מחפשים רכב חשמלי משומש, והכול יקר? המחירים עשויים להצטנן כבר בשנה הבאה

כשלים שונים בשוק הרכב, כגון עודף ביקוש וקושי להעריך את מצב הסוללה, מאפשרות למוכרים פרטיים ומוסדיים למכור מכוניות חשמליות משומשות במחיר של חדשות ואף גבוה ממנו בכ־15% • אלא שבשנה הבאה אנו עשויים לראות שינוי משמעותי שיצנן את המחירים

מחירי הרכב החשמלי המשומש ממשיכים לזנק / צילום: Shutterstock
מחירי הרכב החשמלי המשומש ממשיכים לזנק / צילום: Shutterstock

כמעט 14 אלף כלי רכב חשמליים עלו מתחילת השנה על כבישי ישראל ועוד אלפי כלי רכב נוספים שהוזמנו מראש ינחתו בשבועות הקרובים בארץ. בחודשים האחרונים הצטרפו לחגיגת ההצטיידות גם חברות הליסינג עם אלפי הזמנות של כלי רכב חשמליים, שיימסרו להן בתחילת 2023.

החל מ-170 אלף שקל לרכב חשמלי: הטרנד הלוהט בכבישים הולך להתייקר ולהיבלם 
צי הרכב הממשלתי מדבר על עתיד ירוק, אך עפ"י מבקר המדינה מצבו הנוכחי שחור 
מותג היוקרה אינפיניטי עושה קאמבק עם קרוס-אובר בסגנון אמריקאי | מבחן דרכים

אולם, חרף התנופה המרשימה הזו, עדיין עולה השאלה לגבי היכולת של כלי הרכב החשמליים לשמור על ערכם בשוק היד השנייה בטווח הבינוני וארוך (שנה עד ארבע שנים ממועד הרכישה). לטובת המוכרים והקונים שמתלבטים לגבי המעבר לרכב חשמלי, נתייחס להיבטים מרכזיים הנוגעים לפוטנציאל שמירת הערך.

צונאמי של חשמליות משומשות בדרך?

המחירים של כל רכב משומש, גם חשמלי, משקפים באופן ישיר את היחס בין הביקוש וההיצע לאותו דגם. עד המחצית הראשונה של 2022, שוק היד השנייה לרכב חשמלי בישראל היה "שוק של מוכרים", כלומר התאפיין בעודף ביקוש ובהיצע נמוך. אספקת הרכב החשמלי החדש ללקוחות פרטיים ומוסדיים הייתה מוגבלת, מספר המותגים הרלוונטיים היה מצומצם ורשימות ההמתנה לרכב חדש היו ארוכות.

מצב ייחודי זה פיתה בחודשים האחרונים לקוחות פרטיים רבים, שלחלקם אין כלל עניין להיות בעלים של רכב חשמלי, לנסות להרוויח כמה אלפי או עשרות אלפי שקלים מקנייה ומכירה של כלי רכב. התופעה הזו הזרימה לשוק המשומשות מאות כלי רכב חשמליים, רובם ממודל 2022, של מותגים מובילים.

כל זאת בנוסף להיצע של מאות כלי רכב ותיקים יותר ממודל 2021, דוגמת MG-ZS החשמלי, שצברו מעט מאוד קילומטרים. רוב כלי הרכב הללו מוצעים כרגע כמשומשים מיד ראשונה או שנייה במחיר גבוה ממחיר הרכישה המקורי, או לכל הפחות במחיר זהה שלא משקף את השימוש שכבר בוצע בהם.

לצד זאת, היום התלות במוכרים מיד שנייה מצטמצמת בעקבות הכניסה ההדרגתית של שחקנים מוסדיים לשוק הרכב החשמלי, קרי חברות הליסינג וסוחרי הרכב, שתגביר את התחרות. בהתאם, ההערכה כרגע בשוק היא שזמני ההמתנה לרכב חשמלי חדש יתקצרו ושיבושי האספקה יפחתו כבר בשנה הבאה. ואכן, עד לסוף 2022 צפויים לנחות יותר מ־12 אלף כלי רכב חשמליים חדשים בארץ ולהשתחרר מהמכס (עלייה של כ־20% ביחס ל־2021), כשחלק נכבד מהם יעברו "בדלת המסתובבת" של השוק המוסדי.

בשורה התחתונה, החל משנת 2023 ניתן לצפות שלשוק המשומשות וה"אפס קילומטרים" יתחילו להיפלט כמעט מדי חודש מאות כלי רכב חשמליים חדשים מחברות ליסינג וסוחרים. כך, התחרות על לקוחות היד השנייה בפלח החשמלי תגבר וייווצר לחץ לירידית מחירים.

התיישנות הסוללה מהווה מכשול

השוק הרכב החשמלי בישראל עדיין נמצא בחיתוליו. עם זאת, יש כבר שווקים משוכללים ו־ותיקים יותר באירופה, כמו השוק הבריטי, שכבר צברו ניסיון עם מסות לא קטן של מכוניות חשמליות משומשות. הבריטים משתמשים בכלים משוכללים במיוחד כדי לחזות את ערך השארית (Residual Value) של מכוניות חשמליות משומשת בעת המכירה, וההערכה הנוכחית שם היא שרכב פרטי חשמלי מודרני, שצובר כ־16 אלף ק"מ בשנה, יאבד במשך שלוש השנים הראשונות כ־52% בממוצע מערכו, לעומת רכב בנזין, שיאבד 39% בלבד.

 
  

אחת הסיבות לירידת הערך המואצת כך היא שסוללות הליתיום הן רכיב מתכלה ומחירן מהווה כמעט 50% מהעלות של רכב חשמלי חדש. העלות של סוללת ליתיום חדשה בקיבולת של 60 עד 70 קילוואט־שעה נעה בין כ־80 ל־110 אלף שקל בהתאם לדגם הרכב ולקיבולת.

רוב היצרנים מעניקים לכלי הרכב החדשים שלהם אחריות ארוכת־טווח על הסוללה, לרוב עד שמונה שנים או עד כ־150 אלף קילומטרים. אומנם זה נשמע משמעותי, אבל מי שירכוש חשמליות משומשות מליסינג, שעוברות בממוצע 30־40 אלף קילומטר בשנה, כנראה יחשוב אחרת.

יתרה מכך, טווח הנסיעה של הסוללה פוחת ביחס ישיר למספר הטעינות, ואחריות היצרן לא מכסה מקרים שבהם הטווח ירד בשיעור של עד 30%. לדוגמה, הרוכש של רכב חשמלי בן ארבע שנים, שהטווח המקורי שלו הוא 400 ק"מ, עלול לגלות שהטווח המרבי אחרי טעינה מלאה הוא לא יותר מ־300 ק"מ. לכך אמורה להיות השפעה על מחיר הרכב כמשומש, אבל כרגע קשה מאוד לדעת מה מצב הסוללה של הרכב, לפחות עד שמכוני הבדיקה יחויבו בהתקנת ציוד מיוחד שיכול לבדוק את הסוללה כחלק מדוח הבדיקה של הרכב.

מדיניות המיסוי כ"ביטוח שמירת ערך"

מה שעשוי לבלום את ירידת המחיר, או לפחות למתן אותה, היא ההתערבות הממשלתית במיסוי של רכב חשמלי. בינואר 2023 צפוי מס הקנייה על רכב חשמלי לעלות מ־10% ל־20%, ושנה לאחר מכן המס צפוי לעלות ב־15% נוספים.

מוכרי החשמליות המשומשות, הן הפרטיים והן המוסדיים, נוטים להתייחס לכך כמעין "ביטוח שמירת ערך", שמעניק להם מוטיבציה לרכישה ספקולטיבית של מכוניות לצורך הפקת רווח מהיר. כבר היום הם מתמחרים את עליית המס של ינואר במחיר המשומשות. החל מאמצע 2023 זה עשוי לקרות שוב לקראת העלאת המס בינואר 2024.

אבל, וזה אבל גדול, ההחלטה להעלות את המס היא החלטה פוליטית, והחלטות פוליטיות בענייני מיסוי, כפי שניתן ללמוד מההיסטוריה, יכולות להשתנות כהרף עין, במיוחד שהרכב הממשלה משתנה בקרוב. זה כבר קרה בעבר כאשר הטבת המס על מכוניות היברידיות, שהייתה אמורה לפקוע אחרי שלוש שנים, הוארכה פעם אחר פעם במשך יותר מעשור. לפיכך, יהיה זה הימור מצד המוכרים להניח שהמדינה תשמר את ערכי היד השנייה של המכוניות החשמליות בשנתיים הקרובות באמצעות העלאת מס הקנייה.

בשורה התחתונה, כרגע לא מעט רכישות של חשמליות כיום מבוססות על ההנחה שמחירי השיא שלהן בשוק המשומשות ימשיכו בעתיד. ההנחה הזו מבוססת גם על הסברה שהמעבר מבנזין לחשמל בישראל יהיה כה מהיר עד שבתוך שנים ספורות מאות אלפי לקוחות ירצו לעבור משוק הבנזין והדיזל לשוק החשמל, כשכרטיס הכניסה שלהם יהיה דרך שוק היד השנייה, מה שיעלה את המחירים. אבל כמו שכל סוחר משומשות יגיד - בשוק היד השנייה אין חוקים ואין היגיון.