה סעיפים נוספים, והיא צפויה לעמוד למשפט חדש בנוגע לסעיפים אלה

אליזבת הולמס / צילום: Associated Press, Jeff Chiu
אליזבת הולמס / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

בית המשפט בקליפורניה גזר על אליזבת הולמס, מייסדת חברת תראנוס (Theranos) שהבטיחה טכנולוגיה מהפכנית בתעשיית בדיקות הדם, 11 שנות מאסר. זאת לאחר שהולמס הורשעה בינואר האחרון בארבעה סעיפי אישום במשפט הפלילי שהתנהל נגדה, במה שנחשב לאחד ממשפטי הצווארון הלבן הגדולים של התקופה. 

הולמס הורשעה בסעיף של כוונה לבצע הונאה ובשלושה סעיפים של ביצוע הונאה כלפי משקיעים ספציפיים. הולמס זוכתה מארבעה סעיפי אישום נוספים, והמושבעים לא הצליחו להגיע להחלטה בנוגע לשלושה סעיפים נוספים. היא צפויה לעמוד למשפט חדש בנוגע לסעיפים אלה.

● אליזבת הולמס, "היזמת שרימתה את העולם", הורשעה בהונאה
● לאחר הרשעתה של אליזבת הולמס, משקיעי הון סיכון מרחיקים עצמם מתראנוס 

הולמס ייסדה את תראנוס לאחר שנשרה מאוניברסיטת סטנפורד בשנה השנייה ללימודיה. היא בנתה את החברה במשך כמעט 12 שנה, לפני שסדרת כתבות של ה"וול סטריט ג'ורנל" שהחלה ב־2015 גילתה בעיות בטכנולוגיית בדיקת הדם מדקירת אצבע של החברה. כתבות אלה זירזו בהמשך פעולה רגולטורית, אישומים פליליים - ולבסוף בשנת 2018 קריסה של החברה.

הולמס הצליחה לגייס 945 מיליון דולר ממשקיעים בעלי פרופיל גבוה, ובשיאה תראנוס הייתה שווה כ-9 מיליארד דולר. 

תוצאות בדיקות דם לא מדויקות

במהלך שנות פעילותה, החברה סיפקה תוצאות בדיקות דם לא מדויקות למטופלים שנאמר להם באופן שגוי שאולי היה להם איידס או סרטן הערמונית או שהודיעה לנשים בהיריון כי הן צפויות להפיל, כך סופר בעדויות בבית המשפט. החברה הפסידה את רוב 945 מיליון הדולר שגייסה ממשקיעים בעת פירוקה ב־2018, כשהייתה נתונה לסנקציות רגולטוריות ובעיצומן של חקירות פליליות ואזרחיות על התנהלות החברה.

משקיעי ההון סיכון שתמכו בהולמס, כך נכתב ברישומי בית המשפט, כללו את דרייפר פישר יורבטסון (מייסד החברה טים דרייפר היה חבר של המשפחה); דונלד לוקאס, משקיע ותיק בעמק הסיליקון, וכן חברת ההון-סיכון של בנו; Black Diamond Ventures, חברה מדרום קליפורניה בניהול האחיין של לוקאס, כריס לוקאס; Oracle Corp, קרן ההון סיכון של המייסד השותף לארי אליסון; רייד דניס, מייסד Institutional Venture Partners ומשקיע הון סיכון מאז שנות ה-50; החברה שכבר לא קיימת מעמק הסיליקון ATA Ventures; ו-Peer Venture Partners, שכיום משקיעה בסטארט-אפים של קריפטו.