סם בנקמן־פריד: לא יכול להסביר איפה המיליארדים שהועברו לאלמידה

בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל", היזם אמר כי היו לו מעט תובנות לגבי פעילותה של חברת המסחר, על אף היותו בעל נתח של 90% ממנה

סם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ''ל בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, CNBC
סם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ''ל בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, CNBC

מייסד FTX סם בנקמן־פריד אמר שהוא לא יכול להסביר מה קרה למיליארדי דולרים שלקוחות של בורסת הקריפטו הכושלת שלו שלחו לחשבונות בנק של חברת המסחר שלו, אלמידה (Alameda Research).

בנקמן־פריד אמר גם שהוא לא יכול לפסול את האפשרות שכסף שהופקד על ידי לקוחות FTX שנאמר להם שכספם הוא שלהם בלבד למעשה לא הולווה אחר כך לאלמידה.

כך מצאה את עצמה צעירה בת 28 במרכז הקריסה הפיננסית שמטלטלת את העולם
קריפטו במעגל סגור: יכול להיות שהקריסה בענף עשתה טובה לכלכלה
מאחורי קריסת ענקית הקריפטו: העובדים שעזבו בתחילת הדרך בגלל אי-סדרים מדברים

בריאיון עם הוול סטריט ג'ורנל, הרחיק עצמנו בנקמן־פריד מאלמידה, ואמר שנסוג מניהול החברה והיו לו מעט תובנות לגבי פעילותה על אף היותו בעל נתח של 90% ממנה.

עוד אמר בראיון, שהיו לקוחות FTX שעשו הפרדות על ידי העברת כספים לחשבונות בנק בשליטת אלמידה, כשכוונתם הייתה שהכסף ישמש למימון חשבונותיהם ב־FTX. זו הייתה מורשת של הימים המוקדמים שבהם לא היה ל־FTX חשבון בנק משלה. לאורך הזמן, הפקידו לקוחות FTX יותר מ־5 מיליארד דולר בחשבונות אלמידה אלה, אמר. כעת כל הכסף הזה נעלם.

"הכספים נשלחו לאלמידה... ואני יכול רק לשער מה קרה אחרי זה", אמר בנקמן־פריד לג'ורנל.

"דולרים ניתן להחליף אלה באלה. ולכן זה לא שיש שטר של דולר כאן שאתה יכול לעקוב אחריו מהתחלה עד הסוף. מה שאתה מקבל זה יותר כמו מקבץ, אתה יודע, קופות נכסים בצורות שונות", אמר.

דבריו של בנקמן־פריד רומזים שקרנות הלקוחות של FTX שזרמו לחשבונות הבנק של אלמידה אולי נרשמו בשני מקומות - גם כקרנות לקוחות של FTX וגם כחלק מעמדות המסחר של אלמידה. ספירה כפולה כזו הייתה מותירה חור ענק בדוחות המאזן של FTX ואלמידה, עם נכסים שלא באמת נמצאו שם. בנקמן־פריד הכחיש שספירה כפולה השפיעה על המצב הפיננסי של FTX - אבל הכיר בכך שלא בטוח שהחובות של אלמידה רשומות באופן מלא.

"יש הרבה דרכים בהן ניתן לעשות זאת באופן אחראי", אמר. "ברור שמה שעשינו לא הייתה אחת מהן".

עד דעיכתה בחודש שעבר, FTX הייתה אחת מבורסות הקריפטו הגדולות ביותר בעולם ובנקמן־פריד בן ה־30 אחד מהכוכבים הגדולים ביותר של תעשיית הקריפטו. תומכי מטבעות קריפטוגרפיים מרחבי העולם הפקידו כסף ב־FTX כדי שיוכלו לקנות ולמכור נכסים דיגיטליים. גם אלמידה הייתה קונה ומוכרת ב־FTX - והייתה לאחת המשתתפות הגדולות בבורסה.

מערכת פנימית פגומה

FTX הגישה מסמכי פשיטת רגל ב־11 בנובמבר, כשלא יכלה לספק גל של משיכות מצד הלקוחות. אלמידה, שעשתה סדרה של פעולות מסחר גדולות ולא מוצלחות, גם היא פשטה רגל.

גורל המיליארדים החסרים מרכזי להליכי פשיטת הרגל אבל איתורם יהיה מסובך. המנכ"ל החדש ב־FTX אמר שלא ניתן לסמוך על הדיווחים הפיננסיים בחברה ותיאר את בנקמן־פריד ועמיתיו ככאלה ש"אולי לא ניתן לסמוך עליהם". הוא אמר ש־FTX הפעילה תוכנות כדי להסתיר את השימוש הלא ראוי בכספי הלקוחות.

בנקמן־פריד אומר שלא הבין את קנה המידה של המסחר של אלמידה ב־FTX בגלל מערכת פנימית פגומה. לוח מחוונים שמנהלי FTX הפעילו לניטור ההימורים של סוחרים גדולים לא התריע כראוי על כספים של לקוחות שנשלחו לחשבונות בנקים של אלמידה, פספוס שבסופו של דבר הסתיר את קנה המידה העצום והסיכון שבפעולות המסחר של אלמידה, כך אמר.

בנקמן־פריד אמר שהיה מוצף מדי בעבודה כמנהל FTX ומוסח מדי על ידי פרויקטים אחרים כדי לשים לב לסיכונים המצטברים בחברת המסחר שייסד ב־2017. "לא היו לי

לא פסל את האפשרות ש־FTX הפרה את תנאי השירות

מספיק מעגלי מוח נותרים כדי להבין כל מה שקורה באלמידה גם אם הייתי רוצה", אמר.

בנקמן־פריד חזר על הדברים דומים בבליץ של ראיונות, והכחיש שביצע פעולות מרמה או השתמש לרעה בכספי הלקוחות באופן מכוון.

ובכל זאת, בשיחה עם הג'ורנל, הוא לא פסל את האפשרות ש־FTX הפרה את תנאי השירות שלה.

FTX הרשתה ללקוחות להלוות כסף כדי לעשות פעולות מסחר גדולות יותר ממה שהיו יכולים לעשות בכספם שלהם בלבד, נוהל בסיכון גבוה המכונה מסחר שוליים. הקרנות שלו הגיעו מפול שהתמלא על ידי לקוחות אחרים שהסכימו להיות מלווים.

אבל רק כמה לקוחות הסכימו להשתתף בהלוואות השוליים האלה, לגבי האחרים, כתוב ב־‏62 העמודים של תנאי השירות של FTX שהנכסים הדיגיטליים בחשבון של משתמש כלשהו שייכים למשתמש ולא ל־FTX - סעיף שאמור היה למנוע הלוואה שלהם לצד שלישי המעמידה אותם בסיכון.

"אני לא מודע להפרה של תנאי השימוש", אמר בנקמן־פריד. "אני לא מכיר כל שורה בתנאי השימוש. אני לא יכול לומר בביטחון שלא היו [הפרות] כאלה, אבל אני לא מודע לאף אחת".

הריאיון עם בנקמן־פריד נערך באלבני, הקהילה המגודרת היוקרתית בה הוא מתגורר באיי הבהמה, בקונדומיניום ריק שהיה ביתם של קבוצה של עובדי FTX עד שעזבו את מדינת האי לאחר קריסת החברה. בנקמן־פריד אמר שהוא מסתתר כדי להימנע מפפראצי, שחלקם הצליחו לחדור לאלבני בימים האחרונים כדי לצלם תחרות גולף מקצועני.

"אני פחות או יותר לא יוצא מהדירה", אמר. "רוב החברים הקרובים שלי והעמיתים לא - אני חושב שהם לא רוצים לדבר אתי בימים אלה".

כ"יורם" שסיים לימודי פיזיקה ב־MIT, כפי שבנקמן־פריד מתאר את עצמו, הוא זכה לתהילה כשהפך למיליארדר קריפטו. הוא גייס למטרה ידוענים כמו כוכב הפוטבול טום בריידי ודוגמנית העל ג'יזל בינדשן שקידמו את FTX. כעת, הוא אומר שאולי התהילה ערפלה את כוח השיפוט שלו.

"זה לא שאפילו נהניתי מזה במיוחד", אמר. "זה פתח הרבה הזדמנויות ודלתות שהיה נראה מאוד מעניין לחקור. והדעת שלי נדדה ונעשיתי ממש מוסח דעת".

מבקריו של בנקמן־פריד בקהילת הקריפטו הטילו ספק ברעיון שמישהו עם אינטליגנציה כמו שלו עלול לשגות ולהפסיד מיליארדי דולרים, ורמזו שהוא לקח את הכסף ביודעין.

בנקמן־פריד אומר שזו לא הייתה גניבה.

"אני שואל את עצמי איך עשיתי סדרה של טעויות שנראות - הן לא נראות רק טיפשיות", אמר. "הן נראות כמו סוג הטעויות שאני יכול לראות את עצמי מלגלג על מישהו אחר לו היה עושה אותן".