ארגון טראמפ הורשע בהעלמת מס פלילית בבית משפט בניו יורק

חבר המושבעים קבע כי החברה המשפחתית של נשיא ארה"ב לשעבר שילמה למנהלים בכירים באופן לא חוקי במכוניות, בדירות ובהטבות אחרות שלא נרשמו בדוחות

דונאלד טראמפ / צילום: Associated Press, Mark Humphrey
דונאלד טראמפ / צילום: Associated Press, Mark Humphrey

העסק המשפחתי של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ הורשע אתמול (ג') בהעלמת מס פלילית, כשחבר מושבעים בניו יורק הקבע כי ארגון טראמפ היה מעורב בתרמית במסגרתה מנהלים קיבלו חלק משכרם במימון למכוניות, דמי שכירות וכסף מזומן שלא נרשמו בדוחות החברה כחוק.

הריבית בארה"ב תעלה כנראה ב-0.5%. החידה היא מה יקרה אחרי
לאחר שנתיים של צמיחה: במורגן סטנלי מפטרים כ-2% מכוח־האדם
דונלד טראמפ בונה על מיתון חריף כל הדרך חזרה לבית הלבן בוושינגטון

חבר המושבעים קבע כי שתי ישויות תאגידיות הקשורות בארגון טראמפ אשמות בכל האישומים הפליליים שהוגשו נגדן, כולל מזימה לקשירת קשר, העלמת מס פלילית וזיוף מסמכי תאגיד. שתי הישויות עלולות לשלם קנסות בגובה יותר מ־1.6 מיליון דולר.

טראמפ לא הואשם, אבל נוכחותו הורגשה במשפט

פסק הדין הוא מכה לטראמפ, שהכריז על התמודדות שלישית לנשיאות ארה"ב בחודש שעבר. ההרשעה והעונשים לחברה שלו עלולים להגביר את החשש של חלק מהרפובליקאים, ועלולים לדחוף אותם לתמיכה במנהיגים אחרים במפלגה.

שופט קבע את מועד הכרזת גזר הדין ל־13 בינואר. הפרקליט של מחוז מנהטן, אלבין בראג, אמר כי פסק הדין קובע כי החברה של טראמפ הייתה אחראית לניהול מזימה פלילית לאורך זמן. "זה היה מקרה של תאוות־בצע ורמאות", כתב בראג בהצהרה. "במנהטן, אין חברה שנמצאת מעל החוק".

טראמפ עצמו לא הואשם במקרה הזה, אבל נוכחותו הורגשה במשפט. התובעים אמרו כי הוא סמך את ידיו על ההטבות הפטורות ממס, ובאופן אישי חתם על חלק מהצ'קים לשכר הלימוד בבתי ספר פרטיים לנכדיו של מנהל הכספים שלו לשעבר, אלן ווייסלברג. בטיעוני הסיום אמר פרקליט של ההגנה כי טראמפ נסמך על מנהל חשבון חיצוני שלעולם לא אמר לו שההטבות המדוברות אינן חוקיות.

"טראמפ ומשפחתו לא עומדים כאן למשפט לפניכם", הבהיר השופט לחבר המושבעים ביום שני.

טראמפ יצא נגד המשפט ואמר כי "המקרה חסר תקדים, ולא נוצר רווח כלכלי לחברה". עורך הדין של ארגון טראמפ מסר כי החברה תערער.

דוברת החברה מסרה כי ווייסלברג העיד כי פעל למען הרווח האישי שלו. "הרעיון שחברה יכולה להיחשב כאחראית לפעולות של עובד, שהיטיב עם עצמו בטפסי החזר המס האישיים שלו, הוא פשוט מגוחך", אמרה הדוברת.

תרבות של תרמית והטעיה

במהלך המשפט, שהחל בסוף אוקטובר, המושבעים שמעו עדויות מעובדי ארגון טראמפ, ממנהל חשבונות ותיק של טראמפ ומווייסלברג, לשעבר מנהל הכספים הראשי בחברה ועד כוכב של התביעה שהודה באשמה ב־15 עבירות על חלקו בתרמית.

במסגרת הסכם עם התובעים, ווייסלברג צפוי להידון לחמישה חודשי מאסר, וכנראה ייכלא בפועל רק לחלק מהתקופה הזו, כל עוד יעיד עדות אמת בבית המשפט. גזר הדין שלו צפוי להיות מוכרז ב־19 בדצמבר.

התובעים תיארו את ארגון טראמפ כמטפח תרבות של תרמית והטעיה, שבה מרכיבי שכר שלא רשומים בדוחות קרו אצל מנהלים אחרים חוץ מווייסלברג. ווייסלברג אמר לחבר המושבעים כח הןא נמנע מתשלום מסים באופן לא חוקי על הטבות שקיבל, כולל מכוניות בליסינג ודירה במנהטן שעליה לא שילם דמי שכירות.

פסק הדין, שהוכרז ביום השני לדיונים, נסוב במידה רבה על השאלה אם ווייסלברג התכוון לבצע עבירות מס שעזרו לא רק לו עצמו אלא גם לחברה. במסגרת החוק בניו יורק המגדיר אחריות פלילית תאגידית, המושבעים נדרשו להחליט אם העובד הבכיר בחברה פעל "בשם" המעסיק, או בכוונה שיהיו מכך תועלות כלשהן לארגון טראמפ.

עורכי דין של ההגנה הציגו את ווייסלברג כעובד סורר שרצה לחסוך כסף מהמסים האישיים שלו. "ווייסלברג עשה זאת למען ווייסלברג", אמר למושבעים עורך הדין של טראמפ, מייקל ואן דר ווין, במהלך המשפט.

דונלד בנדר, שותף בחברת הנהלת החשבונות Mazars USA, העיד עבור ההגנה. הוא אמר למושבעים כי הסתמך על מידע שווייסלברג סיפק, ולא הודיע למשפחת טראמפ על שום דבר לא חוקי. "בנדר כשל בתפקידו", אמרה סוזן נצ'לס, עורכת דין נוספת של החברה של טראמפ.

דוברת של Mazars אמרה כי במסגרת העבודה עבור ארגון טראמפ, לא היה לחברה ידע לגבי פעילות לא חוקית או פלילית הקשורה בחברה או בווייסלברג.

הסתעפות מחקירה נרחבת יותר 

תיק תרמית המס נוצר מהסתעפות מחקירה נרחבת יותר של טראמפ והחברה שלו, שערך משרד פרקליט העיר מנהטן. החקירה החלה תחת סיירוס ואנס ג'וניור, דמוקרט שהוביל בעבר את המשרד. בהובלתו, החקירה בדקה קודם כל תשלום "דמי השתקה" לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס, ואחר־כך הורחבה למאבק לגבי גישה לטפסי החזרי המס של טראמפ שהגיע עד דלתות בית המשפט העליון. ואנס חקר אם טראמפ והחברה שלו ניפחו והורידו ערך של נכסים בהצהרות שנמסרו לבנקים, לחברות ביטוח ולרשויות המס. טראמפ והחברה הכחישו כי פעלו לא כשורה.

לאחר שהפרקליט של מחוז מנהטן, אלבין בראג, נכנס לתפקידו בתחילת השנה, שני תובעים מובילים התפטרו מהחקירה. אחד מהם כתב במכתב כי בראג החליט לא להגיש תביעה פלילית. בראג אמר כי החקירה נמשכת, וכי הוא יאמר לציבור אם היא תסתיים בכתב אישום או ללא הגשת כתב אישום.

לאחר חקירה שנמשכה כמה שנים, התובעת הכללית של ניו יורק, לטישיה ג'יימס, הגישה תביעה אזרחית נפרדת נגד הנשיא לשעבר, נגד שלושה מילדיו הבוגרים ונגד החברה שלו מוקדם יותר השנה. היא האשימה את בני משפחת טראמפ ואת החברה שלהם במעורבות בתרמית שנמשכה עשור להעריך לא נכון את נכסיהם ולייצר 250 מיליון דולר ברווחים שהושגו באופן לא חוקי. בני משפחת טראמפ הכחישו את ההאשמות.