רשות המסים השיקה טופס חדש לצורך החזר מס, וחוללה סערה

במטרה להגן על פרטיות האזרחים, רשות המסים דורשת משכירים מילוי טופס חדש לפני שיוכלו להיעזר באנשי מקצוע בבקשות החזרת מס • הבירוקרטיה הנוספת הזו גורמת לזכאים רבים להתייאש ולוותר על כספם, שמוערך במיליארד שקל בשנה • הרשות: "המהלך חוסם פישינג"

טופס חדש לשכירים. בירוקרטיה נוספת שגורמת להתייאשות ולויתור על הכסף / אילוסטרציה: Shutterstock
טופס חדש לשכירים. בירוקרטיה נוספת שגורמת להתייאשות ולויתור על הכסף / אילוסטרציה: Shutterstock

החזרי מס בהיקף של מיליארדי שקלים מוחזקים בקופת המדינה, אך רשות המסים מערימה קשיים בירוקרטיים על שכירים המבקשים לקבל את ההחזרים המגיעים להם - כך טוענים שכירים שמנסים לקבל בחזרה את כספם.

רשות המסים הוסיפה דרישה חדשה לתנאי הסף להגשת בקשה להחזרי מס, במסגרתה הם מתבקשים לאשר מראש את ייפוי-הכוח שנתנו לרואי החשבון או יועצי המס המייצגים אותם בבקשות להחזרי המס. נשמע פשוט, אך מתברר כי הדרך לאישור הזה בטופס הזדהות שגורם לחלק ממבקשי ההחזר להתייאש מהגשת הבקשה לקבל את המגיע להם.

מבצע "רווחים כלואים 2" הסתיים: כמה כסף נכנס לקופת המדינה? 
רשות המסים בעקבות בעלי דירות שמתחמקים מתשלום מס על שכירות. מה היא יכולה לעשות? | ניתוח 
כך רימה תושב חברון את רשות המסים הישראלית ב-20 מיליון שקל 
מבקר המדינה: המדינה חייבת לאזרחים החזרי מס של 3.6 מיליארד שקל

הגשת בקשות להחזרי מס תמיד נחשבה לעניין מסובך עבור שכירים רבים, אשר נעזרו ברואי חשבון, ביועצי מס ובחברות המתמחות בנושא. ואולם כעת נראה כי רשות המסים מעלה את רף הקושי במילוי בקשות להחזרי מס, כאשר היא דורשת אישור דיגיטלי מהשכירים לפני שיוכלו להיעזר באנשי מקצוע שיבצעו עבורם פעולות.

ברשות המסים מסבירים כי "השינוי בתהליך קליטת ייפויי-כוח במס הכנסה בא בעקבות תלונות מלקוחות אשר הלינו על כך שנרשמו על שמם ייפויי-כוח ללא הסכמתם וללא שנתנו דעתם להשלכות האפשריות הנובעות מהרשאתם באשר לפגיעה בפרטיותם ובמידע אשר נחשף למייצג מכוח הרשאתם".

אזרחים שניסו להזדהות באמצעות ההליך החדש מרגישים שההגנה הזו הפכה לחסימה בפועל של מימוש זכותם להחזרי מס.

הציבור מפסיד מיליארדים

באוקטובר אשתקד פרסם מבקר המדינה דוח חמור על התנהלות רשות המסים בנוגע להחזרי מס לציבור. מהדוח עלה בין היתר כי נגבים מהאזרחים כמיליארד שקל בעודף בשנה, וכי גביית מס ביתר נאמדת ב-3.6 מיליארד שקל. בדוח מעקב שפרסם המבקר בשבוע שעבר צוין כי בשנת 2020 מעל 113 אלף שכירים הגישו דוח להחזר מס, וכי לרשות המסים אין נתונים שוטפים על סכום יתרות הזכות, על מספר הזכאים להחזר ועל הזמן שחלף ממועד הגשת הבקשה ועד למתן ההחזר.

 
  

מנתוני שנת המס 2014, השנה האחרונה שניתן היה להגיש לגביה דוח להחזר מס עד 2020, עלה כי כ-380 אלף יחידים או משפחות שאינם חייבים בהגשת דוח שנתי למס הכנסה (שכירים) הפסידו סכום של כ-670 מיליון שקל בתשלום מס ביתר ולא הגישו בקשות להחזר. בהתבסס על נתונים אלה כתב המבקר כי "ניתן להניח שהפסדי הציבור מסתכמים במיליארדי שקלים במשך השנים".

הביקורות הזו הובילה את רשות המסים ליזום השנה מהלך של פנייה יזומה אל ציבור הזכאים להחזר. הרשות שיגרה 73 אלף "מעטפות ירוקות" לאזרחים שנמצא כי הם זכאים להחזר, ועודדה אותם להגיש בקשה.

באותה נשימה, שונה לאחרונה הנוהל לאישור ייפוי-כוח עבור מייצגים - רואי חשבון, יועצי מס, עורכי דין וחברות המתמחות בהחזרי מס. במכתב שהוציא סמנכ"ל שומה בכיר שלמה אוחיון לעוסקים, לנישומים, למעסיקים ולמייצגים צוין כי "כחלק משיפור תהליכי הבקרה וההגנה על פרטיות המיוצג, החל ממועד פרסום מכתבי זה, תבוטל ברירת המחדל לקליטה אוטומטית של ייפויי-הכוח בתיקים בהם אין תיק או חובת הגשת דוחות (תיקים של שכירים, א' ל"ו)... ייפויי-כוח שיוזנו במערכת, ייכנסו לתוקף רק לאחר אישור אקטיבי של הלקוח (המיוצג) באמצעות הקישור שנשלח אליו או באזור האישי שלו, לאחר תהליך רישום וזיהוי". 

"תזמון מופרך" 

"זה מגיע בתזמון מופרך, שבוע אחרי ששוב יצא (בפעם השלישית בפחות מעשר שנים) דוח מבקר המדינה שנכנס בהם על זה שהם מקשים בכוונה על שכירים לקבל את הכסף שלהם חזרה", אומר א', בעלים של חברה להחזרי מס.

לטענתו, רשות המסים חוסמת כעת גם את הדרך של אותם בודדים שכבר רוצים להגיש בקשות להחזרים באמצעות מייצגים. "מראש הטופס למילוי בקשות להחזר מס כתוב כמו סינית, ואתה צריך לאסוף הרבה מידע שקשה לך לאסוף לבד. רוב הציבור הולך לרואי חשבון, ליועצי מס או לחברות המתמחות בבקשה להחזרי מס. זה לא נגיש מאז ומעולם. אם רצית שרואה חשבון או יועץ מס יעשה עבורך את החזר המס, הוא היה צריך ייפוי-כוח ותעודת זהות, עכשיו צריך לפתוח חשבון באתר של רשות המסים ולאשר את ייפוי-הכוח. לכאורה יש בזה היגיון, אבל התהליך כמו שהוא תוכנן למעשה חוסם את הדרך לתת ייפוי-כוח ואת הדרך להגיש החזר מס. רוב האנשים יישברו באמצע הדרך".

ברשות המסים מסבירים כי המהלך נועד כדי להגן על פרטיות הציבור. לדברי גורם ברשות, "המהלך חסם ללוביסטים את הדרך לפישינג. קיבלנו עשרות תלונות מאנשים על כך שמישהו התעסק להם בתיק, והם לא נתנו ייפוי-כוח".

הגורם מתאר איך הפירצה בהליך הזיהוי הישן נוצלה: "לקחו קובץ של מספרי תעודות זהות מכל מיני מאגרים, הזינו את זה עם טופס ייפוי-כוח למערכת, בשם אנשים שכלל לא ידעו שפנו בשמם. אחר-כך הוציאו את כל המידע שהם רוצים על האזרח, ואז באו אליו ודרשו 10% עמלה על התהליך. רשות הסייבר לא מאשרת כבר זיהוי באמצעות תעודות זהות. זה פשוט פתח לגניבת פרטים ומידע על נישומים.

"רשות המסים חשופה כך לתלונות ולתביעות אפשריות על חשיפת המידע. כמות המקרים שייפוי-הכוח לא היה אמיתי היא גדולה. אם זו הייתה כמות קטנה, אז לא היינו משנים את ההזדהות. ברגע ראינו שזה מסכן את רשות המסים מבחינת האחריות שלה וגם מסכן את האזרחים התמימים שנופלים שלל בידי אנשים לא ישרים - חובתנו להגן עליהם".

לטענתו, הבירוקרטיה לא חוסמת את הדרך להגשת הבקשה. "האם צריך להשאיר את כולם חשופים לפגיעה בפרטיות בגלל כמה בודדים שלא מסתדרים? רק בודדים לא מסתדרים עם הליך הזיהוי, והם מתקשרים אלינו, ואנחנו עוזרים להם במוקד תוך 5 דקות".

מנהל פיתוח בהייטק: התייאשתי

בעידן בו מידע פרטי של הציבור חשוף בשלל אתרים, החשש מפני גניבת זהות, שימוש במידע אישי ופגיעה בפרטיות מוביל את הגופים הממשלתיים בארץ ובעולם לנסות לפתח הגנות מפני כניסות של גורמים עבריינים למידע של אזרחים. רשות המסים נדרשה להגן על האזרחים מפני נוכלים שיכלו להשתמש במידע שקיים ברשות.

בשיטה הישנה והפשוטה יותר, ניתן היה להיכנס על-ידי זיוף פשוט של ייפוי-כוח והקלדת תעודת זהות, שכיום ניתן להשיג במאגרים שונים ברשת. ואולם שכירים ששוחחו עם גלובס מעידים כי הם לא הסתדרו עם ההליך החדש.

אחד מהם הוא ע', מנהל פיתוח בחברת הייטק גדולה ומוכרת. "התייאשתי באמצע", הוא מספר. "זה התחיל בלפתוח משתמש ולמלא שני סעיפים, שאחד מהם זה נתוני דיווח למס הכנסה וסיסמה VTEI, שאין לי מושג מה זה. אחר-כך דרשו כרטיס אשראי ותוקף של דרכון שלא היה עליי. הנתון הבא שביקשו זה כמה מס נוכה לי לפי טופס 106 בשנה שעברה. זה מרגיש כמו מסכת התשה. קודם יכולתי לתת ייפוי-כוח לחברה שתעשה את זה עבורי, ועכשיו יש איזה הליך מסורבל שמקשה עליי. מילא אני, אבל מה עם ההורים שלי או אנשים שלא בקיאים בטכנולוגיה?".

ג' היא בדיוק בפרופיל הזה: לא בקיאה בטכנולוגיה, ואין לה כרטיס אשראי. היא נתקעה די מהר בעת מילוי אישור ייפוי-הכוח. בזמן שהגורם מרשות המסים מתאר שהם מסייעים לאנשים שמסתבכים עם הבירוקרטיה דרך הטלפון ב-5 דקות, היא מספרת כי כשהתקשרה למוקד השירות של רשות המסים, נמסר לה כי היא יכולה להגיע לרשות ולקבל סיסמת כניסה במקום למלא אשראי ואז ללכת למלא את טופס ההזדהות.

לדברי א', הפועל בתחום החזרי המס כבר שנים, המהלך מדיר "אנשים שאין להם גישה לדיגיטל, או אין להם אשראי, מבוגרים ועוד. זה מדיר אוכלוסיות שלמות".

תגובת רשות המסים: "מגנים על הפרטיות"

מרשות המסים נמסר בתגובה כי "בעידן הטכנולוגי בו אנו מצויים, חלה על הרשות חובה מוגברת להבטיח את סודיות המידע המצוי בידה והגנה מרבית על פרטיות לקוחותיה. בשל הטעמים האמורים, מרבית שירותי רשות המסים מחייבים הזדהות.

"על-מנת לסייע בתהליך ההזדהות, רשות המסים מפעילה מרכז מידע טלפוני המתמחה בסיוע לציבור למימוש זכויותיו, לרבות סיוע ותמיכה בתהליך ההזדהות, וכן ניתן לקבל סיוע במשרדי השומה הפרוסים ברחבי הארץ ללא צורך בזימון תור מראש".