התחדשות עירונית בתל אביב: "כל הזמן היו מגיעים אלינו יזמים עם הצעות"

בניין במיקום מרכזי בתל אביב שנבנה בשנת 1961, ולא רחוק מתחנה עתידית של הרכבת הקלה, עובר תמ"א 38/2 • היזם יקבל 10 דירות, הדיירים יקבלו תוספת של 17 מ"ר לכל דירה, מרפסת שמש, מחסן וחניה

התחדשות עירונית ברחוב רמז 21, תל אביב / צילום: אנדו סטודיו מוקטן
התחדשות עירונית ברחוב רמז 21, תל אביב / צילום: אנדו סטודיו מוקטן

סיפור הפרויקט:

פרויקט רמז 21 נמצא במיקום מרכזי בעיר, בסמוך לכיכר המדינה ולגימנסיה. בעתיד תהיה לא הרחק משם תחנה של הקו הירוק של הרכבת הקלה.

אפרים קשטן, מבעלי הנכסים בבניין, מספר שהוריו רכשו את הדירה בבניין כשנבנה, בשנת 1961, והוא התגורר בו שנים רבות. "השכונה הייתה ריקה. חוץ מהבניין שלנו היה בניין נוסף בשכונה והשאר היה חולות. כיכר המדינה הייתה מגרש המשחקים. לאט־לאט השכונה נבנתה". קשטן מספר כי לאחר נישואיו עבר לגור בחולון. את הדירה ירש מהוריו יחד עם אחותו, שמכרה לו את חלקה.

"הבניין היה בנוי בסגנון הישן", מתאר קשטן. "בדירה שלנו היו שני חדרים בשטח של יותר מ־12 מ"ר שזה 25% יותר מהחדרים של היום". עם זאת, לדבריו הבניין היה ישן. "לפני יותר מעשר שנים עשינו שיפוץ אבל כל הזמן היו תקלות. היה לי חשמלאי צמוד שכל שני וחמישי התקשרתי אליו כי לדיירים היה קצר". גם הניקוז גרם לבעיות. "כל הבניין היה מושכר רק שניים מבעלי הנכסים גרו בדירות שלהם".

התחדשות עירונית ברחוב רמז 21, תל אביב / צילום: אנשי העיר
 התחדשות עירונית ברחוב רמז 21, תל אביב / צילום: אנשי העיר

איך הגעתם לתמ"א?
"האזור הזה מבוקש מאוד וכשהתחיל הסיפור של התמ"א, כל הזמן היו מגיעים אלינו יזמים עם הצעות והתחלנו לדבר על הנושא. בחרנו ועד המורכב משלושה אנשים שאני אחד מהם. לאורך התהליך פגשנו כ־13 יזמים, עשיתי סיורים באתרי הבנייה של חלקם והתייעצתי עם אנשים שנמצאים בתהליכים דומים". מתוך 13 היזמים נבחרו חמישה, "בדקנו באמצעות עורך הדין את המצב הפיננסי של כל אחד שלא ייפול לנו באמצע הפרויקט".

מה אתה ממליץ למי שמתחיל תהליך דומה?
"צלצלו אלי מכמה פרויקטים להתייעץ איתי. אני אומר לכולם: תלכו לפי הספר, תבחרו עורך דין ואל תעשו רק שיחות עם היזמים אלא גם סיורים בשטח. לא להסתמך על הנחמדות של האנשים".

התמורה ליזם: 10 דירות חדשות.

מחירי השיווק: דירת 3.5 חדרים בקומה 1 החל מ־6.3 מיליון שקל.

התמורה לבעלים: תוספת 17 מ"ר לכל דירה, מרפסת שמש, מחסן וחניה.

לו"ז: הסכם נחתם ב־2017, הבניין נהרס לפני שבוע.

כתובת: רמז 21, תל אביב

הפרויקט: תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה)

המצב הקיים: 3 קומות מעל קומת קרקע חלקית, 13 דירות

היזם: אנשי העיר מקבוצת רוטשטיין

הקבלן המבצע: חיים מיכלוביץ

האדריכל: זית לב אדריכלים

עו"ד היזם: אפשטיין רוזנבלום מעוז (ERM) משרד עורכי דין

עו"ד הדיירים: משרד עו"ד טרייסטר - שפסלס