בצרפת נערכים להפסקות חשמל ומזהירים תושבים משימוש במעליות

ייצור החשמל הצרפתי השנה נמצא בשבועות האחרונים בשפל של 30 שנה, כיוון שחלק נכבד מהכורים הגרעיניים המייצרים חשמל מושבת • הפתרון האפשרי למצב - הפסקות חשמל יזומות - מעורר סערה במדינה

פריז / צילום: Shutterstock
פריז / צילום: Shutterstock

בכמה נקודות זמן בחודשים האחרונים עקף מחיר החשמל בחוזים העתידיים בצרפת אפילו את זה שבגרמניה השכנה או בבריטניה שמעבר לתעלה. לא בגלל התלות של צרפת בגז הרוסי או בפחם מתייקר, או בשל קשיי הובלה וצינורות מושבתים, אלא דווקא בגלל מה שאמור היה להיות מקור אנרגיה זולה וזמינה-יחסית בזמנים אלה: אנרגיה גרעינית. 

מחירי הנדל"ן בבריטניה בצניחה: "הירידה החודשית החדה ביותר מאז 2008" 
כסף, ויזות ופוליטיקה: השחיתות בפרלמנט האירופי מאיימת על הסכם יבוא הגז מקטאר 
משרטטת מחדש את חוקי התחבורה באירופה: צרפת תאסור טיסות קצרות-טווח 
כשחשבון החשמל של אסף אוני בברלין קפץ פי שלושה 

בשנים רגילות, צרפת מפיקה עד כ-70% מהחשמל שלה מרשת מקיפה של כורים גרעיניים, ונחשבת ליצואנית מובילה של חשמל למדינות אחרות סביבה. כ-15% מהחשמל האירופי מיוצר בצרפת בדרך-כלל. אפילו חלק מהחימום בבתים במדינה נעשה באמצעות חשמל, בניגוד לשימוש הרווח בגז במדינות אירופיות אחרות. אבל אחרי שנים של חוסר השקעה בתשתיות המסובכות של רשת תחנות הכוח הגרעיניות של צרפת, ועוד לפני שהמדינה מנסה לקדם רנסנס שלהן ברחבי האיחוד האירופי בשם עצמאות אנרגטית ואפס פליטת פחמן דו-חמצני, רשת הייצור האטומית של חשמל בצרפת מקרטעת.

רוב העבודות מתרכזות בצינורות הובלה של מים וחומרים אחרים המשמשים לתפקוד השוטף של תחנות הכוח הגרעיניות, ובמיוחד החיבורים בין הצינורות החשופים לסדקים ולנזילות מסוכנות אפשריות.

בקיץ האחרון, רק כשליש מכלל 56 הכורים מייצרים החשמל בצרפת עבדו ברמה כזו או אחרת. המדינה אף נאלצה לייבא חשמל ממדינות אחרות, במסגרת ההסכמים הקיימים והמפורטים לשיתוף חשמל ברשת האירופית. העובדה שצרפת חוותה קיץ חם במיוחד - מה שגרם להשבתה נוספת של כמה כורים, מכיוון שהמים שנועדו לקרר אותם כחלק מהפעילות היו חמים מדי לפי החוק - לא סייעה. בסופו של דבר הושעו החוקים האקולוגיים הללו, והסתיו הגיע. 

המשבר רחוק מלהיפתר

אך אפילו כעת, חלק נכבד מהכורים מושבת, והמשבר רחוק מלהיפתר. על רקע טמפרטורות מתחת לאפס ברוב חלקי אירופה כחלק מ"חזית ארקטית" שתוקפת את היבשת, ביקשה אתמול צרפת באופן בהול להפחית במחצית את יצוא החשמל לבריטניה, בנימוק שהאנרגיה דרושה לה כדי להבטיח אספקה שוטפת. התחזית מדברת על כמה ימים של טמפרטורות נמוכות, ומרכז צרפת צפוי לקרה ולשלג.

העובדה שעובדי תאגיד הגרעין EDF, שהולאם לחלוטין בקיץ האחרון בעקבות החשיבות שלו לעצמאות האנרגטית הצרפתית, מאיימים בשביתה ונוקטים שיבושים - גם היא לא עוזרת למאמצים להחזיר לגריד במהירות-שיא כמה שיותר כורים. ייצור החשמל הצרפתי השנה נמצא בשבועות האחרונים בשפל של 30 שנה.

על רקע זה, הפתרון הצרפתי האפשרי למצב מעורר סערה במדינה. לרשויות אין ברירה מלהזהיר כי אם צריכת החשמל תהיה גבוהה מהרגיל, בעיקר בשל מזג אוויר קר ממושך, ייתכן כי המדינה תיאלץ לנקוט הפסקות חשמל יזומות. הממשלה אמרה כי ההפסקות יהיו של כמה שעות בלבד, ברוטציה על פני אזורים שונים, וכי התושבים יקבלו התרעה של יום או יומיים מראש. כל הפסקה יזומה תשפיע על כ-4 מיליון בני אדם לכל היותר, דווח.

בימים האחרונים, הסוגיה זינקה לראש סדר היום, עם שאלות כמו מה יקרה למי שנסמכים על חימום בבית, מה יקרה למי שדרוש להם חשמל לטובת מכונות להנשמה מלאכותית בבית, מה יהיה בבתי ספר, ואיך יוודאו כי בתי חולים ובתי אבות יישארו מחוברים לרשת החשמל.

הפריפריה הצרפתית גם היא הזדעקה, מכיוון שדווח כי יש סיכוי רב יותר שהיא תיפגע מאשר אזורים בפריז שבכל אחד מהם יש בית חולים או תשתית קריטית אחרת.

כלי התקשורת הזכירו לתושבים לא להשתמש במעליות במקרה של הפסקה או חשש להפסקה. "אם צרפת צריכה להפסיק את אספקת החשמל שלה מפעם לפעם", סיכם מומחה פוליטי בראיון ל-FT את הלך-הרוח במדינה, "כיצד היא יכולה לראות בעצמה מנהיגת אירופה?" 

מקרון: בלי פאניקה

הדיון התפתח עד כדי כך שנשיא צרפת עמנואל מקרון התערב ואמר: "די עם זה. אנחנו אומה דגולה, יש לנו מודל ייצור אנרגיה מצטיין, ואנחנו נצלח את החורף הקרוב למרות המלחמה באוקראינה". הוא הפציר בתושבים להתייחס לנושא "ללא פאניקה".

העובדה שצרפת מייצרת חשמל מגרעין היא אחת הסיבות לכך שמחירי האנרגיה במדינה - המסובסדים בנדיבות על-ידי הממשלה אך בעלות נמוכה מזו של מדינות הנסמכות על גז כמו גרמניה - לא עלו בחדות, ושהאינפלציה בצרפת עמדה על 6.2% בנובמבר (לעומת נובמבר 2021), לעומת 11.3% בשכנה הגדולה ממזרח, למשל. מקרון הבטיח בעבר להזרים השקעות עתק לבניית שישה כורים חדישים בעלות של כ-50 מיליארד אירו בעשור הקרוב, והציע למדינות אירופיות להשתמש בטכנולוגיית גרעין צרפתית כדי לקדם את הנושא ולהגביר את היצוא הצרפתי.

דובר הממשלה סירב להתייחס בימים האחרונים לשאלה אם יהיו הפסקות חשמל, אך ציין כי ינואר הוא חודש "קר במיוחד", ורמז כי אם הדבר יתרחש, הרי שהוא צפוי בחורף הנוכחי.